de modificare a Regulamentului delegat (UE) 2020/592 privind măsuri excepționale temporare de derogare de la anumite dispoziții ale Regulamentului (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în vederea abordării perturbării pieței în sectorul fructelor și legumelor și în sectorul vitivinicol, provocată de pandemia de COVID-19 și de măsurile legate de aceasta
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizări comune a piețelor produselor agricole și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1037/2001 și (CE) nr. 1234/2007 ale Consiliului (1), în special articolul 219 alineatul (1) coroborat cu articolul 228,
întrucât:
(1) | Regulamentul delegat (UE) 2020/592 al Comisiei (2) a introdus o serie de derogări de la normele existente, printre altele, în sectorul vitivinicol, care vizează să ofere sprijin operatorilor din acest sector și să îi ajute să facă față impactului pandemiei de COVID-19. În pofida utilității acestor măsuri, piața vitivinicolă nu a reușit totuși să își regăsească echilibrul între cerere și ofertă și nici nu se prevede că și-l va regăsi pe termen scurt și mediu din cauza actualei pandemii. |
(2) | Mai mult, măsurile adoptate pentru combaterea pandemiei de COVID-19 sunt prelungite în majoritatea statelor membre și în întreaga lume. Printre aceste măsuri se numără impunerea de restricții referitoare la dimensiunea grupurilor de persoane în cadrul întâlnirilor sociale și al evenimentelor festive, precum și referitoare la posibilitățile de a mânca și de a bea în afara casei. În unele zone continuă să fie impuse restricții de deplasare a persoanelor, însoțite de anularea evenimentelor publice și a petrecerilor private. Efectul de domino al acestor restricții a dus la o scădere mai mare a consumului de vin în Uniune și la o reducere confirmată a exporturilor de vin către țări terțe. În plus, incertitudinea cu privire la durata crizei, care se preconizează că se va prelungi după sfârșitul anului 2020, produce daune pe termen lung sectorului vitivinicol al Uniunii, deoarece este puțin probabilă redresarea consumului de vin, iar piețele de export vor fi pierdute. Această combinație de factori are un impact negativ semnificativ asupra prețurilor de pe piața vitivinicolă a Uniunii. Stocurile, care la începutul anului de comercializare 2019-2020 se aflau deja la un nivel record, au crescut. În fine, situația va fi și mai înrăutățită de producția mare care urmează să se obțină din recolta anului 2020, despre care se preconizează că va depăși producția din 2019 cu aproximativ 10 milioane de hectolitri de vin. |
(3) | Date fiind durata lungă a restricțiilor impuse de statele membre pentru a combate pandemia de COVID-19 și necesitatea de a menține aceste restricții în vigoare, sunt exacerbate perturbarea economică gravă a principalelor puncte de vânzare a vinului și efectele negative rezultante asupra cererii de vin. |
(4) | Având în vedere aceste perturbări deosebit de grave ale pieței și acumularea de circumstanțe dificile cu care se confruntă sectorul vitivinicol, care a început cu impunerea de către Statele Unite a unor tarife la importul de vinuri din Uniune în octombrie 2019 și continuă în prezent cu consecințele măsurilor restrictive în vigoare din cauza pandemiei de COVID-19, operatorii din sectorul vitivinicol al Uniunii continuă să întâmpine dificultăți excepționale. Prin urmare, se justifică acordarea unui sprijin suplimentar sectorului vitivinicol. |
(5) | Continuarea punerii în aplicare a măsurilor de combatere a crizei și a majorărilor contribuției maxime a Uniunii introduse prin Regulamentul delegat (UE) 2020/592 se consideră a fi esențiale pentru îmbunătățirea situației pieței în sectorul vitivinicol al Uniunii. Mai exact, măsurile menționate sunt cruciale pentru eliminarea de pe piața Uniunii a cantităților de vin care, în caz contrar, afectează negativ prețurile pieței, precum și pentru îmbunătățirea fluxului de numerar al operatorilor prin reducerea contribuției financiare proprii la operațiunile pe care le desfășoară. Cu toate acestea, din punerea în aplicare a Regulamentului delegat (UE) 2020/592, astfel cum a fost modificat recent prin Regulamentul delegat (UE) 2020/1275 (3), a reieșit că termenul actual de 15 octombrie 2020 prevăzut la articolul 10 din Regulamentul delegat (UE) 2020/592 nu permite punerea în aplicare eficientă a tuturor măsurilor necesare de către statele membre și de către operatorii din sectorul vitivinicol. Mai exact, din cauza situației sanitare instabile și a calendarului imprevizibil al diferitelor restricții naționale impuse pentru a o ține sub control, a fost dificil pentru statele membre să planifice și să introducă măsuri suplimentare în programele lor de sprijin pentru sectorul vitivinicol, astfel încât operatorii să poată beneficia de măsuri și de o finanțare majorată înainte de termenul de 15 octombrie 2020. Prelungirea acestui termen până la 15 octombrie 2021 ar permite statelor membre să introducă unele măsuri către sfârșitul sezonului și ar oferi operatorilor mai multe posibilități de a solicita sprijin. O astfel de prelungire ar contribui nu numai la abordarea actualei perturbări a pieței, ci și la prevenirea înrăutățirii situației, dat fiind că se preconizează că pandemia de COVID-19 va continua și după sfârșitul anului 2020 și, prin urmare, în cursul unei părți semnificative a exercițiului financiar 2021. |
