privind calificarea inițială și formarea periodică a conducătorilor auto ai anumitor vehicule rutiere destinate transportului de mărfuri sau de persoane (codificare)

(Text cu relevanță pentru SEE)

PARLAMENTUL EUROPEAN ȘI CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, în special articolul 91,

având în vedere propunerea Comisiei Europene,

după transmiterea proiectului de act legislativ către parlamentele naționale,

având în vedere avizul Comitetului Economic și Social European (1),

după consultarea Comitetului Regiunilor,

hotărând în conformitate cu procedura legislativă ordinară (2),

întrucât:

(1)

Directiva 2003/59/CE a Parlamentului European și a Consiliului (3) a fost modificată în mod substanțial de mai multe ori (4). Din motive de claritate și de raționalizare, este necesar să se codifice respectiva directivă.

(2)

În Cartea sa albă din 28 martie 2011, intitulată „Foaie de parcurs pentru un spațiu european unic al transporturilor – Către un sistem de transport competitiv și eficient din punct de vedere al resurselor”, Comisia stabilește obiectivul „zero decese”, conform căruia Uniunea ar trebui să se apropie, până în 2050, de cifra zero în privința numărului de decese cauzate de accidentele rutiere.

(3)

În comunicarea sa privind orientările pentru politica de siguranță rutieră 2011-2020, intitulată „Pentru un spațiu european de siguranță rutieră: orientări pentru politica de siguranță rutieră 2011-2020”, Comisia a propus ca obiectiv reducerea la jumătate, începând din 2010, a numărului total de decese în accidente rutiere în Uniunea Europeană până în anul 2020. În vederea atingerii acestui obiectiv, Comisia a stabilit șapte obiective strategice, inclusiv îmbunătățirea educației și a formării utilizatorilor drumurilor, precum și protecția utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor.

(4)

Consiliul European din 23-24 octombrie 2014 a aprobat un obiectiv obligatoriu de reducere la nivel intern în toate sectoarele economice a emisiilor de gaze cu efect de seră cu cel puțin 40 % până în 2030 față de nivelurile din 1990. Acest obiectiv de reducere a emisiilor va contribui la îndeplinirea obiectivelor pe termen lung ale Acordului de la Paris adoptat în 2015 în temeiul Convenției-cadru a Națiunilor Unite privind schimbările climatice (5) și toate sectoarele economiei ar trebui să contribuie la realizarea sa. În sectorul transporturilor este nevoie de o abordare cuprinzătoare pentru promovarea atât a reducerii emisiilor, cât și a eficienței energetice. Ar trebui să se facă progrese în direcția unei mobilități cu emisii scăzute de dioxid de carbon, printre altele prin cercetare și prin introducerea unor inovații tehnologice deja disponibile. Este necesară formarea în mod corespunzător a conducătorilor auto, astfel încât aceștia să conducă în cel mai eficient mod cu putință.

(5)

Pentru a permite conducătorilor auto să îndeplinească cerințele legate de piața transporturilor rutiere, este necesară aplicarea normelor Uniunii privind nivelul minim de formare profesională pentru conducătorii auto care efectuează transporturi rutiere, tuturor conducătorilor auto, indiferent dacă ei conduc autovehicule în calitate de persoană independentă sau ca lucrători salariați și indiferent dacă efectuează această activitate în nume propriu sau contra cost în numele unor terți.

(6)

Normele Uniunii privind nivelul minim de formare profesională pentru conducătorii auto care efectuează transporturi rutiere ar trebui să aibă drept scop luarea măsurilor de siguranță pentru ca, prin această calificare, conducătorul auto să se încadreze într-un standard datorită căruia să aibă acces și să efectueze activitatea de conducere auto.

(7)

În mod specific, obligația de a deține o calificare inițială și de a participa la instruiri periodice are drept scop îmbunătățirea siguranței rutiere și a siguranței conducătorului auto, inclusiv în timpul operațiilor efectuate de conducătorul auto atunci când vehiculul este oprit. În plus, natura modernă a profesiei de conducător auto trebuie să trezească interesul tinerilor pentru această profesie, contribuind la recrutarea de noi conducători auto atunci când numărul lor este insuficient.

(8)

Pentru evitarea condițiilor inegale de concurență, prezenta directivă ar trebui să se aplice activității de conducere auto desfășurate atât de către resortisanții unui stat membru, cât și de către resortisanții unor țări terțe care sunt angajați sau utilizați de o întreprindere stabilită într-un stat membru.

(9)

Pentru a se respecta principiile dreptului Uniunii, ar trebui să fie exceptați de la aplicarea prezentei directive acei conducători auto care efectuează transporturi în cazurile în care se consideră că există un impact mai redus asupra siguranței rutiere sau în cazurile în care dispozițiile prezentei directive ar impune o sarcină economică sau socială disproporționată.

(10)

Ar trebui să fie stabilite anumite excepții în ceea ce privește situațiile în care conducerea auto nu reprezintă activitatea principală a conducătorului auto, iar cerința de a respecta dispozițiile prezentei directive ar impune o sarcină disproporționată pentru conducătorii auto. În general, conducerea auto nu este considerată activitate principală a conducătorului auto atunci când reprezintă sub 30 % din timpul de lucru lunar.

(11)

În cazul conducerii auto ocazionale în zone rurale efectuate de către conducători auto care își aprovizionează propria întreprindere, ar trebui să se aplice excepții, cu condiția asigurării siguranței rutiere. Având în vedere condițiile diferite din punct de vedere geografic, climatic și al densității populației din zonele rurale din Uniune, statele membre ar trebui să aibă libertatea de a stabili, de exemplu, în funcție de tipul de drum, de volumul traficului sau de prezența utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor, dacă respectiva activitate de conducere auto poate fi considerată ocazională și dacă o astfel de excepție are impact asupra siguranței rutiere.

(12)

Dat fiind faptul că distanțele pe care trebuie să le parcurgă în cursul activității lor persoanele exceptate prin prezenta directivă, care lucrează în domeniul agricol, horticol, forestier, al creșterii animalelor sau piscicol, variază în cadrul Uniunii, ar trebui să rămână la latitudinea statelor membre stabilirea prin dreptul lor intern a distanțelor maxime permise, calculate de la sediul întreprinderii, care fac obiectul excepțiilor.

(13)

Pentru a se stabili dacă un conducător auto își îndeplinește obligațiile, statele membre ar trebui să elibereze conducătorilor auto un certificat de competență profesională (CCP), care să certifice calificarea inițială sau formarea periodică a acestora.

(14)

Statele membre ar trebui să poată face o selecție între câteva opțiuni, astfel încât să faciliteze punerea în aplicare a dispozițiilor referitoare la calificarea inițială.

(15)

În vederea menținerii calificării de conducător auto, conducătorii auto actuali ar trebui să fie obligați să participe periodic la stagii de perfecționare pentru aptitudinile esențiale în profesia lor.

(16)

Conducătorilor auto care au fost exceptați de la obligația unei calificări inițiale ar trebui să li se impună totuși să urmeze o formare profesională periodică pentru a se asigura actualizarea cunoștințelor acestora în ceea ce privește aspectele esențiale pentru activitatea lor profesională, concomitent cu menținerea respectivei excepții.

(17)

Condițiile minime care trebuie îndeplinite pentru calificarea inițială și formarea periodică se referă la normele de siguranță care trebuie respectate în timpul conducerii auto și atunci când autovehiculele sunt oprite. Dezvoltarea aptitudinilor de conducere auto preventivă (anticiparea pericolelor, toleranța față de alți participanți la traficul rutier) împreună cu consumul rațional de carburant, ar trebui să aibă o influență pozitivă atât asupra societății, cât și asupra sectorului de transport rutier.

(18)

Prezenta directivă nu ar trebui să aducă atingere drepturilor dobândite de un conducător auto care deține permisul de conducere necesar pentru desfășurarea activității de conducere auto înainte de data determinată pentru obținerea unui CCP care să certifice calificarea inițială sau formarea periodică.

(19)

Numai centrelor de formare profesională care au fost autorizate de autoritățile competente din statele membre ar trebui să li se permită organizarea de cursuri de formare stabilite pentru calificarea inițială și formarea periodică. Pentru asigurarea calității unor asemenea centre autorizate, autoritățile competente ar trebui să stabilească criterii armonizate pentru autorizarea lor, inclusiv acela al unui nivel ridicat de profesionalism bine stabilit.

(20)

Răspunderea pentru organizarea testărilor destinate calificării inițiale și formării periodice ar trebui să revină nu numai autorităților competente din statele membre, ci și oricărei entități desemnate de acestea. Datorită importanței prezentei directive pentru siguranța rutieră și pentru egalitatea condițiilor concurențiale, astfel de testări ar trebui să fie supravegheate de către autoritățile competente din statele membre.

(21)

Statele membre ar trebui să impună ca primul curs de formare periodică să fie finalizat și să elibereze CCP corespunzătoare în termen de cinci ani fie de la data eliberării CCP-ului care certifică calificarea inițială, fie de la data expirării perioadei stabilite pentru ca anumiți conducători auto să-și revendice drepturile dobândite. De asemenea, respectivele perioade ar trebui să poată fi reduse sau prelungite. În urma primului curs de formare periodică, conducătorul auto ar trebui să participe la stagii periodice de formare din cinci în cinci ani.

