de modificare a Regulamentului delegat (UE) 2017/891 în ceea ce privește activitățile și programele operaționale ale organizațiilor de producători din sectorul fructelor și legumelor

COMISIA EUROPEANĂ,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,

având în vedere Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizări comune a piețelor produselor agricole și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1037/2001 și (CE) nr. 1234/2007 ale Consiliului (1), în special articolul 37 litera (a) punctele (ii) și (vi), litera (b), litera (c) punctele (i) și (ii) și litera (d), articolul 173 alineatul (1) litera (f), articolul 223 alineatul (2) litera (a) și articolul 231 alineatul (1),

întrucât:

(1)

Titlul II din Regulamentul delegat (UE) 2017/891 al Comisiei (2) stabilește norme privind activitățile și programele operaționale ale organizațiilor de producători din sectorul fructelor și legumelor.

(2)

Statele membre pot permite organizațiilor de producători să externalizeze anumite activități. În unele state membre, organizațiile de producători sunt societăți de mari dimensiuni, care dețin adesea mai multe niveluri de filiale. Prin urmare, dispozițiile privind externalizarea trebuie reformulate pentru a include situațiile în care activitățile sunt externalizate către entități strâns legate de producător.

(3)

În ultimii ani, producția de ciuperci nu se mai limitează la genul Agaricus. Organizațiile de producători specializate în producția de ciuperci produc alte soiuri de ciuperci de cultură, precum Pleurotus, Shiitake și Agrocybe, care reflectă nevoile pieței și așteptările consumatorilor. Prin urmare, domeniul de aplicare al dispozițiilor privind baza de calcul a valorii producției comercializate de ciuperci destinate prelucrării trebuie extins pentru a include mai multe soiuri de ciuperci de cultură.

(4)

În conformitate cu propunerile legislative ale Comisiei privind viitoarea politică agricolă comună (PAC), schema de ajutor pentru fructe și legume trebuie integrată în viitoarele planuri strategice PAC ale statelor membre. Până la adoptarea propunerilor respective, Regulamentul (UE) 2020/2220 al Parlamentului European și al Consiliului (3) stabilește anumite dispoziții tranzitorii pentru anii 2021 și 2022. În special, pentru a se asigura o integrare armonioasă a acestei scheme de ajutor în viitoarea PAC, programele operaționale existente în sectorul fructelor și legumelor care nu și-au atins durata maximă de cinci ani pot fi prelungite numai până la 31 decembrie 2022. În plus, noile programe operaționale din sectorul fructelor și legumelor pot fi aprobate numai pentru o durată maximă de trei ani. Întrucât programele operaționale în cauză trebuie să respecte strategia națională, statelor membre trebuie să li se permită să își prelungească strategiile naționale până la 31 decembrie 2025.

(5)

Despăgubirea din asigurare primită în anumite cazuri de reducere a producției poate fi inclusă în calculul valorii producției comercializate. Este necesar să se clarifice când trebuie să fie inclusă, și anume în calculul valorii producției comercializate în perioada de referință de 12 luni în care este efectiv plătită.

(6)

Cheltuielile efectuate în cadrul programelor operaționale eligibile pentru ajutoare trebuie limitate la costurile reale suportate. Cu toate acestea, în scopul verificării cheltuielilor aferente acțiunilor și măsurilor din cadrul programelor operaționale, utilizarea de către statele membre a ratelor forfetare, a baremelor de costuri unitare sau a sumelor forfetare trebuie aliniată la normele privind programele de dezvoltare rurală.

(7)

Capitolul III al titlului II din Regulamentul delegat (UE) 2017/891 conține norme privind măsurile de prevenire și gestionare a crizelor, inclusiv, printre altele, retragerile de pe piață. În Raportul său special nr. 23/2019, intitulat „Stabilizarea veniturilor pentru fermieri: un set cuprinzător de instrumente, dar este necesar să se abordeze problema gradului redus de adoptare a acestora, precum și chestiunea supracompensării” din 5 decembrie 2019 (4), Curtea de Conturi Europeană a ridicat semne de întrebare cu privire la unele aspecte ale schemei de retragere pentru fructe și legume, în special în ceea ce privește produsele prelucrate obținute din fructe sau legume retrase, ceea ce ar putea duce la o supracompensare. Curtea de Conturi Europeană recomandă stabilirea unei asistențe financiare maxime din partea Uniunii pentru retragerile în vederea distribuirii gratuite de fructe și legume prelucrate, pentru a se evita orice posibil efect de supracompensare. Din acest motiv, dispoziția privind sprijinul pentru retragerile de pe piață în vederea distribuirii gratuite de fructe și legume prelucrate trebuie să clarifice faptul că plățile efectuate către prelucrători trebuie să compenseze doar costurile de prelucrare și trebuie să excludă supracompensarea.

