privind procedurile unitare de control în transportul rutier de mărfuri periculoase (codificare)

(Text cu relevanță pentru SEE)

(JO L 274 24.10.2022, p. 1)

Astfel cum a fost modificată prin:

  

Jurnalul Oficial

  NR.

Pagina

Data

►M1 

DECIZIA (UE) 2024/1254 A PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI A CONSILIULUI  din 24 aprilie 2024

  L 1254

1

30.4.2024

▼B 

DIRECTIVA (UE) 2022/1999 A PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI A CONSILIULUI
din 19 octombrie 2022
privind procedurile unitare de control în transportul rutier de mărfuri periculoase (codificare)

(Text cu relevanță pentru SEE)

Articolul 1

(1)   Prezenta directivă se aplică controalelor efectuate de statele membre în transportul rutier de mărfuri periculoase la vehiculele care circulă pe teritoriul lor sau intră pe acesta dintr-o țară terță.

Prezenta directivă nu se aplică transportului de mărfuri periculoase cu vehiculele care aparțin sau se află sub comanda forțelor armate.

(2)   Prezenta directivă nu aduce atingere dreptului statelor membre, ținând seama în mod adecvat de legislația Uniunii, de a întreprinde controale în transportul național sau internațional de mărfuri periculoase pe teritoriul acestora, realizat cu vehicule care nu sunt reglementate de prezenta directivă.

Articolul 2

În sensul prezentei directive, se aplică următoarele definiții:

(a) „vehicul” înseamnă orice autovehicul destinat utilizării pe calea rutieră, fie complet sau incomplet, care are cel puțin patru roți și o viteză maximă proiectată mai mare de 25 km/h, împreună cu remorcile sale, cu excepția vehiculelor care circulă pe șine, a celor agricole și a tractoarelor forestiere și a tuturor mecanismelor mobile;

(b) „mărfuri periculoase” înseamnă mărfuri periculoase, astfel cum sunt definite la articolul 1 litera (b) din Acordul referitor la transportul rutier internațional al mărfurilor periculoase (ADR), încheiat la Geneva la 30 septembrie 1957 și în anexele A și B la respectivul acord, astfel cum sunt menționate în secțiunea I.1 din anexa I la Directiva 2008/68/CE;

(c) „transport” înseamnă orice operație de transport rutier realizată cu un vehicul, integral sau parțial pe drumurile publice de pe teritoriul unui stat membru, inclusiv încărcarea și descărcarea mărfurilor reglementate de Directiva 2008/68/CE, fără a aduce atingere dispozițiilor stabilite de legislațiile statelor membre referitoare la responsabilitatea pentru aceste operații;

(d) „întreprindere” înseamnă orice persoană fizică sau juridică, fie că are sau nu ca obiectiv realizarea de profit, orice asociație sau grup de persoane fără personalitate juridică, fie că are sau nu ca obiectiv realizarea de profit, precum și orice organism aflat sub patronajul unei autorități publice, fie că are personalitate juridică proprie sau depinde de o autoritate care are această personalitate, care transportă, încarcă sau descarcă mărfuri periculoase sau face ca acestea să fie transportate, precum și cele care depozitează temporar, colectează, ambalează sau livrează aceste mărfuri ca parte a unei operații de transport și sunt localizate pe teritoriul Uniunii;(e) 

„control” înseamnă orice control, inspecție, verificare sau formalitate îndeplinit(ă) de autoritățile competente din motive de siguranță proprii transportului de mărfuri periculoase.

Articolul 3

(1)   Statele membre se asigură că un segment reprezentativ al transporturilor rutiere de mărfuri periculoase face obiectul controalelor stabilite prin prezenta directivă, pentru a verifica conformitatea acestora cu legislația privind transportul rutier de mărfuri periculoase.

(2)   Aceste controale se efectuează pe teritoriul unui stat membru în conformitate cu articolul 3 din Regulamentul (CE) nr. 1100/2008 și articolul 1 din Regulamentul (CEE) nr. 3912/92.

