de modificare a Regulamentelor (UE) 2021/2115 și (UE) 2021/2116 în ceea ce privește standardele privind bunele condiții agricole și de mediu, schemele pentru climă, mediu și bunăstarea animalelor, modificările planurilor strategice PAC, revizuirea planurilor strategice PAC și derogările de la controale și sancțiuni
PARLAMENTUL EUROPEAN ȘI CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, în special articolul 43 alineatul (2),
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
după transmiterea proiectului de act legislativ către parlamentele naționale,
având în vedere avizul Comitetului Economic și Social European (1),
hotărând în conformitate cu procedura legislativă ordinară (2),
întrucât:
(1) | Regulamentul (UE) 2021/2115 al Parlamentului European și al Consiliului (3) stabilește norme privind sprijinul pentru planurile strategice care se elaborează de statele membre în cadrul politicii agricole comune (denumite în continuare „planurile strategice PAC”) și sunt finanțate de Fondul european de garantare agricolă (FEGA) și de Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR). Regulamentul (UE) 2021/2116 al Parlamentului European și al Consiliului (4) stabilește norme privind finanțarea, gestionarea și monitorizarea politicii agricole comune (PAC). |
(2) | În pofida faptului că Regulamentele (UE) 2021/2115 și (UE) 2021/2116 oferă o flexibilitate substanțială statelor membre și au potențialul de a reduce sarcinile administrative ale fermierilor, primul an de aplicare concretă a regulamentelor respective, prin intermediul planurilor strategice PAC, a evidențiat faptul că sunt necesare anumite ajustări limitate ale cadrului juridic al Uniunii pentru PAC, cu scopul de a asigura o punere în aplicare eficace a planurilor strategice PAC și de a reduce sarcina administrativă asociată punerii în aplicare a planurilor strategice PAC și verificării anumitor cerințe. |
(3) | În plus, fermierii se confruntă cu o gamă excepțională de dificultăți și incertitudini. În special, în ultimii ani s-au înregistrat un număr substanțial de evenimente meteorologice extreme, inclusiv secete și inundații, în diferite părți ale Uniunii. Evenimentele respective afectează producția și veniturile și au, de asemenea, un impact semnificativ asupra executării și calendarului activităților agronomice normale. Prețurile ridicate ale energiei și ale factorilor de producție și incertitudinile generate de războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei, costul vieții, inflația, scăderea din 2023 a valorii producției de cereale și modificarea fluxurilor comerciale internaționale au condus la noi incertitudini și presiuni asupra fermierilor. Respectivele evenimente concomitente exercită o presiune puternică asupra fermierilor pentru a adapta gestionarea exploatațiilor lor și desfășurarea activităților agronomice, în calitate de gestionari ai resurselor naturale și de actori economici. |
(4) | În consecință, este necesar să se revizuiască și să se simplifice anumite dispoziții ale Regulamentelor (UE) 2021/2115 și (UE) 2021/2116 pentru a le asigura statelor membre posibilitatea de a-și adapta mai bine planurile strategice PAC la nevoile fermierilor și de a le oferi mai multă flexibilitate pentru a-și desfășura activitățile agricole, ținând seama de provocările tot mai mari, de imprevizibilitatea condițiilor meteorologice și de incertitudinile economice. |
(5) | Articolul 13 din Regulamentul (UE) 2021/2115 prevede obligația statelor membre de se asigura că toate suprafețele agricole, inclusiv terenurile care nu mai sunt utilizate în scopuri productive, sunt menținute în bune condiții agricole și de mediu. Statele membre au obligația să stabilească, la nivel național sau regional, standarde minime pentru fermieri și alți beneficiari pentru fiecare standard privind bunele condiții agricole și de mediu (GAEC) enumerat în anexa III la regulamentul respectiv, în conformitate cu principalul obiectiv al fiecăruia dintre aceste standarde, astfel cum sunt menționate în anexa respectivă. Obiectivele