(8)

Trebuie clarificate normele privind sprijinul pentru retragerile de pe piață legate de aplicarea limitei de 5 % din volumul producției comercializate.

(9)

Ținând seama de faptul că este important să se raționalizeze, să se simplifice și să se coordoneze mai bine instrumentele existente, precum și ca acestea să fie completate cu noi măsuri, acolo unde este necesar, dispozițiile privind implementarea măsurilor de asigurare a recoltelor trebuie aliniate la normele privind programele de dezvoltare rurală.

(10)

Pentru a spori atractivitatea măsurii de îndrumare profesională ca măsură de prevenire și gestionare a crizelor, condițiile de eligibilitate referitoare la beneficiarul îndrumării trebuie relaxate.

(11)

Organizațiile de producători sunt obligate să evalueze implementarea programelor lor operaționale. Întrucât articolul 24 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/892 al Comisiei (5) a fost înlocuit, trimiterea la articolul respectiv trebuie eliminată din normele privind raportul de evaluare din Regulamentul delegat (UE) 2017/891.

(12)

Unele dispoziții tranzitorii sunt caduce și, prin urmare, trebuie eliminate.

(13)

În conformitate cu articolul 55 din Regulamentul delegat (UE) 2017/891, statele membre trebuie să notifice Comisiei media ponderată a prețurilor de producător înregistrate pentru fructe și legume, corespunzătoare tipurilor și soiurilor de produse, calibrelor și prezentărilor, după cum se specifică în anexa VI la regulamentul respectiv. Pentru a reflecta cu precizie situația pieței, trebuie actualizate detaliile privind „tipul/soiul”, „prezentarea/calibrul” și „piețele reprezentative” referitoare la tomate și la mere, specificate în anexa menționată. În plus, pentru a alinia cât mai mult posibil sistemul de notificare a prețurilor prevăzut în Regulamentul delegat (UE) 2017/891 la dispozițiile stabilite în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/1185 al Comisiei (6), lista produselor pentru care statele membre trebuie să notifice săptămânal prețurile către Comisie trebuie redusă de la 32 de produse la 16. Această listă limitată de 16 produse ar fi urma să fie identică listei de produse stabilite în anexa IV la Regulamentul delegat (UE) 2017/891. În fine, Regatul Unit trebuie eliminat din lista „piețelor reprezentative”.

(14)

Prin urmare, Regulamentul delegat (UE) 2017/891 trebuie modificat în consecință,

ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:

Articolul 1

Modificări aduse Regulamentului delegat (UE) 2017/891

Regulamentul delegat (UE) 2017/891 se modifică după cum urmează:

1.

Articolul 13 se modifică după cum urmează:

(a)

la alineatul (1) se adaugă următorul paragraf:

„În sensul articolului 155 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013, termenul «filială» include orice entitate dintr-un lanț de filiale. Cu toate acestea, statele membre pot exclude externalizarea activităților către o entitate din cadrul unui lanț de filiale.”;

(b)

alineatul (2) se înlocuiește cu următorul text:

„(2)   O organizație de producători care externalizează o activitate intră într-un acord comercial scris prin intermediul unui contract, al unui acord sau al unui protocol cu o altă entitate, inclusiv cu unul sau mai mulți dintre membrii săi sau cu o filială ori o entitate din cadrul unui lanț de filiale, în vederea desfășurării activității în cauză. Organizației de producători îi revine în continuare responsabilitatea de a asigura desfășurarea activității externalizate, precum și controlul gestionării globale și monitorizarea acordului comercial privind exercitarea activității respective.