Articolul 4

(1) Pentru efectuarea controalelor prevăzute de prezenta directivă, statele membre utilizează fișa de control prevăzută în anexa I. O copie a respectivei fișe de control sau un certificat care indică rezultatul controlului respectiv, elaborat de autoritatea care a efectuat controlul, se predă conducătorului vehiculului și se prezintă la cerere pentru a simplifica sau evita, dacă este posibil, controalele ulterioare.

Primul paragraf nu aduce atingere dreptului statelor membre de a lua măsuri specifice de control amănunțit.

(2) Controalele sunt aleatorii și acoperă pe cât posibil o arie extinsă din rețeaua rutieră.

(3) Locurile alese pentru controale permit aducerea la conformitate a vehiculelor care nu respectă prevederile legale sau, dacă autoritatea care efectuează controlul consideră că este necesar acest lucru, permit ca acestea să fie imobilizate pe loc sau într-un alt loc stabilit în acest scop de către autoritatea respectivă, fără a periclita siguranța.

(4) Dacă este cazul și cu condiția ca acest lucru să nu pericliteze siguranța, se pot preleva probe din mărfurile transportate pentru a fi examinate de laboratoarele recunoscute de către autoritatea competentă.

(5) Durata controalelor nu depășește un termen rezonabil.

Articolul 5

Fără a aduce atingere altor sancțiuni care ar putea fi impuse, în cazul vehiculelor pentru care se constată una sau mai multe încălcări ale normelor privind transportul de mărfuri periculoase, în special încălcările enumerate în anexa II, este posibilă imobilizarea pe loc sau într-un loc stabilit în acest scop de către autoritățile care efectuează controlul și solicitarea aducerii acestora la conformitate înainte de continuarea călătoriei sau supunerea acestora la alte măsuri corespunzătoare, în funcție de împrejurările sau cerințele de siguranță care includ, dacă este cazul, refuzul de a permite intrarea acestor vehicule în Uniune.

Articolul 6

(1) Se pot efectua controale și la sediul întreprinderilor, ca măsură preventivă sau dacă în traficul rutier s-au constatat încălcări de natură să pericliteze siguranța în transportul de mărfuri periculoase.

Obiectivul acestor controale este de a se asigura respectarea legislației relevante privind condițiile de siguranță în transportul rutier de mărfuri periculoase.

(2) Dacă se constată una sau mai multe încălcări referitoare la transportul rutier de mărfuri periculoase, în special cele enumerate în anexa II, transportul se aduce la conformitate înainte ca mărfurile să plece din întreprindere sau este supus aplicării altor măsuri corespunzătoare.

Articolul 7

(1) Statele membre își acordă reciproc sprijin în vederea aplicării corespunzătoare a prezentei directive.

(2) Încălcările grave sau repetate, care periclitează siguranța transportului de mărfuri periculoase, săvârșite de un vehicul nerezident sau de o întreprindere nerezidentă, se raportează autorităților competente din statul membru în care este înmatriculat vehiculul sau în care este stabilită întreprinderea.

Autoritățile competente din statul membru în care se constată încălcări grave sau repetate pot să solicite autorităților competente din statul membru în care este înmatriculat vehiculul sau în care este stabilită întreprinderea să ia măsurile corespunzătoare cu privire la contravenient sau contravenienți.

Autoritățile competente din statul membru în care este înmatriculat vehiculul sau în care este stabilită întreprinderea notifică autorităților competente din statul membru în care s-au înregistrat încălcările măsurile adoptate cu privire la transportator sau la întreprinderea în cauză.

Articolul 8

Dacă din cele constatate în timpul unui control în traficul rutier la un vehicul înmatriculat în alt stat membru reies motive să se considere că au fost comise încălcări grave sau repetate, care nu se pot detecta în timpul controlului respectiv din lipsa datelor necesare, autoritățile competente ale statelor membre vizate își acordă sprijin reciproc pentru clarificarea situației.

Dacă, în acest scop, statul membru competent efectuează un control în întreprindere, acesta comunică rezultatele celorlalte state membre vizate.

