de modificare a Regulamentului delegat (UE) 2017/891 în ceea ce privește activitățile și programele operaționale ale organizațiilor de producători din sectorul fructelor și legumelor
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizări comune a piețelor produselor agricole și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1037/2001 și (CE) nr. 1234/2007 ale Consiliului (1), în special articolul 37 litera (a) punctele (ii) și (vi), litera (b), litera (c) punctele (i) și (ii) și litera (d), articolul 173 alineatul (1) litera (f), articolul 223 alineatul (2) litera (a) și articolul 231 alineatul (1),
întrucât:
(1) | Titlul II din Regulamentul delegat (UE) 2017/891 al Comisiei (2) stabilește norme privind activitățile și programele operaționale ale organizațiilor de producători din sectorul fructelor și legumelor. |
(2) | Statele membre pot permite organizațiilor de producători să externalizeze anumite activități. În unele state membre, organizațiile de producători sunt societăți de mari dimensiuni, care dețin adesea mai multe niveluri de filiale. Prin urmare, dispozițiile privind externalizarea trebuie reformulate pentru a include situațiile în care activitățile sunt externalizate către entități strâns legate de producător. |
(3) | În ultimii ani, producția de ciuperci nu se mai limitează la genul Agaricus. Organizațiile de producători specializate în producția de ciuperci produc alte soiuri de ciuperci de cultură, precum Pleurotus, Shiitake și Agrocybe, care reflectă nevoile pieței și așteptările consumatorilor. Prin urmare, domeniul de aplicare al dispozițiilor privind baza de calcul a valorii producției comercializate de ciuperci destinate prelucrării trebuie extins pentru a include mai multe soiuri de ciuperci de cultură. |
(4) | În conformitate cu propunerile legislative ale Comisiei privind viitoarea politică agricolă comună (PAC), schema de ajutor pentru fructe și legume trebuie integrată în viitoarele planuri strategice PAC ale statelor membre. Până la adoptarea propunerilor respective, Regulamentul (UE) 2020/2220 al Parlamentului European și al Consiliului (3) stabilește anumite dispoziții tranzitorii pentru anii 2021 și 2022. În special, pentru a se asigura o integrare armonioasă a acestei scheme de ajutor în viitoarea PAC, programele operaționale existente în sectorul fructelor și legumelor care nu și-au atins durata maximă de cinci ani pot fi prelungite numai până la 31 decembrie 2022. În plus, noile programe operaționale din sectorul fructelor și legumelor pot fi aprobate numai pentru o durată maximă de trei ani. Întrucât programele operaționale în cauză trebuie să respecte strategia națională, statelor membre trebuie să li se permită să își prelungească strategiile naționale până la 31 decembrie 2025. |
(5) | Despăgubirea din asigurare primită în anumite cazuri de reducere a producției poate fi inclusă în calculul valorii producției comercializate. Este necesar să se clarifice când trebuie să fie inclusă, și anume în calculul valorii producției comercializate în perioada de referință de 12 luni în care este efectiv plătită. |
(6) | Cheltuielile efectuate în cadrul programelor operaționale eligibile pentru ajutoare trebuie limitate la costurile reale suportate. Cu toate acestea, în scopul verificării cheltuielilor aferente acțiunilor și măsurilor din cadrul programelor operaționale, utilizarea de către statele membre a ratelor forfetare, a baremelor de costuri unitare sau a sumelor forfetare trebuie aliniată la normele privind programele de dezvoltare rurală. |