(22)

Pentru a certifica faptul că un conducător auto care este resortisantul unui stat membru este titularul unuia dintre CCP prevăzute de prezenta directivă și pentru facilitarea recunoașterii reciproce a diferitelor CCP, statele membre ar trebui să înscrie codul armonizat al Uniunii stabilit în acest scop, împreună cu data de expirare a codului, fie pe permisul de conducere, fie pe noua cartelă de pregătire profesională a conducătorului auto care urmează să fie reciproc recunoscută de către statele membre și al cărei model standard este prezentat în Anexa II la prezenta directivă. Cartela respectivă ar trebui să îndeplinească aceleași criterii de siguranță ca și permisul de conducere, datorită importanței drepturilor pe care le conferă pentru securitatea rutieră și pentru egalitatea condițiilor concurențiale.

(23)

Statele membre, în colaborare cu Comisia, ar trebui să facă schimb electronic de informații privind CCP. Acestea ar trebui să creeze platforma electronică necesară, ținând seama de o analiză cost-beneficiu realizată de Comisie, inclusiv de opțiunea de a extinde rețeaua UE de permise de conducere instituită în temeiul Directivei 2006/126/CE a Parlamentului European și a Consiliului (6). Printre alte beneficii, o astfel de platformă va facilita accesul statelor membre la informațiile referitoare la formările finalizate, care nu sunt indicate pe permisul de conducere al conducătorului auto. Este important ca statele membre și Comisia să depună eforturi pentru a dezvolta în continuare respectiva funcționalitate, astfel încât autoritățile să aibă acces în timp real la informații în cursul controalelor în trafic.

(24)

Luând în considerare evoluțiile din domeniul formării profesionale și al educației, precum și în vederea sporirii contribuției prezentei directive la siguranța rutieră și a relevanței formării pentru conducătorii auto, subiectele legate de siguranța rutieră ar trebui abordate în cadrul cursurilor de formare, cum ar fi percepția riscurilor; protejarea utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor, în special a pietonilor, a bicicliștilor și a persoanelor cu mobilitate redusă; conducerea auto economică; conducerea auto în condiții meteorologice extreme și transporturile excepționale. În acest context, cursurile ar trebui să abordeze și tema sistemelor de transport inteligente și să fie actualizate în concordanță cu dezvoltarea tehnologică.

(25)

Statele membre ar trebui să dispună de o opțiune clară pentru îmbunătățirea și modernizarea practicilor de formare prin utilizarea instrumentelor de tehnologie a informației și comunicațiilor (TIC), cum ar fi e-learningul și învățarea mixtă, pentru o parte a formării, asigurând totodată calitatea formării. Pentru îmbunătățirea și modernizarea practicilor de formare prin utilizarea instrumentelor TIC este important să se țină seama de faptul că, în cazul anumitor teme specifice, precum montarea lanțurilor de zăpadă sau asigurarea încărcăturii ori alte elemente de formare pentru care practica este esențială, se impune o formare practică, asemenea instrumente de învățare nefiind corespunzătoare. Formarea practică ar putea consta în activități de conducere auto, însă acest lucru nu este neapărat necesar. O parte considerabilă din formarea necesară în temeiul prezentei directive ar trebui efectuată la un centru de formare autorizat.

(26)

Pentru a se asigura coerența între diferitele tipuri de formare necesare în temeiul dreptului Uniunii, statele membre ar trebui să poată combina diferite tipuri de cursuri de formare relevante: de exemplu, ar trebui să poată combina formarea în domeniul transportului de mărfuri periculoase, formarea cu privire la nevoile persoanelor cu handicap sau formarea privind transportul animalelor, cu formarea prevăzută în prezenta directivă.

(27)

Pentru a se evita ca diferențele dintre practicile statelor membre să împiedice recunoașterea reciprocă și să limiteze dreptul conducătorilor auto de a urma cursuri de formare periodică în statul membru în care lucrează, autoritățile statelor membre ar trebui să fie obligate ca, în cazul în care nu există posibilitatea înscrierii pe permisul de conducere a formărilor finalizate, să elibereze o cartelă de pregătire profesională a conducătorului auto, în forma prevăzută de modelul standard prezentat în Anexa II la prezenta directivă, care va asigura recunoașterea reciprocă pentru fiecare conducător auto care îndeplinește cerințele prezentei directive.

(28)

Utilizarea atestatelor de conducător auto de către conducătorii auto din țări terțe drept dovadă a respectării cerințelor de formare ar putea reprezenta un obstacol pentru conducătorii auto atunci când operatorul de transport înapoiază atestatul autorităților emitente, mai ales atunci când respectivii conducători auto doresc să se angajeze în alt stat membru. Pentru a evita situațiile în care, în astfel de circumstanțe, conducătorii auto ar trebui să repete cursurile de formare la ocuparea unui nou loc de muncă, statele membre ar trebui să fie încurajate să coopereze și să facă schimb de informații în privința calificărilor conducătorilor auto.

(29)

Ar trebui prevăzute dispoziții speciale de certificare pentru conducătorii auto menționați în prezenta directivă care sunt resortisanți ai unor țări terțe.

(30)

În vederea adaptării prezentei directive la progresele tehnice și științifice, competența de a adopta acte în conformitate cu articolul 290 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ar trebui delegată Comisiei în ceea ce privește modificarea anexelor I și II la prezenta directivă. Este deosebit de important ca, în cursul lucrărilor sale pregătitoare, Comisia să organizeze consultări adecvate, inclusiv la nivel de experți, și ca respectivele consultări să se desfășoare în conformitate cu principiile stabilite în Acordul interinstituțional din 13 aprilie 2016 privind o mai bună legiferare (7). În special, pentru a asigura participarea egală la pregătirea actelor delegate, Parlamentul European și Consiliul primesc toate documentele în același timp cu experții din statele membre, iar experții acestor instituții au acces sistematic la reuniunile grupurilor de experți ale Comisiei însărcinate cu pregătirea actelor delegate.

(31)

Întrucât obiectivul prezentei directive, și anume stabilirea unui standard la nivelul Uniunii privind calificarea inițială și formarea periodică a conducătorilor auto ai anumitor vehicule rutiere destinate transportului de mărfuri sau de persoane, nu poate fi realizat în mod satisfăcător de către statele membre, dar, având în vedere caracterul transfrontalier al transportului rutier și al aspectelor pe care prezenta directivă urmărește să le abordeze, acesta poate fi realizat mai bine la nivelul Uniunii, aceasta poate adopta măsuri, în conformitate cu principiul subsidiarității, astfel cum este prevăzut la articolul 5 din Tratatul privind Uniunea Europeană. În conformitate cu principiul proporționalității, astfel cum este prevăzut la articolul respectiv, prezenta directivă nu depășește ceea ce este necesar pentru realizarea acestui obiectiv.

(32)

Prezenta directivă nu ar trebui să aducă atingere obligațiilor statelor membre în ceea ce privește termenele de transpunere în dreptul intern și data de aplicare a directivelor menționate în anexa IV partea B,

ADOPTĂ PREZENTA DIRECTIVĂ:

Articolul 1

Domeniu de aplicare

Prezenta directivă se aplică activității de conducere auto desfășurată de:

(a)

resortisanți ai unui stat membru; și

(b)

resortisanți ai unor țări terțe care sunt angajați sau utilizați de o întreprindere stabilită într-un stat membru,

(denumiți în continuare „conducători auto”), care efectuează transporturi rutiere în cadrul Uniunii, pe drumuri deschise utilizării publice, folosind:

vehicule pentru care este necesar un permis de conducere de categoria C1, C1 + E, C sau C + E, așa cum sunt definite aceste categorii în Directiva 2006/126/CE, sau un permis de conducere recunoscut ca fiind echivalent;

vehicule pentru care este necesar un permis de conducere de categoria D1, D1 + E, D sau D + E, așa cum sunt definite aceste categorii în Directiva 2006/126/CE, sau un permis de conducere recunoscut ca fiind echivalent.

În sensul prezentei directive, trimiterile la categoriile de permise de conducere care conțin semnul plus („+”) se citesc în conformitate cu tabelul de corespondență prevăzut în anexa III la prezenta directivă.

Articolul 2

Excepții

(1)   Prezenta directivă nu se aplică conducătorilor auto care conduc:

(a)

vehicule cu o viteză maximă autorizată care nu depășește 45 km/h;

(b)

vehicule utilizate de forțele armate, apărarea civilă, serviciul de pompieri, forțele care răspund de menținerea ordinii publice și serviciile de ambulanță de urgență, sau se află sub controlul acestora, atunci când transportul este efectuat ca o consecință a atribuțiilor acestor servicii;

(c)

vehicule care efectuează teste rutiere în vederea unor dezvoltări tehnice, reparații sau pentru întreținere, ori vehicule noi sau reconstruite care nu au fost încă puse în funcțiune;

(d)

vehicule pentru care este necesară deținerea unui permis de conducere de categoria D sau D1 și care sunt conduse fără pasageri, de către personalul de întreținere dinspre sau către un centru de întreținere situat în vecinătatea celei mai apropiate baze de întreținere utilizate de operatorul de transport, cu condiția ca activitatea de conducere a vehiculului să nu constituie activitatea principală a conducătorului auto;

(e)

vehicule utilizate în situații de urgență sau desemnate pentru misiuni de recuperare, inclusiv vehicule utilizate pentru transportul necomercial de ajutor umanitar;

(f)

vehicule utilizate în cursul lecțiilor de conducere auto și al examenelor de conducere, pentru orice persoană care dorește să obțină un permis de conducere sau un certificat de competență profesională (CCP), în conformitate cu articolul 6 și cu articolul 8 alineatul (1), cu condiția ca acestea să nu fie utilizate pentru transportul de mărfuri sau de persoane în scopuri comerciale;

(g)

vehicule utilizate pentru transportul necomercial de persoane sau de mărfuri;

(h)

vehicule care transportă materiale, echipamente sau utilaje care urmează să fie utilizate de conducătorii auto în cursul activității lor, cu condiția ca activitatea de conducere a vehiculelor să nu reprezinte principala activitate a conducătorilor auto.