Cu toate acestea, se consideră că activitatea este desfășurată de organizația de producători dacă este desfășurată de o asociație de organizații de producători sau de o cooperativă constituită din cooperative din care face parte organizația de producători sau de o filială ori o entitate din cadrul unui lanț de filiale, care îndeplinește cerința referitoare la cota de 90 % menționată la articolul 22 alineatul (8).”

2.

Articolul 22 se modifică după cum urmează:

(a)

la alineatul (2), litera (f) se înlocuiește cu următorul text:

„(f)

70 % pentru conservele de ciuperci Agaricus bisporus și de alte ciuperci de cultură conservate în saramură;”;

(b)

alineatul (10) se înlocuiește cu următorul text:

„(10)   În cazul diminuării producției din cauza unui dezastru natural, a unui fenomen meteorologic, a unei boli a animalelor sau plantelor sau a unei infestări cu dăunători, orice despăgubire primită din partea asigurătorului în temeiul acțiunilor de asigurare a recoltelor vizate de secțiunea 7 din capitolul III sau al unor acțiuni echivalente gestionate de organizația de producători sau de membrii producători ai acesteia generate de cauzele menționate poate fi inclusă în valoarea producției comercializate în perioada de referință de 12 luni în care este efectiv plătită.”

3.

La articolul 27, se adaugă următorul alineat (6):

„(6)   Statele membre pot decide să își prelungească strategia națională până la 31 decembrie 2025. Statele membre notifică decizia de prelungire Comisiei.”

4.

La articolul 31, alineatul (2) se înlocuiește cu următorul text:

„(2)   Cheltuielile efectuate în cadrul programelor operaționale eligibile pentru ajutoare sunt limitate la costurile reale suportate.

Cu toate acestea, statele membre pot stabili rate forfetare, bareme de costuri unitare sau sume forfetare standard, cu excepția cheltuielilor legate de măsuri de prevenire și gestionare a crizelor.

În plus, statele membre pot decide să utilizeze rate forfetare, bareme de costuri unitare sau sume forfetare standard diferențiate pentru a ține seama de particularitățile regionale sau locale.”

5.

Articolul 45 se modifică după cum urmează:

(a)

la alineatul (1) se adaugă următorul paragraf:

„Suma costurilor de transport, de sortare și de ambalare a produselor retrase în vederea distribuirii gratuite de fructe și de legume prelucrate, menționată la articolele 16 și 17 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/892 și în anexele IV și V la regulamentul respectiv, adăugată la cuantumul maxim al sprijinului pentru retragerile de pe piață menționat la prezentul alineat și la alineatul (2) din prezentul articol, nu trebuie să depășească prețul de piață mediu «franco organizație de producători» sau «franco prelucrător» al produsului prelucrat în cauză din ultimii trei ani precedenți.”;

(b)

alineatul (2) se înlocuiește cu următorul text:

„(2)   Cota retragerilor de pe piață ale oricărui produs dat al oricărei organizații de producători date care au avut loc într-un anumit an este după cum urmează:

(a)

nu depășește 10 % din volumul mediu al producției comercializate de respectiva organizație de producători în cursul celor trei ani precedenți și

(b)

în total, suma procentajelor pe trei ani consecutivi nu depășește 15 atunci când se adaugă cota calculată în conformitate cu litera (a) pentru anul curent și cotele retragerilor de pe piață din cei doi ani precedenți, calculate pe baza volumului respectiv al producției comercializate de respectiva organizație de producători în cursul celor doi ani precedenți.

Dacă informațiile privind volumul producției comercializate din oricare an anterior sau din toți anii anteriori nu sunt disponibile, se utilizează volumul producției comercializate pentru care a fost recunoscută organizația de producători.

În această cotă nu sunt luate însă în calcul cantitățile retragerilor care sunt eliminate prin una dintre modalitățile menționate la articolul 34 alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 sau în orice alt mod aprobat de statele membre în temeiul articolului 46 alineatul (2) din prezentul regulament.”

6.

La articolul 51, alineatul (2) se înlocuiește cu următorul text:

„(2)   Statele membre pot acorda finanțări naționale suplimentare pentru a sprijini acțiunile de asigurare a recoltelor care beneficiază de pe urma fondului operațional. Cu toate acestea, sprijinul public total pentru asigurarea recoltelor nu trebuie să depășească 80 % din costul primelor de asigurare plătite de producători pentru asigurarea împotriva pierderilor.”