generale referitoare la protecția solului și la calitatea solului urmărite de standardele GAEC 5, 6 și 7 sunt afectate de numeroși factori, cum ar fi tipul de sol, alegerea culturilor, condițiile climatice și meteorologice și utilizarea trecută și actuală a terenurilor și sistemele agricole trecute și actuale, cum ar fi agricultura ecologică, care necesită o abordare diferită a anumitor operațiuni. Experiența arată că, în unele situații, impunerea anumitor cerințe, fără a se ține seama în mod corespunzător de factorii respectivi, cum ar fi restricțiile privind aratul sau obligațiile de a semăna într-o anumită perioadă, poate avea un impact negativ asupra anumitor soluri sau culturi și chiar riscă să contravină obiectivului de protecție a solului. Standardul GAEC 9 impune o interdicție privind conversia sau aratul pajiștilor permanente desemnate ca fiind sensibile din punct de vedere ecologic în cadrul siturilor Natura 2000. Cu toate acestea, experiența a arătat că pot exista situații excepționale în care astfel de pajiști permanente sensibile din punct de vedere ecologic sunt deteriorate, de exemplu de animale sălbatice sau de specii invazive, și pot fi necesare măsuri adecvate pentru abordarea unor astfel de situații, inclusiv excepții de la interdicția de a ara suprafețele în cauză pentru a reface aceste pajiști permanente, scopul măsurilor fiind de asigura faptul că cerințele standardului GAEC 9 contribuie la protecția habitatelor și a speciilor. |
(6) | Numărul tot mai mare de fenomene meteorologice extreme și de daune aduse pajiștilor permanente desemnate ca fiind sensibile din punct de vedere ecologic, din cauza unor factori precum animalele sălbatice sau speciile invazive, mărește incidența unor probleme specifice întâmpinate de fermieri în aplicarea cerințelor standardelor GAEC 5, 6, 7 și 9, pe care statele membre trebuie să le abordeze. Există, de asemenea, riscul ca astfel de cerințe să fie disproporționate având în vedere contribuția lor efectivă la îndeplinirea obiectivului de protecție a solului pentru standardele GAEC 5, 6 și 7 și a obiectivului de protecție a habitatelor și a speciilor pentru standardul GAEC 9. Pentru a evita astfel de situații, statelor membre ar trebui să li se permită să stabilească derogări specifice de la cerințele standardelor GAEC 5, 6, 7 și 9 cu scopul de a răspunde problemelor specifice care apar în contextul aplicării standardelor GAEC respective, pe baza unor criterii obiective și nediscriminatorii, cum ar fi tipurile de sol, culturile sau sistemele agricole ori daunele aduse pajiștilor permanente, cauzate, printre altele, de animale sălbatice sau de specii invazive. Respectivele excepții ar trebui să fie limitate în ceea ce privește suprafața și nu ar trebui să împiedice contribuția standardelor respective la îndeplinirea obiectivele lor principale, enumerate în anexa III la Regulamentul (UE) 2021/2115. |
(7) | Condițiile meteorologice și impactul rezultat asupra condițiilor suprafețelor agricole pot împiedica fermierii și alți beneficiari să respecte cerințele standardelor GAEC, cum ar fi termenele și perioadele pentru operațiuni, într-un anumit an. Pentru a evita o situație în care fermierii care se confruntă cu astfel de cerințe să fie obligați, de exemplu, să semene culturi până la o anumită dată, când condițiile meteorologice din anul respectiv nu permit efectuarea operațiunilor necesare, sau să facă acest lucru doar producând un impact negativ grav asupra solului, cum ar fi tasarea, statele membre ar trebui să poată, atunci când pun în aplicare standarde minime privind bunele condiții agricole și de mediu în temeiul Regulamentului (UE) 2021/2115, să prevadă derogări temporare de la cerințele respective. Domeniul de aplicare al unor astfel de derogări temporare ar trebui să se limiteze la fermieri și la alți beneficiari sau zone afectate de respectivele condiții meteorologice, iar statele membre ar trebui să aplice derogările numai atât timp cât sunt strict necesare. |