În ceea ce privește litera (f) de la primul paragraf, prezenta directivă nu se aplică persoanei care dorește să obțină un permis de conducere sau un CCP în conformitate cu articolul 6 și cu articolul 8 alineatul (1), atunci când respectiva persoană urmează cursuri de formare suplimentare de conducere auto în cadrul învățării la locul de muncă, cu condiția ca persoana în cauză să fie însoțită de o altă persoană care este certificată în baza unui CCP sau de un instructor auto pentru categoria de vehicul utilizat în scopul prevăzut la litera menționată.

(2)   Prezenta directivă nu se aplică atunci când sunt întrunite toate condițiile următoare:

(a)

conducătorii auto își desfășoară activitatea în zone rurale în scopul aprovizionării propriilor întreprinderi;

(b)

conducătorii auto nu furnizează servicii de transport;

(c)

statele membre consideră transportul în cauză ca fiind ocazional și ca neavând un impact asupra siguranței rutiere.

(3)   Prezenta directivă nu se aplică conducătorilor auto care conduc vehicule utilizate sau închiriate fără conducător auto de către întreprinderi agricole, horticole, forestiere, de creștere a animalelor sau piscicole, pentru transportul de mărfuri în cadrul propriei activități profesionale, cu excepția cazului în care conducerea auto este parte a activității principale a conducătorului auto sau depășește o anumită distanță, prevăzută în dreptul intern, de la sediul întreprinderii care deține vehiculul sau care l-a închiriat sau l-a luat în leasing.

Articolul 3

Calificare și formare

(1)   Activitatea de conducere auto, așa cum este menționată la articolul 1, este supusă unei calificări inițiale obligatorii și unei formări periodice obligatorii. În acest scop, statele membre realizează:

(a)

un sistem de calificare inițială

Statele membre aleg una dintre următoarele două opțiuni:

(i)

o opțiune care combină atât participarea la cursuri cât și un test

În conformitate cu anexa I secțiunea 2 punctul 2.1, acest tip de calificare inițială implică participarea obligatorie la curs pentru o perioadă specifică de timp. Aceasta se va încheia cu un test. După finalizarea cu succes a testului, calificarea este certificată printr-un CCP, astfel cum se prevede la articolul 6 alineatul (1) litera (a);

(ii)

o opțiune care implică numai teste

În conformitate anexa I secțiunea 2 punctul 2.2, acest tip de calificare inițială nu implică participarea obligatorie la curs, ci doar teste teoretice și practice. După finalizarea cu succes a testelor, calificarea este certificată printr-un CCP, astfel cum se prevede la articolul 6 alineatul (1) litera (b).

Cu toate acestea, un stat membru poate autoriza un conducător auto să conducă pe teritoriul său înainte de obținerea unui CCP, în cazul în care conducătorul auto urmează un curs național de formare profesională cu durata de cel puțin șase luni, pe parcursul unei perioade de timp de maximum trei ani. În contextul acestui curs de formare profesională, testele menționate la punctele (i) și (ii) pot fi parcurse în etape;

(b)

un sistem de formare periodică

În conformitate cu anexa I secțiunea 4, formarea periodică presupune urmarea obligatorie a cursului. Aceasta este certificată printr-un CCP, astfel cum se prevede la articolul 8 alineatul (1).

(2)   Statele membre pot realiza și un sistem de calificare inițială accelerată, astfel încât conducătorul auto să poată conduce în cazurile menționate la articolul 5 alineatul (2) litera (a) punctul (ii), articolul 5 alineatul (2) litera (b), articolul 5 alineatul (3) litera (a) punctul (i) și articolul 5 alineatul (3) litera (b).

În conformitate cu anexa I secțiunea 3, calificarea inițială accelerată presupune urmarea obligatorie a cursului. Aceasta se încheie cu un test. După finalizarea cu succes a testelor, calificarea este certificată printr-un CCP, astfel cum se prevede la articolul 6 alineatul (2).

(3)   Statele membre pot excepta conducătorii auto care au obținut certificatul de competență profesională prevăzut în Regulamentul (CE) nr. 1071/2009 al Parlamentului European și al Consiliului (8) de la testele menționate la alineatul (1) litera (a) punctele (i) și (ii) și la alineatul (2) de la prezentul articol pentru subiectele cuprinse în testele specificate în respectivul regulament și, dacă este cazul, de urmarea acelei părți a cursului care corespunde respectivelor subiecte.

Articolul 4

Drepturi dobândite

Sunt exceptați de obligativitatea de a obține o calificare inițială următorii conducători auto:

(a)

conducătorii auto care dețin un permis de conducere de categoria D1, D1 + E, D sau D + E sau un permis de conducere recunoscut ca echivalent, care a fost eliberat cel târziu la 9 septembrie 2008;

(b)

conducătorii auto care dețin un permis de conducere de categoria C1, C1 + E, C sau C + E sau un permis de conducere recunoscut ca echivalent, care a fost eliberat cel târziu la 9 septembrie 2009.

Articolul 5

Calificare inițială

(1)   Accesul la o calificare inițială nu necesită obținerea în prealabil a permisului de conducere corespunzător.

(2)   Conducătorii unui vehicul destinat transportului de mărfuri pot conduce:

(a)

de la vârsta de 18 ani:

(i)

un vehicul care se încadrează în categoriile de permis de conducere C și C + E, cu condiția ca aceștia să dețină un CCP, astfel cum se menționează la articolul 6 alineatul (1);

(ii)

un vehicul care se încadrează în categoriile de permis de conducere C1 și C1 + E, cu condiția ca aceștia să dețină un CCP, astfel cum se menționează la articolul 6 alineatul (2);

(b)

de la vârsta de 21 de ani, un vehicul care se încadrează în categoriile de permis de conducere C și C + E, cu condiția ca aceștia să dețină un CCP, astfel cum se menționează la articolul 6 alineatul (2).

(3)   Conducătorii unui vehicul destinat transportului de persoane pot conduce:

(a)

de la vârsta de 21 de ani:

(i)

vehicule care se încadrează în categoriile de permis de conducere D și D + E destinate transportului de persoane prin servicii regulate, în cazul în care ruta nu depășește 50 de kilometri și un vehicul care se încadrează în categoriile de permis de conducere D1 și D1 + E, cu condiția ca aceștia să dețină un CCP astfel cum se menționează la articolul 6 alineatul (2).

Orice stat membru poate autoriza conducătorii vehiculelor care se încadrează într-una dintre categoriile menționate anterior să conducă respectivele vehicule pe teritoriul său de la vârsta de 18 ani, cu condiția ca aceștia să dețină un CCP astfel cum se menționează la articolul 6 alineatul (1);

(ii)

un vehicul care se încadrează în categoriile de permis de conducere D și D + E, cu condiția ca aceștia să dețină un CCP astfel cum se menționează la articolul 6 alineatul (1).

Orice stat membru poate autoriza conducătorii vehiculelor care se încadrează într-una dintre categoriile respective să conducă aceste vehicule pe teritoriul său de la vârsta de 20 de ani, cu condiția ca aceștia să dețină un CCP astfel cum se menționează la articolul 6 alineatul (1). Aceasta poate fi redusă la vârsta de 18 ani în cazul în care conducătorul auto conduce astfel de vehicule fără pasageri;

(b)

de la vârsta de 23 de ani, un vehicul care se încadrează în categoriile de permis de conducere D și D + E, cu condiția ca aceștia să dețină un CCP astfel cum se menționează la articolul 6 alineatul (2).

(4)   Fără a aduce atingere limitelor de vârstă precizate la alineatul (2) de la prezentul articol, conducătorii auto care efectuează transport de mărfuri și dețin un CCP, astfel cum se menționează la articolul 6, pentru una dintre categoriile prevăzute la alineatul (2) din prezentul articol sunt exceptați de la obținerea unui astfel de CCP pentru oricare dintre celelalte categorii de vehicule menționate în respectivul alineat.

Aceste dispoziții se aplică în aceleași condiții conducătorilor auto care efectuează transport de persoane, încadrându-se în categoriile menționate la alineatul (3).

(5)   Conducătorilor auto care efectuează transport de mărfuri și își extind sau își modifică activitățile în vederea transportului de persoane sau invers și care dețin un CCP menționat la articolul 6 nu li se mai solicită să repete părțile comune ale calificării inițiale, ci numai părțile specifice noii calificări.

Articolul 6

CCP pentru atestarea calificării inițiale

(1)   Un CCP poate fi acordat pentru atestarea unei calificări inițiale în următoarele circumstanțe:

(a)

CCP acordat pe baza participării la curs și a unui test

În conformitate cu articolul 3 alineatul (1) litera (a) punctul (i), statele membre solicită conducătorilor auto cursanți să participe la cursuri într-un centru de formare autorizat de către autoritățile competente, în conformitate cu anexa I secțiunea 5 (denumit în continuare „centru de formare autorizat”). Cursurile respective cuprind toate subiectele menționate în anexa I secțiunea 1. Formarea respectivă se încheie prin finalizarea cu succes a testului prevăzut în anexa I secțiunea 2 punctul 2.1. Testul respectiv este organizat de către autoritățile competente ale statelor membre sau de către o entitate desemnată de acestea, iar scopul său este acela de a verifica dacă, pentru subiectele menționate în anexa I secțiunea 1, conducătorii auto cursanți posedă nivelul de cunoștințe necesar în conformitate cu respectiva secțiune. Respectivele autorități sau entități supraveghează testul și, după finalizarea cu succes a acestuia, eliberează conducătorilor auto un CCP care atestă o calificare inițială.