Articolul 9

(1) Fiecare stat membru transmite Comisiei, cel târziu în a douăsprezecea lună de la sfârșitul fiecărui an calendaristic, un raport elaborat în conformitate cu modelul de formular standard prevăzut în anexa III la prezenta directivă cu privire la aplicarea Directivei 95/50/CE și a prezentei directive, care include următoarele informații:

(a) dacă este posibil, volumul determinat sau estimat al mărfurilor periculoase transportate rutier (în tone transportate sau în tone/kilometri);

(b) numărul de controale efectuate;

(c) numărul de vehicule controlate la locul de înmatriculare (vehicule înmatriculate național, în alte state membre sau în țări terțe);

(d) numărul de încălcări înregistrate în funcție de categoria de risc menționată în anexa II;

(e) tipul și numărul sancțiunilor impuse.

▼M1

Ultimul raport în temeiul primului paragraf se transmite Comisiei până la 31 decembrie 2024 și acoperă perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2023 și 31 decembrie 2023.

(1a) Începând cu 1 ianuarie 2024, rapoartele pentru fiecare an calendaristic menționate la alineatul (1) primul paragraf se transmit Comisiei o dată la doi ani, în termen de cel mult 12 luni de la sfârșitul celui de-al doilea an, și trebuie să includă următoarele informații:

(a) numărul de controale efectuate;

(b) numărul de vehicule controlate în funcție de locul de înmatriculare (vehicule înmatriculate pe teritoriul național, în alte state membre sau în țări terțe);

(c) numărul de încălcări înregistrate în funcție de categoria de risc menționată în anexa II;

(d) tipul și numărul sancțiunilor impuse.

Primul raport în temeiul primului paragraf se transmite până la 31 decembrie 2026.

▼B

(2) Comisia transmite Parlamentului European și Consiliului, pentru prima dată în 1999 și ulterior cel puțin din trei în trei ani, un raport privind aplicarea Directivei 95/50/CE și a prezentei directive de către statele membre, cu precizarea informațiilor specificate la alineatul (1).

▼M1

Începând din 2025, Comisia transmite raportul respectiv Parlamentului European și Consiliului cel puțin o dată la patru ani.

▼B

Articolul 10

Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 11 în ceea ce privește modificarea anexelor I, II și III la prezenta directivă în vederea adaptării acestora la progresele științifice și tehnice din domeniile reglementate de prezenta directivă, în special pentru a ține seama de modificările aduse Directivei 2008/68/CE.

Articolul 11

(1) Competența de a adopta acte delegate se conferă Comisiei în condițiile prevăzute la prezentul articol.

(2) Competența de a adopta acte delegate menționată la articolul 10 se conferă Comisiei pentru o perioadă de cinci ani de la 26 iulie 2019. Comisia elaborează un raport privind delegarea de competențe cu cel puțin nouă luni înainte de încheierea perioadei de cinci ani. Delegarea de competențe se prelungește tacit cu perioade de timp identice, cu excepția cazului în care Parlamentul European sau Consiliul se opune prelungirii respective cu cel puțin trei luni înainte de încheierea fiecărei perioade.

(3) Delegarea de competențe menționată la articolul 10 poate fi revocată oricând de Parlamentul European sau de Consiliu. O decizie de revocare pune capăt delegării de competențe specificate în decizia respectivă. Decizia produce efecte din ziua care urmează datei publicării acesteia în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene sau de la o dată ulterioară menționată în decizie. Decizia nu aduce atingere actelor delegate care sunt deja în vigoare.

(4) Înainte de adoptarea unui act delegat, Comisia consultă experții desemnați de fiecare stat membru în conformitate cu principiile prevăzute în Acordul interinstituțional din 13 aprilie 2016 privind o mai bună legiferare.

(5) De îndată ce adoptă un act delegat, Comisia îl notifică simultan Parlamentului European și Consiliului.

(6) Un act delegat adoptat în temeiul articolului 10 intră în vigoare numai în cazul în care nici Parlamentul European și nici Consiliul nu au formulat obiecții în termen de două luni de la notificarea acestuia către Parlamentul European și Consiliu sau în cazul în care, înaintea expirării termenului respectiv, Parlamentul European și Consiliul au informat Comisia că nu vor formula obiecții. Respectivul termen se prelungește cu două luni la inițiativa Parlamentului European sau a Consiliului.