(8) | Regulamentul (UE) 2021/2115 prevede o serie de elemente și instrumente pentru ca statele membre să abordeze obiectivul specific de a contribui la stoparea și inversarea declinului biodiversității, de a îmbunătăți serviciile ecosistemice și de a conserva habitatele și peisajele, menționat la articolul 6 alineatul (1) litera (f) din regulamentul respectiv. Unul dintre aceste elemente este sistemul de condiționalitate. Mai exact, standardul GAEC 8, enumerat în anexa III la regulamentul respectiv, cuprinde mai multe cerințe, inclusiv obligația de a aloca o anumită parte din terenul arabil zonelor și elementelor neproductive. Principalul obiectiv al standardului GAEC 8 este menținerea elementelor și zonelor neproductive în vederea îmbunătățirii biodiversității agricole. De asemenea, statele membre pot concepe intervenții care să sprijine respectivul obiectiv, precum eco-scheme care să vizeze acțiuni în temeiul articolului 31 din Regulamentul (UE) 2021/2115. În contextul provocărilor și incertitudinilor care rezultă din prezența simultană a unor evenimente nefavorabile și a unor incertitudini economice, experiența a demonstrat necesitatea de a ajusta echilibrul dintre diferitele instrumente de politică care contribuie la protejarea și îmbunătățirea biodiversității pentru a le oferi fermierilor mai multă flexibilitate în a contribui la atingerea respectivului obiectiv, în funcție de situația specifică a exploatației lor, precum și pentru a oferi o compensație financiară sporită pentru o astfel de contribuție. |
(9) | Mai precis, întrucât obligația de a aloca o parte din terenul arabil zonelor și elementelor neproductive este prevăzută în prezent la prima cerință a standardului GAEC 8, astfel cum este enumerat în anexa III la Regulamentul (UE) 2021/2115, fermierii care solicită plăți directe și intervenții menționate la articolele 70, 71 și 72 din regulamentul menționat trebuie să respecte respectiva cerință fără nicio compensație pentru costurile suportate sau pentru pierderile de venit. Acest lucru poate implica, în anumite cazuri, o sarcină financiară substanțială pentru fermierii și beneficiarii în cauză, în special având în vedere că nu este posibilă nicio producție vegetală sau animală pe terenul arabil dedicat zonelor sau elementelor neproductive în conformitate cu standardul GAEC 8. Având în vedere sarcina și consecințele pe care trebuie să le suporte anumiți fermieri, precum și gama excepțională de dificultăți și incertitudini cu care se confruntă aceștia, necesitatea de a avea zone și elemente neproductive pe terenurile arabile ar fi mai bine abordată printr-un instrument care să ofere mai multă flexibilitate și, mai important, oferindu-se un stimulent care să compenseze cel puțin o parte din costurile suportate și pierderile de venit legate de astfel de zone și elemente neproductive. În consecință, articolul 31 din Regulamentul (UE) 2021/2115 ar trebui modificat pentru a se asigura că statele membre oferă sprijin pentru eco-schemele care vizează, pe terenurile arabile, practici pentru menținerea zonelor neproductive, cum ar fi terenurile lăsate în pârloagă, și pentru stabilirea de noi elemente de peisaj. |
(10) | În același timp, sistemul de condiționalitate instituit prin Regulamentul (UE) 2021/2115 ar trebui ajustat prin eliminarea obligației de a aloca o parte din terenul arabil unor zone și elemente neproductive din standardul GAEC 8, astfel cum figurează în anexa III la regulamentul respectiv. Obligația de a menține elementele de peisaj și interzicerea tăierii gardurilor vii și a arborilor în timpul sezonului de reproducere și de creștere a păsărilor, care se numără în prezent printre cerințele standardului GAEC 8, ar trebui menținute ca parte a sistemului de condiționalitate, pentru a se garanta că elementele de peisaj existente în zonele agricole sunt protejate. |