(b)

CCP acordat pe baza testelor

În conformitate cu articolul 3 alineatul (1) litera (a) punctul (ii), statele membre solicită conducătorilor auto cursanți să treacă testele teoretice și practice menționate în anexa I secțiunea 2 punctul 2.2. Testele respective sunt organizate de către autoritățile competente ale statelor membre sau de către o entitate desemnată de acestea, iar scopul lor este acela de a verifica dacă, pentru subiectele menționate în anexa I secțiunea 1 conducătorii auto cursanți posedă nivelul de cunoștințe necesar în conformitate cu respectiva secțiune. Respectivele autorități sau entități supraveghează testele și, după finalizarea cu succes a acestora, eliberează conducătorilor auto un CCP care atestă o calificare inițială.

(2)   Un CCP poate fi acordat pentru atestarea unei calificări inițiale accelerate.

În conformitate cu articolul 3 alineatul (2), statele membre solicită conducătorilor auto cursanți să urmeze cursurile într-un centru de formare autorizat. Cursurile respective acoperă toate subiectele menționate în anexa I secțiunea 1.

Formarea respectivă se încheie cu testul prevăzut în anexa I secțiunea 3. Respectivul test este organizat de către autoritățile competente ale statelor membre sau de către o entitate desemnată de acestea, iar scopul său este acela de a verifica dacă, pentru subiectele menționate în anexa I secțiunea 1 conducătorii auto cursanți posedă nivelul de cunoștințe necesar în conformitate cu respectiva secțiune. Respectivele autorități sau entități supraveghează testul și, după finalizarea cu succes a acestuia, eliberează conducătorilor auto un CCP care atestă o calificare inițială accelerată.

Articolul 7

Formarea periodică

Formarea periodică constă dintr-un stagiu de formare care să permită titularilor unui CCP să își actualizeze cunoștințele esențiale pentru activitatea lor, punându-se accentul în mod special pe siguranța rutieră, pe sănătatea și siguranța la locul de muncă și pe reducerea impactului asupra mediului pe care îl are conducerea auto.

Această formare este organizată de un centru de formare autorizat, în conformitate cu anexa I secțiunea 5. Formarea constă în predare în clasă, instruire practică și, dacă este disponibilă, formare prin intermediul instrumentelor TIC sau utilizând simulatoare de ultimă generație. Dacă un conducător auto se transferă la o altă întreprindere, se ia în considerare formarea periodică deja efectuată.

Formarea periodică are rolul de a extinde și de a revizui unele dintre subiectele menționate în anexa I secțiunea 1. Aceasta acoperă o gamă largă de subiecte și include întotdeauna cel puțin un subiect legat de siguranța rutieră. Subiectele de formare iau în considerare evoluțiile legislative și tehnologice relevante și, pe cât posibil, nevoile de formare specifice ale conducătorului auto.

Articolul 8

CCP de atestare a formării periodice

(1)   La finalizarea de către un conducător auto a stagiului de formare periodică menționat la articolul 7, autoritățile competente din statele membre sau centrul de formare aprobat îi eliberează un CCP care atestă că formarea periodică s-a finalizat.

(2)   Titularii unui CCP menționat la articolul 6, urmează un prim curs de formare periodică în termen de cinci ani de la eliberarea respectivului CCP.

Statele membre pot să reducă sau să prelungească perioada de timp menționată la primul paragraf, printre altele, astfel încât aceasta să coincidă cu data expirării permisului de conducere. Cu toate acestea, perioada nu poate fi mai mică de trei ani și mai mare de șapte ani.

(3)   Un conducător auto care a finalizat un prim curs de formare periodică menționat la alineatul (2) sau în conformitate cu articolul 8 alineatul (2) primul paragraf litera (b) din Directiva 2003/59/CE participă la formări periodice din cinci în cinci ani, înainte de sfârșitul perioadei de valabilitate a CCP care atestă că formarea periodică s-a finalizat.

(4)   Titularii de CCP menționat la articolul 6, sau ai CCP menționat la alineatul (1) din prezentul articol și conducătorii auto menționați la articolul 4 care au încetat să își practice profesia și nu îndeplinesc cerințele alineatelor (1), (2) și (3) din prezentul articol urmează un curs de formare periodică înainte de ai relua practicarea profesiei.

(5)   Conducătorii care efectuează transporturi rutiere de mărfuri sau de persoane și au finalizat cursuri de formare periodică pentru una dintre categoriile de permise de conducere menționate la articolul 5 alineatele (2) și (3) sunt exceptați de la obligația de a participa la noi formări periodice pentru oricare altă categorie dintre cele prevăzute în respectivele alineate.

Articolul 9

Locul formării

Conducătorii auto menționați la articolul 1 litera (a) din prezenta directivă obțin calificarea inițială menționată la articolul 5 din prezenta directivă în statul membru în care își au reședința obișnuită, așa cum este definită la articolul 12 din Directiva 2006/126/CE.

Conducătorii auto menționați la articolul 1 litera (b) obțin respectiva calificare inițială în statul membru în care este stabilită întreprinderea sau în statul membru care le-a eliberat un permis de muncă.

Conducătorii auto menționați la articolul 1 literele (a) și (b) efectuează formarea periodică menționată la articolul 7 în statul membru în care își au în mod obișnuit reședința sau în statul membru în care lucrează.

Articolul 10

Codul Uniunii

(1)   Pe baza CCP pentru atestarea unei calificări inițiale și a CCP pentru atestarea formării periodice, autoritățile competente din statele membre, având în vedere articolul 5 alineatele (2) și (3) și articolul 8 din prezenta directivă, înscriu codul armonizat nr. 95 al Uniunii, prevăzut în anexa I la Directiva 2006/126/CE, alături de categoriile de permise de conducere corespunzătoare:

pe permisul de conducere; sau

pe cartela de pregătire profesională a conducătorului auto elaborată conform modelului standard prezentat în anexa II la prezenta directivă.

În cazul în care autoritățile competente din statul membru în care a fost obținut CCP nu pot înscrie codul armonizat al Uniunii pe permisul de conducere, acestea îi eliberează conducătorului auto o cartelă de pregătire profesională a conducătorului auto.

Cartela de pregătire profesională a conducătorului auto eliberată de un stat membru este recunoscută reciproc. La eliberarea cartelei, autoritățile competente verifică valabilitatea permisului de conducere pentru categoria de vehicul în cauză.

(2)   Unui conducător auto menționat la articolul 1 litera (b) din prezenta directivă care conduce vehicule utilizate pentru transportul rutier de mărfuri i se permite, de asemenea, să facă dovada deținerii calificării și formării prevăzute în prezenta directivă prin atestatul de conducător auto menționat în Regulamentul (CE) nr. 1072/2009 al Parlamentului European și al Consiliului (9), cu condiția ca pe documentul respectiv să fie înscris codul nr. 95 al Uniunii. În sensul prezentei directive, statul membru emitent înscrie codul nr. 95 al Uniunii la rubrica Observații a atestatului în cazul în care conducătorul auto în cauză a îndeplinit cerințele privind calificarea și formarea prevăzute în prezenta directivă.

(3)   Atestatele de conducător auto pe care nu este înscris codul nr. 95 al Uniunii și care au fost eliberate înainte de 23 mai 2020 în conformitate cu articolul 5 din Regulamentul (CE) nr. 1072/2009, în special cu alineatul (7) din articolul respectiv, în vederea certificării conformității cu cerințele de formare în temeiul prezentei directive sunt acceptate ca dovadă a calificării până la data expirării.

Articolul 11

Rețeaua de asigurare a respectării legii

(1)   În scopul asigurării respectării legii, statele membre fac schimb de informații privind CCP eliberate sau retrase. În acest scop, statele membre, în cooperare cu Comisia, dezvoltă o rețea electronică sau extind o rețea deja existentă, ținând seama de o evaluare realizată de către Comisie cu privire la opțiunea cea mai eficientă din punctul de vedere al costurilor.

(2)   Rețeaua poate conține informațiile incluse în CCP, precum și informații referitoare la procedurile administrative legate de CCP.

(3)   Statele membre se asigură că prelucrarea datelor cu caracter personal se desfășoară exclusiv în scopul verificării conformității cu prezenta directivă, în special cu cerințele privind formarea prevăzute în prezenta directivă, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului (10).

(4)   Accesul la rețea este securizat. Statele membre pot acorda acces numai autorităților competente responsabile pentru punerea în aplicare și verificarea respectării prezentei directive.

Articolul 12

Adaptarea la progresul științific și tehnic

Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 13 în ceea ce privește modificarea anexelor I și II în vederea adaptării acestora la progresul științific și tehnic.

Articolul 13

Exercitarea delegării de competențe

(1)   Competența de a adopta acte delegate este conferită Comisiei în condițiile prevăzute la prezentul articol.

(2)   Competența de a adopta acte delegate menționată la articolul 12 se conferă Comisiei pentru o perioadă de cinci ani de la 26 iulie 2019. Comisia elaborează un raport privind delegarea de competențe cu cel puțin nouă luni înainte de încheierea perioadei de cinci ani. Delegarea de competențe se prelungește tacit cu perioade de timp identice, cu excepția cazului în care Parlamentul European sau Consiliul se opune prelungirii respective cu cel puțin trei luni înainte de încheierea fiecărei perioade.

(3)   Delegarea de competențe menționată la articolul 12 poate fi revocată oricând de Parlamentul European sau de Consiliu. O decizie de revocare pune capăt delegării de competențe specificate în decizia respectivă. Decizia produce efecte din ziua care urmează datei publicării acesteia în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene sau de la o dată ulterioară menționată în decizie. Decizia nu aduce atingere actelor delegate care sunt deja în vigoare.