(6) | Se consideră așadar necesară prelungirea aplicării măsurilor prevăzute la articolele 2, 3 și 4 și la articolele 5a-9 din Regulamentul delegat (UE) 2020/592 până la 15 octombrie 2021. |
(7) | Prin urmare, Regulamentul delegat (UE) 2020/592 trebuie modificat în consecință. |
(8) | Din motive imperioase de urgență, având în vedere în special perturbarea actuală a pieței, efectele sale grave asupra sectorului vitivinicol din Uniune, menținerea situației și probabila înrăutățire a acesteia, este necesar să se acționeze imediat și să se asigure de urgență continuarea punerii în aplicare a măsurilor deja instituite în vederea atenuării acestor efecte negative. Amânarea unei acțiuni imediate ar risca să ducă la agravarea perturbării pieței în sectorul vitivinicol și ar prejudicia producția și condițiile de piață în acest sector. Având în vedere acest aspect, prezentul regulament trebuie adoptat conform procedurii de urgență stabilite la articolul 228 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013. |
(9) | Dată fiind necesitatea de a se lua măsuri imediate, de a se evita perturbarea punerii în aplicare a măsurilor de combatere a crizei din sectorul vitivinicol al Uniunii și de a se asigura o tranziție fără probleme între cele două exerciții financiare, prezentul regulament trebuie să intre în vigoare la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și să se aplice retroactiv de la 16 octombrie 2020, |
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
Articolul 1
Modificări aduse Regulamentului delegat (UE) 2020/592
Regulamentul delegat (UE) 2020/592 se modifică după cum urmează:
1. | Articolul 2 se înlocuiește cu următorul text: „Articolul 2 Derogări de la articolul 43 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 Prin derogare de la articolul 43 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013, măsurile stabilite la articolele 3 și 4 din prezentul regulament pot fi finanțate în cadrul programelor de sprijin pentru sectorul vitivinicol prin plăți în avans sau prin plăți pe durata exercițiilor financiare 2020 și 2021.” |
2. | La articolul 7, alineatul (1) se înlocuiește cu următorul text: „(1) Prin derogare de la articolul 47 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013, pe parcursul anilor 2020 și 2021, «recoltare înainte de coacere» înseamnă distrugerea totală sau înlăturarea ciorchinilor neajunși încă la maturitate, din întreaga exploatație sau de pe o parte din aceasta, cu condiția ca recoltarea înainte de coacere să se realizeze pe parcele întregi.” |
3. | Articolul 10 se înlocuiește cu următorul text: „Articolul 10 Aplicarea contribuției Uniunii majorate temporar Articolele 5a și 6, articolul 7 alineatul (2) și articolele 8 și 9 se aplică operațiunilor selectate de autoritățile competente din statele membre începând cu data intrării în vigoare a prezentului regulament și nu mai târziu de 15 octombrie 2021.” |
Articolul 2
Intrarea în vigoare și aplicarea
Prezentul regulament intră în vigoare la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Acesta se aplică de la 16 octombrie 2020.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.
Adoptat la Bruxelles, 28 ianuarie 2021.
Pentru Comisie
Președintele
Ursula VON DER LEYEN
(1) JO L 347, 20.12.2013, p. 671.
(2) Regulamentul delegat (UE) 2020/592 al Comisiei din 30 aprilie 2020 privind măsuri excepționale temporare de derogare de la anumite dispoziții ale Regulamentului (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în vederea abordării perturbării pieței în sectorul fructelor și legumelor și în sectorul vitivinicol, provocată de pandemia de COVID-19 și de măsurile legate de aceasta (JO L 140, 4.5.2020, p. 6).
(3) Regulamentul delegat (UE) 2020/1275 al Comisiei din 6 iulie 2020 de modificare a Regulamentului delegat (UE) 2020/592 privind măsuri excepționale temporare de derogare de la anumite dispoziții ale Regulamentului (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în vederea abordării perturbării pieței în sectorul fructelor și legumelor și în sectorul vitivinicol, provocată de pandemia de COVID-19 și de măsurile legate de aceasta (JO L 300, 14.9.2020, p. 26).