(7) | Capitolul III al titlului II din Regulamentul delegat (UE) 2017/891 conține norme privind măsurile de prevenire și gestionare a crizelor, inclusiv, printre altele, retragerile de pe piață. În Raportul său special nr. 23/2019, intitulat „Stabilizarea veniturilor pentru fermieri: un set cuprinzător de instrumente, dar este necesar să se abordeze problema gradului redus de adoptare a acestora, precum și chestiunea supracompensării” din 5 decembrie 2019 (4), Curtea de Conturi Europeană a ridicat semne de întrebare cu privire la unele aspecte ale schemei de retragere pentru fructe și legume, în special în ceea ce privește produsele prelucrate obținute din fructe sau legume retrase, ceea ce ar putea duce la o supracompensare. Curtea de Conturi Europeană recomandă stabilirea unei asistențe financiare maxime din partea Uniunii pentru retragerile în vederea distribuirii gratuite de fructe și legume prelucrate, pentru a se evita orice posibil efect de supracompensare. Din acest motiv, dispoziția privind sprijinul pentru retragerile de pe piață în vederea distribuirii gratuite de fructe și legume prelucrate trebuie să clarifice faptul că plățile efectuate către prelucrători trebuie să compenseze doar costurile de prelucrare și trebuie să excludă supracompensarea. |
(8) | Trebuie clarificate normele privind sprijinul pentru retragerile de pe piață legate de aplicarea limitei de 5 % din volumul producției comercializate. |
(9) | Ținând seama de faptul că este important să se raționalizeze, să se simplifice și să se coordoneze mai bine instrumentele existente, precum și ca acestea să fie completate cu noi măsuri, acolo unde este necesar, dispozițiile privind implementarea măsurilor de asigurare a recoltelor trebuie aliniate la normele privind programele de dezvoltare rurală. |
(10) | Pentru a spori atractivitatea măsurii de îndrumare profesională ca măsură de prevenire și gestionare a crizelor, condițiile de eligibilitate referitoare la beneficiarul îndrumării trebuie relaxate. |
(11) | Organizațiile de producători sunt obligate să evalueze implementarea programelor lor operaționale. Întrucât articolul 24 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/892 al Comisiei (5) a fost înlocuit, trimiterea la articolul respectiv trebuie eliminată din normele privind raportul de evaluare din Regulamentul delegat (UE) 2017/891. |
(12) | Unele dispoziții tranzitorii sunt caduce și, prin urmare, trebuie eliminate. |
(13) | În conformitate cu articolul 55 din Regulamentul delegat (UE) 2017/891, statele membre trebuie să notifice Comisiei media ponderată a prețurilor de producător înregistrate pentru fructe și legume, corespunzătoare tipurilor și soiurilor de produse, calibrelor și prezentărilor, după cum se specifică în anexa VI la regulamentul respectiv. Pentru a reflecta cu precizie situația pieței, trebuie actualizate detaliile privind „tipul/soiul”, „prezentarea/calibrul” și „piețele reprezentative” referitoare la tomate și la mere, specificate în anexa menționată. În plus, pentru a alinia cât mai mult posibil sistemul de notificare a prețurilor prevăzut în Regulamentul delegat (UE) 2017/891 la dispozițiile stabilite în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/1185 al Comisiei (6), lista produselor pentru care statele membre trebuie să notifice săptămânal prețurile către Comisie trebuie redusă de la 32 de produse la 16. Această listă limitată de 16 produse ar fi urma să fie identică listei de produse stabilite în anexa IV la Regulamentul delegat (UE) 2017/891. În fine, Regatul Unit trebuie eliminat din lista „piețelor reprezentative”. |
(14) | Prin urmare, Regulamentul delegat (UE) 2017/891 trebuie modificat în consecință, |
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
Articolul 1
Modificări aduse Regulamentului delegat (UE) 2017/891
Regulamentul delegat (UE) 2017/891 se modifică după cum urmează:
1. | Articolul 13 se modifică după cum urmează:
|
2. | Articolul 22 se modifică după cum urmează:
|
3. | La articolul 27, se adaugă următorul alineat (6): „(6) Statele membre pot decide să își prelungească strategia națională până la 31 decembrie 2025. Statele membre notifică decizia de prelungire Comisiei.” |
4. | La articolul 31, alineatul (2) se înlocuiește cu următorul text: „(2) Cheltuielile efectuate în cadrul programelor operaționale eligibile pentru ajutoare sunt limitate la costurile reale suportate. Cu toate acestea, statele membre pot stabili rate forfetare, bareme de costuri unitare sau sume forfetare standard, cu excepția cheltuielilor legate de măsuri de prevenire și gestionare a crizelor. În plus, statele membre pot decide să utilizeze rate forfetare, bareme de costuri unitare sau sume forfetare standard diferențiate pentru a ține seama de particularitățile regionale sau locale.” |