(4)   Înainte de adoptarea unui act delegat, Comisia consultă experții desemnați de fiecare stat membru în conformitate cu principiile prevăzute în Acordul interinstituțional din 13 aprilie 2016 privind o mai bună legiferare.

(5)   De îndată ce adoptă un act delegat, Comisia îl notifică simultan Parlamentului European și Consiliului.

(6)   Un act delegat adoptat în temeiul articolului 12 intră în vigoare numai în cazul în care nici Parlamentul European și nici Consiliul nu au formulat obiecții în termen de două luni de la notificarea acestuia către Parlamentul European și Consiliu sau în cazul în care, înaintea expirării termenului respectiv, Parlamentul European și Consiliul au informat Comisia că nu vor formula obiecții. Respectivul termen se prelungește cu două luni la inițiativa Parlamentului European sau a Consiliului.

Articolul 14

Abrogarea

Directiva 2003/59/CE, astfel cum a fost modificată prin actele menționate în anexa IV partea A, se abrogă fără a aduce atingere obligațiilor statelor membre în ceea ce privește termenele de transpunere în dreptul intern și datele de aplicare a directivelor menționate în anexa IV partea B.

Trimiterile la directiva abrogată se interpretează ca trimiteri la prezenta directivă și se citesc în conformitate cu tabelul de corespondență din anexa V.

Articolul 15

Intrare în vigoare

Prezenta directivă intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Articolul 16

Destinatari

Prezenta directivă se adresează statelor membre.

Adoptată la Strasbourg, 14 decembrie 2022.

Pentru Parlamentul European

Președinta

R. METSOLA

Pentru Consiliu

Președintele

M. BEK

(1)  JO C 155, 30.4.2021, p. 78.

(2)  Poziția Parlamentului European din 22 noiembrie 2022 (nepublicată încă în Jurnalul Oficial) și Decizia Consiliului din 8 decembrie 2022.

(3)  Directiva 2003/59/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 15 iulie 2003 privind calificarea inițială și formarea periodică a conducătorilor auto ai anumitor vehicule rutiere destinate transportului de mărfuri sau de persoane, de modificare a Regulamentului (CEE) nr. 3820/85 al Consiliului și a Directivei 91/439/CEE a Consiliului și de abrogare a Directivei 76/914/CEE a Consiliului (JO L 226, 10.9.2003, p. 4).

(4)  A se vedea anexa IV partea A.

(5)  JO L 282, 19.10.2016, p. 4.

(6)  Directiva 2006/126/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 20 decembrie 2006 privind permisele de conducere (JO L 403, 30.12.2006, p. 18).

(7)  JO L 123, 12.5.2016, p. 1.

(8)  Regulamentul (CE) nr. 1071/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 21 octombrie 2009 de stabilire a unor norme comune privind condițiile care trebuie îndeplinite pentru exercitarea ocupației de operator de transport rutier și de abrogare a Directivei 96/26/CE a Consiliului (JO L 300, 14.11.2009, p. 51).

(9)  Regulamentul (CE) nr. 1072/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piața transportului rutier internațional de mărfuri (JO L 300, 14.11.2009, p. 72).

(10)  Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor) (JO L 119, 4.5.2016, p. 1).

ANEXA I

CERINȚE MINIME PRIVIND CALIFICAREA ȘI FORMAREA

Secțiunea 1

Lista subiectelor

Cunoștințele care urmează să fie luate în considerare de către statele membre la stabilirea calificării inițiale și a formării periodice a conducătorului auto trebuie să includă cel puțin subiectele din prezenta listă. Conducătorii auto cursanți trebuie să atingă nivelul de cunoștințe și competență practică necesar pentru a conduce, în deplină siguranță, vehicule care se încadrează în categoria relevantă a permisului de conducere.

Nivelul minim de calificare trebuie să fie comparabil cel puțin cu nivelul 2 din Cadrul european al calificărilor, astfel cum este prevăzut în anexa II la Recomandarea Parlamentului European și a Consiliului din 23 aprilie 2008 (1).

1.   Formare avansată în conducere auto rațională pe baza unor reglementări de siguranță

Toate categoriile de permise de conducere

 

1.1.

Obiectivul: cunoașterea caracteristicilor sistemului de transmisie în vederea celei mai bune utilizări a acestuia:

curbele de cuplu, puterea și consumul specific al motorului, zona de utilizare optimă a turometrului, diagramele rapoartelor de angrenare ale cutiei de viteze.

 

1.2.

Obiectivul: cunoașterea caracteristicilor tehnice și a funcționării dispozitivelor de control al siguranței, în vederea controlării vehiculului, reducerii uzurii și împiedicării disfuncționalităților:

limitele utilizării frânelor și dispozitivului de încetinire, utilizarea combinată a frânelor și a dispozitivului de încetinire, utilizarea optimă a turației și a raporturilor vitezelor, utilizarea inerției vehiculului, utilizarea modurilor de reducere a vitezei și de frânare la coborârea pantelor, modalitatea de acțiune în cazul unei defecțiuni, utilizarea dispozitivelor electronice și mecanice cum ar fi sistemul de control electronic al stabilității (ESP – Electronic Stability Program), sistemele avansate de frânare de urgență (AEBS – Advanced Emergency Braking Systems), sistemul antiblocare (ABS – Anti-Lock Braking System), sistemele de control al tracțiunii (TCS – traction control systems) și sistemele de monitorizare montate pe vehicul (IVMS – In Vehicle Monitoring System), precum și a altor dispozitive, autorizate pentru utilizare, de asistență a conducătorului auto sau de automatizare.

 

1.3.

Obiectivul: capacitatea de optimizare a consumului de carburant:

optimizarea consumului de carburant prin aplicarea know-how-ului în ceea ce privește punctele 1.1 și 1.2, importanța anticipării fluxului de trafic, a distanței corespunzătoare față de alte vehicule, a utilizării impulsului vehiculului, a vitezei constante, a unui stil de conducere lină și a presiunii corespunzătoare în pneuri, precum și familiarizarea cu sistemele de transport inteligente, care contribuie la creșterea eficienței în timpul conducerii auto și la o mai bună planificare a rutelor.

 

1.4.

Obiectivul: capacitatea de anticipare, de evaluare și adaptare la riscurile din trafic:

conștientizarea diferitelor condiții rutiere, de trafic și meteorologice și adaptarea la acestea, precum și anticiparea evenimentelor viitoare; înțelegerea modului în care trebuie să se pregătească și să se planifice o călătorie în condiții meteorologice anormale; familiarizarea cu utilizarea echipamentelor de siguranță conexe și dobândirea capacității de a înțelege când trebuie amânată sau anulată o călătorie din cauza condițiilor meteorologice extreme; adaptarea la riscurile de trafic, inclusiv la comportamentul periculos în trafic sau la conducerea neatentă (de exemplu, din cauza utilizării dispozitivelor electronice sau din cauza mâncatului sau a băutului etc.); recunoașterea și adaptarea la situațiile periculoase, legate în special de dimensiunile și de greutatea vehiculelor, precum și de utilizatorii vulnerabili ai drumurilor, cum ar fi pietonii, bicicliștii și conducătorii de vehicule motorizate cu două roți, și dobândirea capacității de a face față stresului generat de acești factori;

identificarea posibilelor situații periculoase și interpretarea corespunzătoare a modului în care acestea se pot transforma în situații în care accidentele rutiere nu mai pot fi evitate, precum și selectarea și punerea în aplicare a unor măsuri de sporire a marjelor de siguranță în asemenea măsură încât un accident să poată fi încă evitat în cazul în care intervin situații care pot fi periculoase.

Permisele de conducere din categoriile C, C + E, C1, C1 + E

 

1.5.

Obiectivul: capacitatea de încărcare a vehiculului, acordându-se grija cuvenită reglementărilor de siguranță și utilizării adecvate a vehiculului:

forțele care afectează vehiculele aflate în mișcare, utilizarea rapoartelor de angrenare ale cutiei de viteze în funcție de sarcina vehiculului și profilul drumului, utilizarea sistemelor de transmisie automată, calcularea încărcăturii utile a vehiculului sau a ansamblului, calcularea volumului total, distribuția sarcinii, consecințele supraîncărcării osiei, stabilitatea vehiculului și centrul de greutate, tipurile de ambalaj și paleți;

principalele categorii de mărfuri care necesită asigurare, tehnici de fixare și asigurare, utilizarea chingilor de asigurare, utilizarea echipamentului de manipulare, punerea și scoaterea prelatelor.

Permisele de conducere din categoriile D, D + E, D1, D1 + E

 

1.6.

Obiectivul: capacitatea de asigurare a confortului și siguranței pasagerilor:

gradarea mișcărilor longitudinale și laterale, împărțirea drumului cu alți utilizatori, poziția pe drum, frânarea lină, operarea consolei spate, utilizarea infrastructurii specifice (spații publice, benzi cu destinație specială), gestionarea conflictelor dintre conducerea în siguranță și alte roluri ale conducătorului auto, interacțiunea cu pasagerii, particularitățile anumitor grupuri de pasageri (persoane cu dizabilități, copii).

 

1.7.

Obiectivul: capacitatea de încărcare a vehiculului, acordându-se grija cuvenită reglementărilor de siguranță și utilizării adecvate a vehiculului:

forțele care afectează vehiculul în mișcare, utilizarea rapoartelor cutiei de viteze în conformitate cu sarcina vehiculului și profilul drumului, utilizarea sistemelor de transmisie automată, calcularea încărcăturii utile a vehiculului sau a ansamblului, distribuția sarcinii, consecințele supraîncărcării osiei, stabilitatea vehiculului și centrul de greutate.

2.   Aplicarea reglementărilor

Toate categoriile de permise de conducere

 

2.1.