(11) | Statelor membre ar trebui să li se acorde o flexibilitate suplimentară pentru a-și modifica planurile strategice PAC, asigurând în același timp stabilitatea și gestionarea acestora, precum și eficiența administrativă a procesului de modificare. Experiența a arătat că abordarea cerințelor specifice ale FEGA și FEADR într-o singură cerere de modificare poate fi dificilă. În același timp, numărul modificărilor pe an calendaristic ar trebui limitat, astfel încât să se asigure că fermierii și alți beneficiari dispun de suficient timp pentru a lua în considerare modificările respective, precum și pentru a limita sarcina administrativă a statelor membre și pentru a permite Comisiei să evalueze compatibilitatea modificărilor cu cadrul juridic al Uniunii prevăzut în Regulamentele (UE) 2021/2115 și (UE) 2021/2116, în termenele stabilite în cadrul juridic respectiv. Din aceste motive, numărul maxim de cereri de modificare a planurilor strategice PAC ar trebui să crească la două cereri de modificare pe an calendaristic, pe lângă celelalte trei cereri de modificare a planului strategic PAC care pot fi prezentate în conformitate cu articolul 119 alineatul (7) din Regulamentul (UE) 2021/2115. |
(12) | În conformitate cu articolul 120 din Regulamentul (UE) 2021/2115, statele membre sunt obligate să evalueze dacă planurile lor strategice PAC trebuie modificate în caz de modificare a actelor legislative enumerate în anexa XIII la regulamentul respectiv și să notifice Comisiei astfel de evaluări într-un anumit termen. Întrucât obligația respectivă s-a dovedit a fi împovărătoare pentru statele membre și întrucât eforturile pe care statele membre ar trebui să le depună pentru evaluare în cursul perioadei de programare rămase pentru planurile strategice PAC actuale ar trebui să fie limitate, obligația respectivă nu ar trebui să se aplice modificărilor care intră în vigoare după 31 decembrie 2025 și care privesc actele legislative enumerate în anexa XIII. |
(13) | Experiența arată că apariția simultană a numeroase evenimente adverse generează provocări pentru fermieri, necesitând o flexibilitate sporită și o simplificare a punerii în aplicare a planurilor strategice PAC în ceea ce privește anumite standarde GAEC enumerate în anexa III la Regulamentul (UE) 2021/2115. |
(14) | Standardul GAEC 6, astfel cum este enumerat în anexa III la Regulamentul (UE) 2021/2115, are ca obiectiv principal asigurarea protecției solului în perioadele cele mai sensibile prin intermediul unei cerințe de acoperire minimă a solului pentru a evita solul descoperit în astfel de perioade sensibile. Într-o măsură mai mare decât în cazul altor standarde GAEC, elaborarea și punerea în aplicare a cerințelor în temeiul standardului GAEC 6 sunt afectate de o gamă largă de factori. În special, acoperirea minimă a solului poate fi asigurată prin diferite mijloace, care depind nu numai de condițiile pedologice și climatice, ci și de factori precum alegerea culturilor și durata perioadei de vegetație dintr-un anumit an. De asemenea, pot exista perioade sensibile diferite, în special în funcție de condițiile pedologice și climatice specifice. În plus, atunci când fac alegeri legate de producție și, în special, în cazul deciziilor privind însămânțarea, fermierii și alți beneficiari trebuie să fie în măsură să reconcilieze respectarea cerințelor standardului GAEC 6 cu condițiile meteorologice imprevizibile. Având în vedere respectivii factori, statele membre ar trebui să fie în măsură să gestioneze cerințele standardului GAEC 6 într-un mod mai flexibil decât pe cele ale altor standarde GAEC, astfel încât să asigure contribuția unor astfel de cerințe la îndeplinirea obiectivului principal al standardului respectiv, ținând seama, în același timp, de o serie de factori, cum ar fi condițiile pedologice și climatice. |
(15) | Prin urmare, statelor membre ar trebui să li se permită să stabilească principalele elemente ale standardului GAEC 6 și să le sintetizeze în planurile strategice PAC, în conformitate cu articolul 109 alineatul (2) litera (a) din Regulamentul (UE) 2021/2115. Comisia ar trebui să se asigure, în conformitate cu articolul 13 alineatul (1), cu articolul 109 alineatul (2) și cu articolele 118 și 119 din regulamentul respectiv, că principalele elemente ale standardului GAEC 6, astfel cum sunt stabilite de statele membre, sunt, în general, în conformitate cu obiectivul principal al standardului GAEC respectiv. |