5. | Articolul 45 se modifică după cum urmează:
|
6. | La articolul 51, alineatul (2) se înlocuiește cu următorul text: „(2) Statele membre pot acorda finanțări naționale suplimentare pentru a sprijini acțiunile de asigurare a recoltelor care beneficiază de pe urma fondului operațional. Cu toate acestea, sprijinul public total pentru asigurarea recoltelor nu trebuie să depășească 80 % din costul primelor de asigurare plătite de producători pentru asigurarea împotriva pierderilor.” |
7. | La articolul 51a, alineatul (3) se înlocuiește cu următorul text: „(3) Beneficiarul îndrumării profesionale trebuie să fie o organizație de producători recunoscută, un grup de producători sau producători individuali care nu fac parte din nicio organizație de producători sau din asociații ale acestora.” |
8. | La articolul 57 alineatul (3), primul paragraf se înlocuiește cu următorul text: „Evaluarea ia forma unui raport în penultimul an de implementare a programului operațional.” |
9. | La articolul 80, alineatele (2) și (3) se elimină. |
10. | Anexele II, III și VI se modifică în conformitate cu anexa la prezentul regulament. |
Articolul 2
Intrare în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în a șaptea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.
Adoptat la Bruxelles, 10 februarie 2021.
Pentru Comisie
Președintele
Ursula VON DER LEYEN
(1) JO L 347, 20.12.2013, p. 671.
(2) Regulamentul delegat (UE) 2017/891 al Comisiei din 13 martie 2017 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește sectorul fructelor și legumelor și sectorul fructelor și legumelor prelucrate, de completare a Regulamentului (UE) nr. 1306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește sancțiunile care trebuie aplicate în sectoarele menționate și de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 543/2011 al Comisiei (JO L 138, 25.5.2017, p. 4).
(3) Regulamentul (UE) 2020/2220 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 decembrie 2020 de stabilire a anumitor dispoziții tranzitorii privind sprijinul acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) și din Fondul european de garantare agricolă (FEGA) în anii 2021 și 2022 și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1305/2013, (UE) nr. 1306/2013 și (UE) nr. 1307/2013 în ceea ce privește resursele și aplicarea regulamentelor respective în anii 2021 și 2022 și a Regulamentului (UE) nr. 1308/2013 în ceea ce privește resursele și repartizarea unui astfel de sprijin pentru anii 2021 și 2022 (JO L 437, 28.12.2020, p. 1).
(4) ECA SR 23/2019 – Stabilizarea veniturilor pentru fermieri: un set cuprinzător de instrumente, dar este necesar să se abordeze problema gradului redus de adoptare a acestora, precum și chestiunea supracompensării – https://www.eca.europa.eu/ro/Pages/DocItem.aspx?did=52395
(5) Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/892 al Comisiei din 13 martie 2017 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește sectorul fructelor și legumelor și sectorul fructelor și legumelor prelucrate (JO L 138, 25.5.2017, p. 57).
(6) Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/1185 al Comisiei din 20 aprilie 2017 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentelor (UE) nr. 1307/2013 și (UE) nr. 1308/2013 ale Parlamentului European și ale Consiliului în ceea ce privește notificările către Comisie ale informațiilor și documentelor, precum și de modificare și abrogare a mai multor regulamente ale Comisiei (JO L 171, 4.7.2017, p. 113).
ANEXĂ
Anexele II, III și VI la Regulamentul delegat (UE) 2017/891 se modifică după cum urmează:
1. | În anexa II, punctul 19 se înlocuiește cu următorul text:
|
2. | Anexa III se modifică după cum urmează:
|
3. | Anexa VI se înlocuiește cu următorul text: „ANEXA VI Notificarea prețurilor menționată la articolul 55 alineatul (1)
|
Descărcă textul
Poți descărca textul prezent, sau întreg textul dacă acesta are dimensiuni mai mari, folosind butonul de mai jos.