Obiectivul: cunoașterea mediului social al transportului rutier și a reglementărilor din domeniu:

perioadele maxime de lucru specifice industriei transporturilor; principiile, aplicarea și efectele Regulamentelor (CE) nr. 561/2006 (2) și (UE) nr. 165/2014 (3) ale Parlamentului European și ale Consiliului; sancțiuni pentru neutilizarea, utilizarea inadecvată și falsificarea tahografului; cunoașterea mediului social al transportului rutier: drepturile și îndatoririle conducătorilor auto privind calificarea inițială și formarea periodică.

Permisele de conducere din categoriile C, C + E, C1, C1 + E

 

2.2.

Obiectivul: cunoașterea reglementărilor din domeniul transportului de mărfuri:

licențele de operare pentru transport, documentele care trebuie să se afle la bordul vehiculului, interdicțiile de utilizare a anumitor drumuri, taxele de utilizare a drumurilor, obligațiile din cadrul contractelor standard pentru transportul de mărfuri, redactarea documentelor care formează contractul de transport, permisele de transport internațional, obligațiile din cadrul Convenției referitoare la contractul de transport internațional de mărfuri pe șosele, redactarea scrisorii de trăsură internaționale, trecerea frontierelor, expedierea încărcăturii, documentele speciale de însoțire a mărfii.

Permisele de conducere din categoriile D, D + E, D1, D1 + E

 

2.3.

Obiectivul: cunoașterea reglementărilor din domeniul transportului de persoane:

transportul anumitor grupuri specifice de pasageri, echipamente de siguranță la bordul autobuzelor, centuri de siguranță, sarcina vehiculului.

3.   Sănătatea, siguranța rutieră și siguranța mediului, serviciile, logistica

Toate categoriile de permis de conducere

 

3.1.

Obiectivul: conștientizarea conducătorilor auto cu privire la riscurile rutiere și accidentele de muncă:

tipuri de accidente de muncă în sectorul transporturilor, statistica accidentelor rutiere, implicarea camioanelor/autocarelor, consecințe umane, materiale și financiare.

 

3.2.

Obiectivul: capacitatea de prevenire a criminalității și a traficului cu imigranți clandestini:

informații generale, implicațiile pentru conducătorii auto, măsuri de prevenire, lista de verificare, legislația privind răspunderea transportatorilor.

 

3.3.

Obiectivul: capacitatea de prevenire a riscurilor fizice:

principiile ergonomice, mișcările și posturile care prezintă riscuri, forma fizică, exerciții de manevrare, protecția personală.

 

3.4.

Obiectivul: conștientizarea importanței capacității fizice și mentale:

principiile unei alimentații sănătoase, echilibrate, efectele alcoolului, ale drogurilor sau ale altor substanțe care pot afecta comportamentul, simptomele, cauzele, efectele oboselii și stresului, rolul fundamental al ciclului de bază activitate-odihnă.

 

3.5.

Obiectivul: capacitatea de evaluare a situațiilor de urgență:

modul de comportament într-o situație de urgență: evaluarea situației, evitarea complicațiilor unui accident, solicitarea de asistență, asistența acordată victimelor și acordarea primului ajutor, reacțiile în eventualitatea unui incendiu, evacuarea ocupanților unui camion/autobuz cu pasageri, asigurarea siguranței tuturor pasagerilor, reacțiile în eventualitatea unei agresiuni; principiile de bază pentru elaborarea unui raport despre un accident.

 

3.6.

Obiectivul: capacitatea de adaptare a comportamentului pentru păstrarea unei bune imagini a companiei:

comportamentul conducătorului auto și imaginea companiei: importanța pentru companie a standardului serviciilor prestate de către conducătorul auto, rolurile conducătorului auto, persoanele cu care intră în contact conducătorul auto, întreținerea vehiculului, organizarea activității, efectele comerciale și financiare ale unei dispute.

Permisele de conducere din categoriile C, C + E, C1, C1 + E

 

3.7.

Obiectivul: cunoașterea mediului economic al transportului rutier de mărfuri și a organizării pieței:

relația dintre transportul rutier și alte tipuri de transport (concurența, expeditorii de mărfuri), diferite activități ale transportului rutier (transportul în numele unor terți, transportul în nume propriu, activități auxiliare de transport), organizarea principalelor tipuri de companii de transport și a activităților auxiliare de transport, diferitele specializări de transport (autocisternă, temperatură controlată, mărfuri periculoase, transportul animalelor etc.), modificări apărute în această ramură economică (diversificarea serviciilor furnizate, calea ferată, subcontractarea etc.).

Permisele de conducere din categoriile D, D + E, D1, D1 + E

 

3.8.

Obiectivul: cunoașterea mediului economic al transportului rutier de persoane și a organizării pieței:

relația dintre transportul rutier de persoane și alte moduri de transport de persoane (pe calea ferată, cu autovehicule personale), diferitele activități implicate de către transportul rutier de persoane, sensibilizarea cu privire la persoanele cu handicap, trecerea frontierelor (transportul internațional), organizarea principalelor tipuri de companii pentru transportul rutier de persoane.

Secțiunea 2

Calificarea inițială obligatory prevăzută la articolul 3 alineatul (1) litera (a)

 

2.1.

Opțiunea de combinare a participării la curs cu efectuarea unui test

Calificarea inițială trebuie să includă predarea tuturor subiectelor din lista inclusă la secțiunea 1. Durata acestei calificări inițiale trebuie să fie de 280 de ore.

Fiecare conducător auto cursant trebuie să conducă individual cel puțin 20 de ore un vehicul din categoria respectivă care îndeplinește cel puțin cerințele pentru vehiculele destinate testării, așa cum sunt definite acestea în Directiva 2006/126/CE.

În timpul conducerii individuale, conducătorul auto cursant trebuie să fie însoțit de un instructor angajat de un centru de formare autorizat. Fiecare conducător auto cursant poate să conducă maximum opt ore, din cele 20 de ore de conducere individuală, pe teren special sau pe un simulator de ultimă generație, astfel încât să se testeze formarea în domeniul conducerii raționale pe baza reglementărilor de siguranță, în special cu privire la manevrarea vehiculului în diferite condiții de drum și la modul în care respectivele condiții de drum se schimbă în funcție de diferitele condiții atmosferice, de perioada de zi sau de noapte, precum și la capacitatea de optimizare a consumului de carburant.

Statele membre pot permite ca o parte dintre cursurile de formare să fie furnizate de centrul de formare autorizat prin intermediul instrumentelor tehnologiei informației și comunicațiilor, precum e-learning, asigurând, totodată, menținerea unei bune calități și eficiențe a formării și selectând subiecte în cazul cărora instrumentele tehnologiei informației și comunicațiilor pot fi aplicate de o manieră cât mai eficace. În special, statele membre impun o identificare fiabilă a utilizatorului și mijloace adecvate de control. Statele membre pot lua în considerare o formare specifică necesară în temeiul altor acte legislative ale Uniunii drept parte a formării. O astfel de formare include, dar nu se limitează la, formarea profesională necesară în temeiul Directivei 2008/68/CE a Parlamentului European și a Consiliului (4) privind transportul interior de mărfuri periculoase, formarea care vizează sensibilizarea cu privire la nevoile persoanelor cu handicap prevăzută de Regulamentul (UE) nr. 181/2011 al Parlamentului European și al Consiliului (5) și formarea privind transportul animalelor prevăzută de Regulamentul (CE) nr. 1/2005 al Consiliului (6).

Pentru conducătorii auto menționați la articolul 5 alineatul (5), durata calificării inițiale trebuie să fie de 70 de ore, inclusiv cinci ore de conducere individuală.

La sfârșitul acestei perioade de formare, autoritățile competente din statele membre sau entitatea desemnată de acestea supun conducătorul auto unui test scris sau oral. Testul trebuie să includă cel puțin o întrebare referitoare la fiecare dintre obiectivele din lista de subiecte menționată la secțiunea 1.

 

2.2.

Opțiunea care implică teste

Autoritățile competente din statele membre sau entitatea desemnată de acestea organizează testele teoretice și practice menționate la articolul 3 alineatul (1) litera (a) punctul (ii), pentru a verifica dacă conducătorul auto cursant posedă nivelul de cunoștințe cerut în conformitate cu secțiunea 1 pentru obiectivele și subiectele menționate la respectiva secțiune.

(a)

Testul teoretic constă din cel puțin două părți:

(i)

întrebări care includ întrebări cu răspunsuri multiple, întrebări cu răspuns direct sau o combinație a acestor tipuri de întrebări;

(ii)

studii de caz.

Durata minimă a testelor teoretice trebuie să fie de cel puțin patru ore.

(b)

Testul practic constă din două părți:

(i)

un test de conducere având drept scop evaluarea formării privind conducerea rațională pe baza reglementărilor de siguranță. Testul trebuie aibă loc, ori de câte ori este posibil, pe drumuri aflate în afara localităților, pe drumuri pe care este permisă viteza mare a vehiculelor sau pe autostrăzi (ori pe drumuri similare) și pe toate tipurile de magistrale urbane care prezintă diferite tipuri de dificultăți pe care le poate întâlni un conducător auto. Ar fi de dorit ca acest test să aibă loc în diferite condiții de densitate a traficului. Perioada de timp afectată conducerii trebuie folosită în mod optim pentru evaluarea candidatului în toate zonele de trafic pe care le-ar putea întâlni. Durata minimă a acestui test trebuie să fie de 90 de minute.

(ii)

un test practic care să cuprindă cel puțin punctele 1.5, 1.6, 1.7, 3.2, 3.3 și 3.5. Durata minimă a acestui test trebuie să fie de 30 de minute.

Vehiculul utilizat pentru testul practic trebuie să îndeplinească cel puțin condițiile privind vehiculele destinate testării, prevăzute în Directiva 2006/126/CE.