Articolul 12

Comisiei îi sunt comunicate de către statele membre textele principalelor dispoziții de drept intern pe care le adoptă în domeniul reglementat de prezenta directivă.

Articolul 13

Directiva 95/50/CE, astfel cum a fost modificată prin actele menționate în anexa IV partea A, se abrogă fără a aduce atingere obligațiilor statelor membre în ceea ce privește termenele de transpunere în dreptul intern a directivelor menționate în anexa IV partea B.

Trimiterile la directiva abrogată se interpretează ca trimiteri la prezenta directivă și se citesc în conformitate cu tabelul de corespondență din anexa V.

Articolul 14

Prezenta directivă intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Articolul 15

Prezenta directivă se adresează statelor membre.

ANEXA I - Fișa de control

(menționată la articolul 4)

ANEXA II - Încălcări ale normelor

În sensul prezentei directive, lista prezentată în continuare, care nu este exhaustivă și care cuprinde trei categorii de riscuri (categoria I incluzând riscurile cele mai grave), oferă orientări privind ceea ce trebuie să se considere o încălcare a normelor.

Determinarea categoriei corespunzătoare de risc trebuie să se efectueze ținând seama de împrejurările speciale și să fie lăsată la discreția autorității/inspectorului care efectuează controlul rutier.

Nerespectări ale normelor care nu sunt enumerate la categoriile de risc se clasifică în conformitate cu descrierea categoriilor.

În cazul în care se constată mai multe încălcări ale normelor la o unitate de transport, se aplică doar categoria de risc cea mai gravă (astfel cum se indică la punctul 32 din anexa I) pentru întocmirea raportului (în conformitate cu modelul de formular standard prevăzut în anexa III).

1. Categoria I de risc

În cazul în care nerespectarea dispozițiilor ADR relevante generează un risc ridicat de deces, vătămare personală gravă sau daune importante asupra mediului; o astfel de nerespectare a dispozițiilor ADR ar trebui să ducă, în mod normal, la adoptarea imediată de măsuri corective corespunzătoare, cum ar fi imobilizarea vehiculului.

Constituie nerespectări ale normelor următoarele:

1. transportul mărfurilor periculoase interzise la transport;

2. scurgerea substanțelor periculoase;

3. utilizarea unui mod de transport interzis sau a unui mijloc de transport necorespunzător;

4. transportul în vrac într-un container care nu este în bună stare din punct de vedere structural;

5. transportul cu un vehicul fără certificat de omologare adecvat;

6. vehiculul care nu mai respectă standardele de omologare și prezintă un pericol imediat (dacă această condiție nu este îndeplinită, nerespectarea se regăsește la categoria de risc II);

7. utilizarea de ambalaje neomologate;

8. ambalaje care nu sunt conforme cu instrucțiunile de ambalare aplicabile;

9. nerespectarea dispozițiilor speciale referitoare la ambalarea în comun a încărcăturilor mixte;

10. nerespectarea normelor care reglementează fixarea și stivuirea încărcăturii;

11. nerespectarea normelor care reglementează încărcăturile mixte de ambalaje;

12. nerespectarea limitelor admise de umplere a cisternelor sau a ambalajelor;

13. nerespectarea dispozițiilor de limitare a cantităților transportate cu o unitate de transport;

14. transportul de mărfuri periculoase fără indicarea prezenței acestora (de exemplu documente, marcajul și etichetarea ambalajelor, placardarea și marcarea vehiculului);

15. transportul fără placardarea și marcarea vehiculului;

16. absența informațiilor referitoare la substanța transportată care să permită determinarea unei încălcări a normelor de categoria I de risc (de exemplu număr ONU, denumirea corespunzătoare a încărcăturii, grupa de ambalare);

17. conducătorul auto nu deține un certificat de formare profesională valabil;

18. utilizarea focului sau a unei lămpi neprotejate;

19. nerespectarea interdicției de fumat.

2. Categoria II de risc

În cazul în care nerespectarea dispozițiilor ADR relevante generează un risc de vătămare personală sau de daune asupra mediului; o astfel de nerespectare a dispozițiilor ADR ar trebui să ducă, în mod normal, la adoptarea de măsuri corective corespunzătoare, precum obligația remedierii la locul controlului, în cazul în care acest lucru este posibil și oportun, dar până la definitivarea operației de transport în curs.