(16) | Principalul obiectiv al standardului GAEC 7, astfel cum este enumerat în anexa III la Regulamentul (UE) 2021/2115, este de a conserva potențialul solului. Dat fiind faptul că diversificarea culturilor poate contribui de asemenea la conservarea potențialului solului, deși este mai simplu de pus în aplicare pentru anumiți fermieri, în funcție de presiunile și provocările multiple cu care trebuie să se confrunte aceștia în prezent, statele membre ar trebui să fie în măsură să le permită fermierilor să respecte standardul GAEC 7 inclusiv prin diversificarea culturilor. Prin urmare, ar trebui să fie stabilite cerințe minime privind diversificarea culturilor. |
(17) | Este important ca PAC să contribuie în continuare la obiectivele de mediu prevăzute la articolul 6 alineatul (1) literele (d), (e) și (f) din Regulamentul (UE) 2021/2115 prin intermediul cerințelor de condiționalitate. Totodată, este important să se asigure stabilitatea cerințelor respective ca bază comună pentru statele membre și fermieri. Prin urmare, cerințele de condiționalitate ale Regulamentului (UE) 2021/2115 ar trebui să se aplice în continuare tuturor fermierilor. Cu toate acestea, sarcina administrativă legată de controalele cerințelor de condiționalitate respective, astfel cum sunt prevăzute în Regulamentul (UE) 2021/2116, poate fi disproporționat de mare pentru micii fermieri și pentru administrațiile naționale. Prin urmare, pe lângă flexibilitățile legate de standardele GAEC 6, 7 și 8, ar trebui redusă sarcina care le revine micilor fermieri și administrațiilor naționale în ceea ce privește controalele prevăzute de Regulamentul (UE) 2021/2116. În consecință, fermierii care dețin exploatații cu o suprafață agricolă de maximum 10 ha ar trebui să fie scutiți de controlul de condiționalitate în ceea ce privește cerințele legale în materie de gestionare prevăzute de dreptul Uniunii și bunele condiții agricole și de mediu. Întrucât astfel de mici fermieri reprezintă 65 % din beneficiarii PAC, dar dețin doar aproximativ 10 % din suprafața agricolă totală, respectiva scutire ar simplifica activitatea multor fermieri și administrații naționale, fără a afecta în mod semnificativ contribuția cerințelor de condiționalitate în ceea ce privește îndeplinirea obiectivelor lor. |
(18) | Întrucât suprafața agricolă gestionată de micii fermieri este limitată, iar sancțiunile sunt, în general, scăzute pentru micii fermieri, aplicarea sancțiunilor ar putea duce la o sarcină disproporționată pentru administrațiile statelor membre. Prin urmare, micii fermieri, care sunt scutiți de controale de condiționalitate, ar trebui, de asemenea, să fie scutiți de aplicarea de sancțiuni administrative pentru nerespectarea cerințelor de condiționalitate. |
(19) | Pentru a evita costurile și sarcinile administrative excesive legate de controalele privind condiționalitatea și ecocondiționalitatea, beneficiarii care primesc plăți bazate pe suprafață atât în cadrul unui plan strategic PAC în temeiul Regulamentului (UE) 2021/2115, cât și în cadrul unui program de dezvoltare rurală pus în aplicare în temeiul Regulamentului (UE) nr. 1305/2013 al Parlamentului European și al Consiliului (5) până la 31 decembrie 2025 și care, prin urmare, fac obiectul controalelor de condiționalitate în temeiul Regulamentului (UE) 2021/2116, ar trebui să fie scutiți de controalele privind ecocondiționalitatea și de aplicarea de sancțiuni în temeiul Regulamentului (UE) nr. 1306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului (6). |