Testul practic poate fi suplimentat cu un al treilea test care să aibă loc pe un teren special sau pe un simulator de ultimă generație, astfel încât să se testeze formarea în domeniul conducerii raționale pe baza reglementărilor de siguranță, în special cu privire la manevrarea vehiculului în diferite condiții de drum și la modul în care respectivele condiții de drum se schimbă în funcție de diferitele condiții atmosferice și de perioada de zi sau de noapte.

Durata acestui test opțional nu este fixă. În cazul în care conducătorul auto efectuează un astfel de test, durata sa poate fi scăzută din cele 90 de minute ale testului de conducere menționat la punctul (i), dar timpul scăzut nu poate depăși 30 de minute.

Pentru conducătorii auto menționați la articolul 5 alineatul (5), testul teoretic trebuie limitat la subiectele menționate la secțiunea 1 care sunt relevante pentru vehiculele cărora li se aplică noua calificare. Cu toate acestea, acești conducători auto trebuie să efectueze întregul test practic.

Secțiunea 3

Calificarea inițială accelerată menționată la articolul 3 alineatul (2)

Calificarea inițială accelerată trebuie să includă predarea tuturor subiectelor incluse în lista de la secțiunea 1. Durata sa trebuie să fie de 140 de ore.

Fiecare conducător auto cursant trebuie să conducă individual cel puțin 10 ore un vehicul din categoria respectivă care îndeplinește cel puțin cerințele privind vehiculele destinate testării, prevăzute în Directiva 2006/126/CE.

În timpul conducerii individuale, conducătorul auto cursant trebuie să fie însoțit de un instructor angajat de un centru de formare autorizat. Fiecare conducător auto cursant poate să conducă maximum patru ore, din cele 10 ore de conducere individuală, pe teren special sau pe un simulator de ultimă generație, astfel încât să se testeze formarea în domeniul conducerii raționale pe baza reglementărilor de siguranță, în special cu privire la manevrarea vehiculului în diferite condiții de drum și la modul în care respectivele condiții de drum se schimbă în funcție de diferitele condiții atmosferice, de perioada de zi sau de noapte, precum și capacitatea de optimizare a consumului de carburant.

Dispozițiile de la punctul 2.1 al patrulea paragraf se aplică, de asemenea, calificării inițiale accelerate.

Pentru conducătorii auto menționați la articolul 5 alineatul (5), durata calificării inițiale accelerate trebuie să fie de 35 de ore, inclusiv două ore și jumătate de conducere individuală.

La sfârșitul acestei perioade de formare, autoritățile competente din statele membre sau entitatea desemnată de acestea supun conducătorul auto unui test scris sau oral. Testul trebuie să includă cel puțin o întrebare referitoare la fiecare dintre obiectivele din lista de subiecte menționată la secțiunea 1.

Secțiunea 4

Formarea periodică obligatory prevăzută la articolul 3 alineatul (1) litera (b)

Cursurile de formare periodică obligatorie trebuie organizate de către un centru de formare autorizat. Durata lor trebuie să fie de 35 de ore din cinci în cinci ani, defalcate în perioade de cel puțin șapte ore, care pot fi împărțite pe o perioadă de două zile consecutive. Atunci când se recurge la e-learning, centrul de formare autorizat se asigură că este menținută o calitate corespunzătoare a formării, inclusiv prin selectarea subiectelor în cazul cărora instrumentele TIC pot fi aplicate de o manieră cât mai eficace. În special, statele membre impun o identificare fiabilă a utilizatorului și mijloace adecvate de control. Durata maximă a formării de tip e-learning nu depășește 12 ore. Cel puțin una dintre perioadele cursurilor de formare include un subiect privind siguranța rutieră. Conținutul formării profesionale ține cont de nevoile de formare specifice pentru operațiunile de transport efectuate de conducătorul auto, precum și de evoluțiile juridice și tehnologice relevante și, în măsura posibilului, ar trebui să ia în considerare nevoile de formare specifice ale conducătorului auto. În perioada de 35 de ore ar trebui să fie abordate o serie de teme diferite, inclusiv să se repete formarea în cazul în care se demonstrează că conducătorul auto are nevoie de formare corectivă specifică.

Statele membre pot avea în vedere luarea în calcul a unei formări specifice încheiate, astfel cum se prevede în alte acte legislative ale Uniunii, drept una dintre perioadele de șapte ore prevăzute. O astfel de formare include, dar nu se limitează la, formarea profesională necesară în temeiul Directivei 2008/68/CE privind transportul interior de mărfuri periculoase, formarea privind transportul animalelor prevăzută de Regulamentul (CE) nr. 1/2005 și, pentru transportul de persoane, formarea care vizează sensibilizarea cu privire la nevoile persoanelor cu handicap prevăzută de Regulamentul (UE) nr. 181/2011. Cu toate acestea, statele membre pot decide ca o formare specifică încheiată care a fost impusă în temeiul Directivei 2008/68/CE privind transportul interior de mărfuri periculoase să fie luată în calcul drept două dintre perioadele de șapte ore, cu condiția să nu mai existe o altă formare luată în considerare în cadrul formării periodice.

Secțiunea 5

Autorizarea calificării inițiale și a formării periodice

 

5.1.

Centrele de formare care participă la calificarea inițială și formarea periodică trebuie autorizate de către autoritățile competente ale statelor membre. Autorizarea trebuie dată doar ca răspuns la o solicitare scrisă. Solicitarea trebuie însoțită de documentele care conțin:

5.1.1.

o calificare adecvată și programul de formare care precizează subiectele predate și stabilește planul propus de punere în aplicare și metodele de predare avute în vedere;

5.1.2.

calificarea instructorilor și domeniile de activitate;

5.1.3.

informații referitoare la locul desfășurării cursului, materialele didactice, resursele puse la dispoziție pentru lucrările practice și parcul de vehicule utilizat;

5.1.4.

condițiile de participare la curs (numărul de participanți).

 

5.2.

Autoritatea competentă trebuie să dea autorizarea în scris, pe baza următoarelor criterii:

5.2.1.

formarea trebuie să se desfășoare în conformitate cu documentele care însoțesc cererea;

5.2.2.

autoritatea competentă trebuie să aibă dreptul de a trimite persoane autorizate pentru a asista la cursurile de formare ale centrelor autorizate și trebuie să aibă dreptul de a monitoriza aceste centre, cu privire la resursele utilizate și la desfășurarea corespunzătoare a cursurilor de formare și a testelor;

5.2.3.

autorizarea poate fi retrasă sau suspendată în cazul în care criteriile de autorizare nu mai sunt îndeplinite.

Centrul autorizat trebuie să garanteze că instructorii au cunoștințe temeinice privind cele mai recente reglementări și criterii de formare. Ca o parte a procedurii de selecție specifice, instructorii trebuie să prezinte documente care să certifice atât cunoașterea materiei predate, cât și cunoașterea metodelor de predare. În ceea ce privește partea practică a instruirii, instructorii trebuie să prezinte documente care să certifice experiența lor de conducători auto profesioniști sau o experiență de conducere similară, cum ar fi cea de instructori de conducere pentru vehicule grele.

Programul de instruire trebuie să fie conform cu autorizarea și trebuie să cuprindă subiectele din lista menționată la secțiunea 1.

(1)  Recomandarea Parlamentului European și a Consiliului din 23 aprilie 2008 privind stabilirea Cadrului european al calificărilor pentru învățarea de-a lungul vieții (JO C 111, 6.5.2008, p. 1).

(2)  Regulamentul (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 martie 2006 privind armonizarea anumitor dispoziții ale legislației sociale în domeniul transporturilor rutiere, de modificare a Regulamentelor (CEE) nr. 3821/85 și (CE) nr. 2135/98 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3820/85 al Consiliului (JO L 102, 11.4.2006, p. 1).

(3)  Regulamentul (UE) nr. 165/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 4 februarie 2014 privind tahografele în transportul rutier, de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3821/85 al Consiliului privind aparatura de înregistrare în transportul rutier și de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European și al Consiliului privind armonizarea anumitor dispoziții ale legislației sociale în domeniul transporturilor rutiere (JO L 60, 28.2.2014, p. 1).

(4)  Directiva 2008/68/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 24 septembrie 2008 privind transportul interior de mărfuri periculoase (JO L 260, 30.9.2008, p. 13).

(5)  Regulamentul (UE) nr. 181/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 februarie 2011 privind drepturile pasagerilor care călătoresc cu autobuzul și autocarul și de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 (JO L 55, 28.2.2011, p. 1).

(6)  Regulamentul (CE) nr. 1/2005 al Consiliului din 22 decembrie 2004 privind protecția animalelor în timpul transportului și al operațiunilor conexe și de modificare a Directivelor 64/432/CEE și 93/119/CE și a Regulamentului (CE) nr. 1255/97 (JO L 3, 5.1.2005, p. 1).

ANEXA II

DISPOZIȚII PRIVIND MODELUL UNIUNII EUROPENE PENTRU CARTELA DE PREGĂTIRE PROFESIONALĂ A CONDUCĂTORULUI AUTO

1.   Caracteristicile fizice ale cartelei de pregătire profesională a conducătorului auto

Caracteristicile fizice ale cartelei de pregătire profesională a conducătorului auto trebuie să respecte standardele ISO 7810 și 7816-1.

Metodele de verificare a caracteristicilor fizice ale cartelei de pregătire profesională a conducătorului auto, pentru a se asigura că sunt în concordanță cu standardele internaționale, trebuie să respecte standardul ISO 10373.