7.

La articolul 51a, alineatul (3) se înlocuiește cu următorul text:

„(3)   Beneficiarul îndrumării profesionale trebuie să fie o organizație de producători recunoscută, un grup de producători sau producători individuali care nu fac parte din nicio organizație de producători sau din asociații ale acestora.”

8.

La articolul 57 alineatul (3), primul paragraf se înlocuiește cu următorul text:

„Evaluarea ia forma unui raport în penultimul an de implementare a programului operațional.”

9.

La articolul 80, alineatele (2) și (3) se elimină.

10.

Anexele II, III și VI se modifică în conformitate cu anexa la prezentul regulament.

Articolul 2

Intrare în vigoare

Prezentul regulament intră în vigoare în a șaptea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.

Adoptat la Bruxelles, 10 februarie 2021.

Pentru Comisie

Președintele

Ursula VON DER LEYEN

(1)  JO L 347, 20.12.2013, p. 671.

(2)  Regulamentul delegat (UE) 2017/891 al Comisiei din 13 martie 2017 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește sectorul fructelor și legumelor și sectorul fructelor și legumelor prelucrate, de completare a Regulamentului (UE) nr. 1306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește sancțiunile care trebuie aplicate în sectoarele menționate și de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 543/2011 al Comisiei (JO L 138, 25.5.2017, p. 4).

(3)  Regulamentul (UE) 2020/2220 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 decembrie 2020 de stabilire a anumitor dispoziții tranzitorii privind sprijinul acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) și din Fondul european de garantare agricolă (FEGA) în anii 2021 și 2022 și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1305/2013, (UE) nr. 1306/2013 și (UE) nr. 1307/2013 în ceea ce privește resursele și aplicarea regulamentelor respective în anii 2021 și 2022 și a Regulamentului (UE) nr. 1308/2013 în ceea ce privește resursele și repartizarea unui astfel de sprijin pentru anii 2021 și 2022 (JO L 437, 28.12.2020, p. 1).

(4)  ECA SR 23/2019 – Stabilizarea veniturilor pentru fermieri: un set cuprinzător de instrumente, dar este necesar să se abordeze problema gradului redus de adoptare a acestora, precum și chestiunea supracompensării – https://www.eca.europa.eu/ro/Pages/DocItem.aspx?did=52395

(5)  Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/892 al Comisiei din 13 martie 2017 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește sectorul fructelor și legumelor și sectorul fructelor și legumelor prelucrate (JO L 138, 25.5.2017, p. 57).

(6)  Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/1185 al Comisiei din 20 aprilie 2017 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentelor (UE) nr. 1307/2013 și (UE) nr. 1308/2013 ale Parlamentului European și ale Consiliului în ceea ce privește notificările către Comisie ale informațiilor și documentelor, precum și de modificare și abrogare a mai multor regulamente ale Comisiei (JO L 171, 4.7.2017, p. 113).

ANEXĂ

Anexele II, III și VI la Regulamentul delegat (UE) 2017/891 se modifică după cum urmează:

1.

În anexa II, punctul 19 se înlocuiește cu următorul text:

„19.

Investițiile sau tipurile de acțiuni similare care nu sunt desfășurate în exploatațiile și/sau la sediul organizației de producători, al asociației de organizații de producători sau al membrilor producători ai acestora sau al unei filiale ori entități din cadrul unui lanț de filiale în situația menționată la articolul 22 alineatul (8).”

2.

Anexa III se modifică după cum urmează:

(a)

la punctul 1, ultimul paragraf se înlocuiește cu următorul text:

„Pentru fiecare categorie de costuri eligibile menționată la primul paragraf, pentru a calcula costurile suplimentare în comparație cu cele convenționale, statele membre pot stabili rate forfetare, bareme de costuri unitare sau sume forfetare standard.”;

(b)

punctul 3 se înlocuiește cu următorul text:

„3.

Costurile reuniunilor și ale programelor de formare, în cazul în care acestea sunt legate de programul operațional, inclusiv diurnele, costurile de transport și cele de cazare.”

3.