(20) | Întrucât obiectivul prezentului regulament, și anume abordarea gamei excepționale de dificultăți și incertitudini cu care se confruntă fermierii prin revizuirea și simplificarea anumitor dispoziții ale Regulamentelor (UE) 2021/2115 și (UE) 2021/2116, nu poate fi realizat în mod satisfăcător de către statele membre, dar acesta poate fi realizat mai bine la nivelul Uniunii, aceasta poate adopta măsuri în conformitate cu principiul subsidiarității astfel cum este prevăzut la articolul 5 din Tratatul privind Uniunea Europeană (TUE). În conformitate cu principiul proporționalității, astfel cum este prevăzut la articolul respectiv, prezentul regulament nu depășește ceea ce este necesar pentru realizarea obiectivului respectiv. |
(21) | Prin urmare, este necesar ca Regulamentele (UE) 2021/2115 și (UE) 2021/2116 să fie modificate în consecință. |
(22) | Pentru a se asigura o punere în aplicare corespunzătoare a măsurilor prevăzute în prezentul regulament în ceea ce privește standardele GAEC 6, 7 și 8, astfel cum sunt enumerate în anexa III la Regulamentul (UE) 2021/2115, este necesar să fie stabilite dispoziții tranzitorii în ceea ce privește modificările aduse planurilor strategice PAC prezentate Comisiei spre aprobare de către statele membre în temeiul articolului 119 din Regulamentul (UE) 2021/2115 în 2024 și în ceea ce privește efectele modificărilor respective în 2024, înainte de aprobarea modificărilor respective de către Comisie. |
(23) | Având în vedere necesitatea de a oferi fermierilor mai multă flexibilitate în desfășurarea activităților agricole, ținând seama de provocările din ce în ce mai mari, de imprevizibilitatea condițiilor meteorologice și de incertitudinile economice cu care se confruntă, precum și de urgența de a aborda impactul acestei game excepționale de dificultăți și incertitudini, se consideră oportun să se invoce excepția de la termenul de opt săptămâni prevăzută la articolul 4 din Protocolul nr. 1 privind rolul parlamentelor naționale în Uniunea Europeană, anexat la TUE, la Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și la Tratatul de instituire a Comunității Europene a Energiei Atomice. |
(24) | Pentru a se asigura o punere în aplicare corespunzătoare a măsurilor avute în vedere și luând în considerare caracterul urgent al situației determinat de nevoia urgentă de abordare a gamei excepționale de dificultăți și incertitudini cu care se confruntă fermierii, prezentul regulament ar trebui să intre în vigoare în ziua următoare datei publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. |
(25) | Pentru a se evita o sarcină administrativă disproporționată pentru micii fermieri și pentru autoritățile naționale, derogarea de la sancțiunile legate de nerespectarea cerințelor de condiționalitate și derogarea de la sancțiunile legate de nerespectarea cerințelor de ecocondiționalitate ar trebui să se aplice retroactiv în ceea ce privește anul de cerere 2024. |
(26) | Având în vedere că anul de cerere 2024 a început la 1 ianuarie 2024, măsurile stabilite în prezentul regulament referitoare la standardele GAEC 6, 7 și 8, astfel cum sunt enumerate în anexa III la Regulamentul (UE) 2021/2115, ar trebui să se aplice deja pentru anul de cerere 2024, pentru a li se oferi statelor membre posibilitatea de a aplica măsurile respective începând cu acel an de cerere, |
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
Articolul 1
Modificarea Regulamentului (UE) 2021/2115
Regulamentul (UE) 2021/2115 se modifică după cum urmează:
1. | Articolul 4 se modifică după cum urmează:
|
2. | Articolul 13 se modifică după cum urmează:
|
3. | La articolul 31 se introduce următorul alineat: „(1a) În cadrul eco-schemelor menționate la alineatul (1), statele membre instituie și oferă sprijin pentru una sau mai multe scheme care vizează, pe terenurile arabile, practici pentru menținerea unor zone neproductive, cum ar fi terenurile lăsate în pârloagă, și pentru stabilirea de noi elemente de peisaj. Respectivele scheme sunt voluntare pentru fermierii activi și pentru grupurile de fermieri activi.” |
4. | La articolul 119 alineatul (7), primul paragraf se înlocuiește cu următorul text: „O cerere de modificare a planului strategic PAC poate fi prezentată de două ori într-un an calendaristic, sub rezerva unor eventuale excepții prevăzute de prezentul regulament sau care urmează a fi stabilite de Comisie în conformitate cu articolul 122. În plus, pe durata aplicării planului strategic PAC pot fi prezentate alte trei cereri de modificare a planului strategic PAC. Acest alineat nu se aplică cererilor de modificare al căror scop este prezentarea elementelor lipsă în conformitate cu articolul 118 alineatul (5).” |