2.   Informațiile care figurează pe cartela de pregătire profesională a conducătorului auto

Cartela de pregătire profesională a conducătorului auto trebuie să aibă două fețe:

Fața 1 trebuie să conțină:

(a)

titlul „cartelă de pregătire profesională a conducătorului auto” imprimat cu caractere mari în limba oficială sau în limbile oficiale ale statului membru care eliberează cartela de pregătire profesională a conducătorului auto;

(b)

numele statului membru care eliberează cartela de pregătire profesională a conducătorului auto (facultativ);

(c)

semnul distinctiv al statului membru care eliberează cartela de pregătire profesională a conducătorului auto, imprimat în negativ într-un dreptunghi albastru și înconjurat de 12 steluțe galbene; semnele distinctive sunt următoarele:

B

:

Belgia

BG

:

Bulgaria

CZ

:

Cehia

DK

:

Danemarca

D

:

Germania

EST

:

Estonia

IRL

:

Irlanda

GR

:

Grecia

E

:

Spania

F

:

Franța

HR

:

Croația

I

:

Italia

CY

:

Cipru

LV

:

Letonia

LT

:

Lituania

L

:

Luxemburg

H

:

Ungaria

M

:

Malta

NL

:

Țările de Jos

A

:

Austria

PL

:

Polonia

P

:

Portugalia

RO

:

România

SLO

:

Slovenia

SK

:

Slovacia

FIN

:

Finlanda

S

:

Suedia

(d)

informații specifice ale cartelei de formare profesională a conducătorului auto, numerotate după cum urmează:

1.

numele titularului;

2.

prenumele titularului;

3.

data și locul nașterii titularului;

4.

(a)

data eliberării;

(b)

data expirării;

(c)

denumirea autorității emitente (poate fi imprimată pe fața 2);

(d)

un număr diferit de numărul permisului de conducere în scop administrativ (facultativ);

5.

(a)

numărul permisului de conducere;

(b)

seria permisului de conducere;

6.

fotografia titularului;

7.

semnătura titularului;

8.

domiciliul stabil sau adresa poștală a titularului (facultativ);

9.

categoriile de vehicule pentru care conducătorul auto îndeplinește criteriile de calificare inițială și de formare periodică;

(e)

titlul „model al Uniunii Europene” în limba sau limbile statului membru care eliberează cartela de pregătire profesională a conducătorului auto și subtitlul „cartelă de pregătire profesională a conducătorului auto” în celelalte limbi oficiale ale Uniunii, tipărit cu albastru, astfel încât să formeze fundalul cartelei de formare profesională a conducătorului auto:

 

tarjeta de cualificación del conductor

 

карта за квалификация на водача

 

osvědčení profesní způsobilosti řidiče

 

chaufføruddannelsesbevis

 

Fahrerqualifizierungsnachweis

 

juhi pädevustunnistus

 

δελτίο επιμόρφωσης οδηγού

 

driver qualification card

 

carte de qualification de conducteur

 

cárta cáilíochta tiománaí

 

kvalifikacijska kartica vozača

 

carta di qualificazione del conducente

 

vadītāja kvalifikācijas apliecība

 

vairuotojo kvalifikacinė kortelė

 

gépjárművezetői képesítési igazolvány

 

karta ta’ kwalifika tas-sewwieq

 

kwalificatiekaart bestuurder

 

karta kwalifikacji kierowcy

 

carta de qualificaçăo de motorista

 

cartelă de pregătire profesională a conducătorului auto

 

kvalifikačná karta vodiča

 

kartica o usposobljenosti voznika

 

kuljettajan ammattipätevyyskortti

 

yrkeskompetensbevis för förare.

(f)

culorile de referință:

albastru: albastru Pantone reflex,

galben: galben Pantone;

Fața 2 trebuie să conțină:

(a)

9.

categoriile de vehicule pentru care conducătorul auto îndeplinește criteriile de calificare inițială și de formare periodică;

10.

codul armonizat nr. 95 al Uniunii, prevăzut în anexa I la Directiva 2006/126/CE;

11.

un spațiu rezervat pentru posibila înscriere de către statul membru emitent a unor mențiuni administrative esențiale sau a unor mențiuni legate de siguranța rutieră (facultativ). Dacă mențiunile se referă la o rubrică definită în prezenta anexă, aceste mențiuni trebuie precedate de numărul rubricii corespunzătoare.

(b)

o explicație a mențiunilor numerotate, care apare pe fața 1 și pe fața 2 a cartelei de formare profesională a conducătorului auto [cel puțin rubricile 1, 2, 3, 4(a), 4(b), 4(c), 5(a), 5(b) și 10].

În cazul în care un stat membru dorește să formuleze mențiunile respective într-o altă limbă națională decât: bulgară, cehă, croată, daneză, engleză, estonă, finlandeză, franceză, germană, greacă, italiană, letonă, lituaniană, maghiară, malteză, neerlandeză, poloneză, portugheză, română, slovacă, slovenă, spaniolă și suedeză, elaborează o versiune bilingvă a cartelei de formare profesională a conducătorului auto, utilizând una dintre limbile menționate anterior, fără a aduce atingere celorlalte dispoziții din prezenta anexă.

3.   Securitate, inclusiv protecția datelor

Scopul diferitelor părți constitutive ale cartelei de formare profesională a conducătorului auto este acela de a exclude orice posibilitate de falsificare sau manipulare și de a detecta orice încercare de acest tip.

Statul membru trebuie să se asigure că nivelul de securitate al cartelei de formare profesională a conducătorului auto este cel puțin comparabil cu nivelul de securitate al permisului de conducere.

4.   Dispoziții speciale

După consultarea Comisiei, statele membre pot adăuga culori sau marcaje, cum ar fi un cod de bare, simboluri naționale sau elemente de securitate, fără a aduce atingere celorlalte dispoziții din prezenta anexă.

Referitor la recunoașterea reciprocă a cartelelor de pregătire profesională a conducătorului auto, codul de bare nu trebuie să conțină alte informații în afara celor care apar deja lizibil pe cartela de pregătire profesională a conducătorului auto sau care sunt esențiale pentru procesul de eliberare a cartelei.

5.   Dispoziții tranzitorii

Cartelele de pregătire profesională a conducătorului auto eliberate înainte de 23 mai 2020 sunt valabile până la data expirării.

6.   Modelul Uniunii Europene pentru cartela de pregătire profesională a conducătorului auto

ANEXA III

TABEL DE CORESPONDENȚĂ PENTRU TRIMITERILE LA ANUMITE CATEGORII DE PERMISE DE CONDUCERE

Trimitere în prezenta directivă

Trimitere în Directiva 2006/126/CE

C + E

CE

C1 + E

C1E

D + E

DE

D1 + E

D1E

ANEXA IV

Partea A

Directiva abrogată cu lista modificărilor sale ulterioare

(menționate în articolul 14)

Directiva 2003/59/CE a Parlamentului European și a Consiliului

(JO L 226, 10.9.2003, p. 4).

 

Directiva 2004/66/CE a Consiliului

(JO L 168, 1.5.2004, p. 35).

numai punctul IV.2 din anexă

Directiva (UE) 2006/103/CE a Consiliului

(JO L 363, 20.12.2006, p. 344).

numai punctul A.6 din anexă

Regulamentul (CE) nr. 1137/2008 al Parlamentului European și al Consiliului

(JO L 311, 21.11.2008, p. 1).

numai punctul 9.11 din anexă

Directiva 2013/22/UE a Consiliului

(JO L 158, 10.6.2013, p. 356).

numai punctul A.4 din anexă

Directiva (UE) 2018/645 a Parlamentului European și a Consiliului

(JO L 112, 2.5.2018, p. 29).

numai articolul 1 și anexa

Regulamentul (UE) 2019/1243 al Parlamentului European și al Consiliului

(JO L 198, 25.7.2019, p. 241).

numai punctul IX.5 din anexă

Partea B

Termenele de transpunere în dreptul intern și datele de aplicare

(menționate în articolul 14)

Directiva

Termene de transpunere

Data de aplicare

2003/59/CE

10 septembrie 2006

10 septembrie 2008 în ceea ce privește calificarea inițială necesară pentru conducerea vehiculelor din categoriile de permis de conducere D1, D1+E, D și D+E;

10 septembrie 2009 în ceea ce privește calificarea inițială necesară pentru conducerea vehiculelor din categoriile de permis de conducere C1, C1+E, C și C+E.

(UE) 2018/645

23 mai 2020, cu excepția articolului 1 punctul 6.

23 mai 2021, în ceea ce privește articolul 1 punctul 6.

 

ANEXA V

TABEL DE CORESPONDENȚĂ

Directiva 2003/59/CE

Prezenta directivă

Articolele 1-7

Articolele 1-7

Articolul 8 alineatul (1)

Articolul 8 alineatul (1)

Articolul 8 alineatul (2), primul paragraf, teza introductivă și litera (a)

Articolul 8 alineatul (2), primul paragraf

Articolul 8 alineatul (2), primul paragraf, litera (b)

Articolul 8 alineatul (2), al doilea paragraf

Articolul 8 alineatul (2), al doilea paragraf

Articolul 8 alineatele (3), (4) și (5)

Articolul 8 alineatele (3), (4) și (5)

Articolele 9 și 10

Articolele 9 și 10

Articolul 10a

Articolul 11

Articolul 11

Articolul 12

Articolul 11a

Articolul 13

Articolul 13

Articolul 14

Articolul 15

Articolul 14

Articolul 16

Articolul 15

Articolul 17

Articolul 16

Anexa I

Anexa I

Anexa II

Anexa II

Anexa III

Anexa III

Anexa IV

Anexa V

 

Descărcă textul

Poți descărca textul prezent, sau întreg textul dacă acesta are dimensiuni mai mari, folosind butonul de mai jos.