Constituie nerespectări ale normelor următoarele:

1. unitatea de transport are mai mult de o remorcă/semiremorcă;

2. vehiculul nu mai respectă standardele de omologare, dar nu prezintă un pericol imediat;

3. la bordul vehiculului nu există extinctoare funcționale conform cerințelor; un extinctor poate fi considerat ca fiind funcțional în cazul în care lipsesc doar sigiliul prescris și/sau termenul de valabilitate; cu toate acestea, acest lucru nu este valabil în cazul în care extinctorul este în mod evident inutilizabil, de exemplu manometrul este la zero;

4. la bordul vehiculului nu există echipamentele prevăzute în ADR sau în instrucțiunile scrise;

5. datele referitoare la încercare și inspecție și cele referitoare la durata de utilizare a ambalajelor, a containerelor intermediare pentru materialele în vrac (IBC) sau a ambalajelor mari nu sunt respectate;

6. transportul de mărfuri în ambalaje, IBC-uri sau ambalaje mari deteriorate sau de ambalaje goale, necurățate și deteriorate;

7. transportul de mărfuri ambalate într-un container care nu este utilizabil din punct de vedere structural;

8. cisterne/containere cisternă (inclusiv cele goale și necurățate) care nu sunt închise corespunzător;

9. transportul de ambalaje combinate, cu un supraambalaj care nu este închis corespunzător;

10. etichetarea, marcarea și placardarea necorespunzătoare;

11. lipsa instrucțiunilor scrise în conformitate cu ADR sau existența instrucțiunilor scrise care nu corespund mărfurilor transportate;

12. supravegherea sau parcarea improprie a vehiculului.

3. Categoria III de risc

În cazul în care nerespectarea dispozițiilor relevante generează un risc redus de vătămare personală sau de daune asupra mediului și dacă nu este necesară adoptarea de măsuri corective corespunzătoare pe loc, acestea putând să fie aplicate la o dată ulterioară la întreprindere.

Constituie nerespectări ale normelor următoarele:

1. dimensiunile plăcilor sau etichetelor sau dimensiunile literelor, cifrelor sau simbolurilor de pe plăci sau etichete nu respectă normele;

2. absența în documentele de transport a unor informații, altele decât cele enunțate la categoria de risc I punctul 16;

3. certificatul de formare al conducătorului auto nu se află la bordul vehiculului, dar există dovezi că acesta deține un astfel de certificat.

▼M1

ANEXA III - Model de formular standard pentru raportul care urmează să fie trimis Comisiei cu privire la încălcări ale normelor și la sancțiuni

Țara: _____________________

Anul: ________________

CONTROLUL TRANSPORTURILOR RUTIERE DE MĂRFURI PERICULOASE

 

Locul/țara de înmatriculare a vehiculelor (1)

Numărul total

Țara în care se efectuează controlul

Alte state membre UE

Țări terțe

Numărul unităților de transport controlate în funcție de conținutul încărcăturii (și de ADR)

    

Numărul unităților de transport necorespunzătoare normelor ADR

    

Numărul unităților de transport imobilizate

    

Numărul încălcărilor constatate, în funcție de categoria de risc (2)

Categoria I de risc

    

Categoria II de risc

    

Categoria III de risc

    

Numărul de sancțiuni impuse, în funcție de tipul sancțiunii

Avertisment

    

Amendă

    

Altele

    

Note de subsol:

(1) În sensul prezentei anexe, țara de înmatriculare este țara de înmatriculare a autovehiculului.

(2) În cazul în care există mai multe încălcări per unitate de transport, se aplică numai categoria de risc cea mai gravă în conformitate cu anexa II.

▼B

ANEXA IV - Directiva abrogată cu lista modificărilor sale ulterioare

PARTEA A

Directiva abrogată cu lista modificărilor sale ulterioare

(menționate la articolul 13)

Directiva 95/50/CE a Consiliului (JO L 249, 17.10.1995, p. 35).

 

Directiva 2001/26/CE a Parlamentului European și a Consiliului (JO L 168, 23.6.2001, p. 23).