5. | La articolul 120 se adaugă următorul alineat: „Primul alineat de la prezentul articol nu se aplică modificărilor care intră în vigoare după 31 decembrie 2025 și care privesc actele legislative enumerate în anexa XIII.” |
6. | Anexa III se modifică în conformitate cu anexa la prezentul regulament. |
Articolul 2
Modificarea Regulamentului (UE) 2021/2116
Regulamentul (UE) 2021/2116 se modifică după cum urmează:
1. | Articolul 83 se modifică după cum urmează:
|
2. | La articolul 84, se adaugă următorul alineat: „(4) Fermierii care dețin exploatații a căror dimensiune maximă nu depășește 10 ha de suprafață agricolă declarată în conformitate cu articolul 69 alineatul (1) sunt scutiți de la aplicarea sancțiunilor menționate la alineatele (1), (2) și (3) de la prezentul articol și la articolul 85.” |
3. | La articolul 104 alineatul (1) al doilea paragraf litera (a), punctul (iv) se înlocuiește cu următorul text:
|
Articolul 3
Dispoziții tranzitorii
(1) Prin derogare de la articolul 119 alineatul (8) al treilea paragraf din Regulamentul (UE) 2021/2115, data de la care produc efecte modificările planurilor strategice PAC referitoare la standardele GAEC 6, 7 sau 8 stabilite în anexa la prezentul regulament, transmise de statele membre spre aprobare Comisiei în temeiul articolului 119 alineatul (2) din regulamentul respectiv în ceea ce privește anul de cerere 2024 nu face obiectul aprobării de către Comisie.
(2) Prin derogare de la articolul 119 alineatul (11) din Regulamentul (UE) 2021/2115, statele membre pot decide, pentru anul de cerere 2024, că modificările planurilor strategice PAC referitoare la standardele GAEC 6, 7 sau 8 stabilite în anexa la prezentul regulament produc efecte juridice înainte de aprobarea lor de către Comisie. În ceea ce privește standardul GAEC 8, statele membre pot lua această decizie numai dacă aplică, pentru anul de cerere 2024, o schemă care acoperă, pe terenurile arabile, practici pentru menținerea unor zone neproductive, cum ar fi terenurile lăsate în pârloagă, sau pentru stabilirea unor noi elemente de peisaj, astfel cum se menționează la articolul 31 din Regulamentul (UE) 2021/2115.
Atunci când iau decizia menționată la primul paragraf, statele membre se asigură că sunt respectate principiile generale ale dreptului Uniunii, în special principiile securității juridice, nediscriminării și protecției așteptărilor legitime ale fermierilor și ale altor beneficiari, și că se ține seama de necesitatea ca fermierii și alți beneficiari să dispună de suficient timp pentru a se conforma modificărilor.
Articolul 4
Intrare în vigoare și aplicare
Prezentul regulament intră în vigoare în ziua următoare datei publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Articolul 2 punctele 2 și 3 și anexa se aplică începând cu anul de cerere 2024.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.
Adoptat la Bruxelles, 14 mai 2024.
Pentru Parlamentul European
Președintele
R. METSOLA
Pentru Consiliu
Președintele
H. LAHBIB
(1) Nepublicat încă în Jurnalul Oficial.
(2) Poziția Parlamentului European din 24 aprilie 2024 (nepublicată încă în Jurnalul Oficial) și Decizia Consiliului din 13 mai 2024.
(3) Regulamentul (UE) 2021/2115 al Parlamentului European și al Consiliului din 2 decembrie 2021 de stabilire a normelor privind sprijinul pentru planurile strategice care urmează a fi elaborate de statele membre în cadrul politicii agricole comune (planurile strategice PAC) și finanțate de Fondul european de garantare agricolă (FEGA) și de Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) și de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1305/2013 și (UE) nr. 1307/2013 (JO L 435, 6.12.2021, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/2115/oj).