Anexa VI se înlocuiește cu următorul text:

„ANEXA VI

Notificarea prețurilor menționată la articolul 55 alineatul (1)

Produsul

Tipul/soiul

Prezentarea/calibrul

Piețele reprezentative

Tomate

Rotunde

Calibru 47-102 mm, în vrac, în ambalaje de 5 sau 6 kg

Belgia

Bulgaria

Germania

Grecia

Spania

Franța

Italia

Ungaria

Țările de Jos

Polonia

Portugalia

România

Ciorchine

Toate tipurile de ciorchine, dar numai în cazul în care calibrul mediu al fiecărei tomate este de 47 mm sau de peste 47 mm, în ambalaje de 5 sau 6 kg

Speciale/«Cherry»

Tomate în vrac sau în ciorchine, tomate speciale, numai în cazul în care calibrul mediu al fiecărei tomate este mai mic de 47 mm (40 mm în cazul tomatelor «cherry»), în ambalaje de circa 250-500 g

Caise

Toate tipurile și soiurile

Calibru 45-50 mm

Lădițe sau ambalaje de circa 6-10 kg

Bulgaria

Grecia

Spania

Franța

Italia

Ungaria

Nectarine

Pulpă albă

Calibru A/B

Lădițe sau ambalaje de circa 6-10 kg

Grecia

Spania

Franța

Italia

Pulpă galbenă

Calibru A/B

Lădițe sau ambalaje de circa 6-10 kg

Piersici

Pulpă albă

Calibru A/B

Lădițe sau ambalaje de circa 6-10 kg

Grecia

Spania

Franța

Italia

Ungaria

Portugalia

Pulpă galbenă

Calibru A/B

Lădițe sau ambalaje de circa 6-10 kg

Struguri de masă

Toate tipurile și soiurile cu sâmburi

Lădițe sau ambalaje de 1 kg

Lădițe sau ambalaje de 1 kg

Grecia

Spania

Franța

Italia

Ungaria

Portugalia

Toate tipurile și soiurile fără sâmburi

Pere

Blanquilla

Calibru 55/60, ambalaje de circa 5-10 kg

Belgia

Grecia

Spania

Franța

Italia

Ungaria

Țările de Jos

Polonia

Portugalia

Conference

Calibru 60/65+, ambalaje de circa 5-10 kg

Williams

Calibru 65+/75+, ambalaje de circa 5-10 kg

Rocha

Abbé Fétel

Calibru 70/75, ambalaje de circa 5-10 kg

Kaiser

Doyenné du Comice

Calibru 75/90, ambalaje de circa 5-10 kg

Mere

Braeburn

Calibru 65/80, ambalaje de circa 5-20 kg

Belgia

Cehia

Germania

Grecia

Spania

Franța

Italia

Ungaria

Țările de Jos

Austria

Polonia

Portugalia

România

Cox orange

Elstar

Gala

Golden delicious

Jonagold (sau Jonagored)

Idared

Fuji

Shampion

Granny Smith

Red delicious și alte soiuri roșii

Boskoop

Satsume

Toate soiurile

Calibru 1-X-3, ambalaje de circa 10-20 kg

Spania

Lămâi

Toate soiurile

Calibru 3-4, ambalaje de circa 10-20 kg

Grecia

Spania

Italia

Clementine

Toate soiurile

Calibru 1-X-3, ambalaje de circa 10-20 kg

Grecia

Spania

Italia

Mandarine

Toate soiurile

Calibru 1-2, ambalaje de circa 10-20 kg

Grecia

Spania

Italia

Portugalia

Portocale

Salustiana

Navelinas

Navelate

Calibru 3-6, ambalaje de circa 10-20 kg

Grecia

Spania

Italia

Portugalia

Lanelate

Valencia late

Tarocco

Navel

Conopide

Toate tipurile și soiurile

Calibru 16-20 cm

Germania

Spania

Franța

Italia

Polonia

Vinete

Toate tipurile și soiurile

Calibru 40+/70+

Spania

Italia

România

Pepeni verzi

Toate tipurile și soiurile

standardele obișnuite de pe piața reprezentativă

Grecia

Spania

Italia

Ungaria

România

Pepeni galbeni

Toate tipurile și soiurile

standardele obișnuite de pe piața reprezentativă

Grecia

Spania

Franța

Italia

 

Descărcă textul

Poți descărca textul prezent, sau întreg textul dacă acesta are dimensiuni mai mari, folosind butonul de mai jos.