 

Directiva 2004/112/CE a Comisiei (JO L 367, 14.12.2004, p. 23).

 

Directiva 2008/54/CE a Parlamentului European și a Consiliului (JO L 162, 21.6.2008, p. 11).

 

Regulamentul (UE) 2019/1243 al Parlamentului European și al Consiliului (JO L 198, 25.7.2019, p. 241).

numai punctul IX(1) din anexă

PARTEA B

Termene de transpunere în dreptul intern

(menționate la articolul 13)

Directiva

Termen de transpunere

95/50/CE

1 ianuarie 1997

2001/26/CE

23 decembrie 2001

2004/112/CE

14 decembrie 2005

2008/54/CE

ANEXA V - Tabel de corespondență

 

Prezenta directivă

Articolul 1

Articolul 1

Articolul 2 partea introductivă

Articolul 2 partea introductivă

Articolul 2 prima liniuță

Articolul 2 litera (a)

Articolul 2 a doua liniuță

Articolul 2 litera (b)

Articolul 2 a treia liniuță

Articolul 2 litera (c)

Articolul 2 a patra liniuță

Articolul 2 litera (d)

Articolul 2 a cincea liniuță

Articolul 2 litera (e)

Articolul 3 alineatul (1)

Articolul 3 alineatul (1)

Articolul 3 alineatul (2)

Articolul 3 alineatul (2)

Articolul 4 alineatul (1) prima teză

Articolul 4 alineatul (1) primul paragraf

Articolul 4 alineatul (1) a doua teză

Articolul 4 alineatul (1) al doilea paragraf

Articolul 4 alineatele (2)-(5)

Articolul 4 alineatele (2)-(5)

Articolul 5

Articolul 5

Articolul 6 alineatul (1)

Articolul 6 alineatul (1) primul paragraf

Articolul 6 alineatul (2) primul paragraf

Articolul 6 alineatul (1) al doilea paragraf

Articolul 6 alineatul (2) al doilea paragraf

Articolul 6 alineatul (2)

Articolul 7

Articolul 7

Articolul 8 prima teză

Articolul 8 primul paragraf

Articolul 8 a doua teză

Articolul 8 al doilea paragraf

Articolul 9 alineatul (1) partea introductivă

Articolul 9 alineatul (1) partea introductivă

Articolul 9 alineatul (1) prima liniuță

Articolul 9 alineatul (1) litera (a)

Articolul 9 alineatul (1) a doua liniuță

Articolul 9 alineatul (1) litera (b)

Articolul 9 alineatul (1) a treia liniuță

Articolul 9 alineatul (1) litera (c)

Articolul 9 alineatul (1) a patra liniuță

Articolul 9 alineatul (1) litera (d)

Articolul 9 alineatul (1) a cincea liniuță

Articolul 9 alineatul (1) litera (e)

Articolul 9 alineatul (2)

Articolul 9 alineatul (2)

Articolul 9a

Articolul 10

Articolul 9aa

Articolul 11

Articolul 10 alineatul (1)

Articolul 10 alineatul (2)

Articolul 12

Articolul 13

Articolul 11

Articolul 14

Articolul 12

Articolul 15

Anexele I, II și III

Anexele I, II și III

Anexa IV

Anexa V

 

Descărcă textul

Poți descărca textul prezent, sau întreg textul dacă acesta are dimensiuni mai mari, folosind butonul de mai jos. 

 


Informații importante despre acest subiect sunt și în:

 

DIRECTIVA 2022/1999

privind procedurile unitare de control în transportul rutier de mărfuri periculoase (codificare)

2006/ 252 Ordin

Ordinul 252/2006 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare care stabileşte reguli detaliate în ceea ce priveşte tranzitul pe teritoriul Comunităţii Europene, numai pe cale rutieră, dintr-o ţară...

DIRECTIVA (CE) 1999/74 - vers. consolidată

de stabilire a standardelor minime pentru protecția găinilor ouătoare

2002/ 932 Ordin

Ordinul 932/2002 pentru aprobarea Normelor privind fabricarea, transportul, depozitarea, comercializarea si controlul temperaturii alimentelor congelate rapid, destinate consumului uman