(4) Regulamentul (UE) 2021/2116 al Parlamentului European și al Consiliului din 2 decembrie 2021 privind finanțarea, gestionarea și monitorizarea politicii agricole comune și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1306/2013 (JO L 435, 6.12.2021, p. 187, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/2116/oj).
(5) Regulamentul (UE) nr. 1305/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1698/2005 al Consiliului (JO L 347, 20.12.2013, p. 487, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1305/oj).
(6) Regulamentul (UE) nr. 1306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind finanțarea, gestionarea și monitorizarea politicii agricole comune și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 352/78, (CE) nr. 165/94, (CE) nr. 2799/98, (CE) nr. 814/2000, (CE) nr. 1290/2005 și (CE) nr. 485/2008 ale Consiliului (JO L 347, 20.12.2013, p. 549, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1306/oj).
ANEXĂ
Anexa III la Regulamentul (UE) 2021/2115 se modifică după cum urmează:
1. | Rubrica referitoare la „GAEC 6” se înlocuiește cu următorul text:
|
2. | Rubrica referitoare la „GAEC 7” se înlocuiește cu următorul text:
|
3. | Rubrica referitoare la „GAEC 8” se înlocuiește cu următorul text:
|
(*1) Statele membre pot lua în considerare în special perioada scurtă de vegetație care rezultă din durata și severitatea perioadei de iarnă în regiunile în cauză.”
(*2) Rotația constă în alternarea culturilor la nivel de parcelă agricolă (cu excepția culturilor multianuale, a ierbii și a altor plante furajere erbacee și a terenurilor lăsate în pârloagă), inclusiv a culturilor secundare gestionate în mod corespunzător.
În funcție de diversitatea metodelor agricole și de condițiile agroclimatice, statele membre pot autoriza, în regiunile în cauză, alte practici de ameliorare a rotației culturilor cu culturi de leguminoase sau prin diversificarea culturilor care vizează îmbunătățirea și conservarea potențialului solului în conformitate cu obiectivele prezentului standard GAEC.
Atunci când definesc cerințele privind diversificarea culturilor, statele membre respectă următoarele cerințe minime:
(a) | în cazul în care suprafața terenului arabil al unei exploatații este cuprinsă între 10 și 30 ha, diversificarea culturilor constă în cultivarea terenului arabil din exploatație cu cel puțin două culturi diferite pe terenul arabil respectiv; cultura principală nu trebuie să acopere mai mult de 75 % din terenul arabil respectiv; |
(b) | în cazul în care suprafața terenului arabil al unei exploatații este mai mare de 30 ha, diversificarea culturilor constă în cultivarea terenului arabil din exploatație cu cel puțin trei culturi diferite pe terenul arabil respectiv; cultura principală trebuie să acopere maximum 75 % din terenul arabil, iar principalele două culturi trebuie să acopere împreună maximum 95 % din terenul arabil respectiv. |
Statele membre pot excepta de la obligațiile prevăzute în cadrul acestui standard exploatațiile:
(a) | în cazul cărora peste 75 % din terenul arabil este utilizat pentru producția de iarbă sau de alte plante furajere erbacee, este teren lăsat în pârloagă, este cultivat cu culturi de leguminoase sau face obiectul unei combinații între aceste utilizări; |
(b) | în cazul cărora peste 75 % din suprafața agricolă eligibilă este pajiște permanentă, este utilizată pentru producția de iarbă sau de alte plante furajere erbacee sau pentru cultivarea unor culturi aflate sub apă fie o mare parte a anului, fie o mare parte a ciclului de cultură, sau face obiectul unei combinații între aceste utilizări; sau |
(c) | cu o suprafață de teren arabil de până la 10 ha. |
Statele membre pot introduce o limită maximă a suprafeței acoperite cu o singură cultură pentru a preveni monoculturile mari.
Se consideră că fermierii certificați în conformitate cu Regulamentul (UE) 2018/848 respectă prezentul standard GAEC.”
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1468/oj
ISSN 1977-0782 (electronic edition)
Descărcă textul
Poți descărca textul prezent, sau întreg textul dacă acesta are dimensiuni mai mari, folosind butonul de mai jos.