de modificare a Regulamentului (UE) 2018/848 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește criteriile de recunoaștere a autorităților de control și a organismelor de control care sunt competente să efectueze controale ale produselor ecologice în țări terțe, precum și de retragere a recunoașterii lor
(Text cu relevanță pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2018/848 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 mai 2018 privind producția ecologică și etichetarea produselor ecologice și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 834/2007 al Consiliului (1), în special articolul 46 alineatul (7) litera (a),
întrucât:
(1) | În temeiul articolului 46 din Regulamentul (UE) 2018/848, Comisia poate recunoaște autorități de control și organisme de control care sunt competente să efectueze controale ale produselor ecologice importate și să elibereze certificate ecologice în țări terțe. |
(2) | Pe baza experienței Comisiei în ceea ce privește supravegherea autorităților de control și a organismelor de control care își desfășoară activitatea în țări terțe și pentru a asigura robustețea controalelor efectuate de autoritățile de control și de organismele de control și pentru a garanta integritatea produselor ecologice importate din țări terțe, este necesar să se consolideze capacitatea autorităților de control și a organismelor de control de a efectua controale eficace asupra operatorilor care produc produse ecologice în țări terțe. Pentru a atinge acest obiectiv, trebuie introduse criterii suplimentare pentru recunoașterea autorităților de control și a organismelor de control. |
(3) | În special, articolul 46 alineatul (2) litera (b) din Regulamentul (UE) 2018/848 impune autorităților de control și organismelor de control să aibă capacitatea de a efectua controale pentru a asigura îndeplinirea condițiilor prevăzute la articolul 45 alineatul (1) litera (a), litera (b) punctul (i) și litera (c) din regulamentul respectiv pentru produsele ecologice și produsele în conversie. Întrucât aceste controale sunt esențiale pentru a asigura respectarea Regulamentului (UE) 2018/848, nu ar trebui să se permită unei autorități de control sau unui organism de control să delege sarcini de control. Cu toate acestea, pentru a oferi flexibilitatea necesară autorităților de control sau organismelor de control, prelevarea de eșantioane nu ar trebui să fie inclusă în interdicția de a delega sarcini de control. |
(4) | În cazul unor încălcări grave sau repetate în ceea ce privește certificarea operatorilor sau controalele și acțiunile efectuate de autoritatea de control sau de organismul de control sau în cazul în care autoritatea de control sau organismul de control nu a luat măsuri de remediere adecvate și în timp util, Comisia trebuie să poată retrage recunoașterea autorității de control sau a organismului de control. Prin urmare, din motive de transparență, trebuie stabilite criterii pentru retragerea recunoașterii autorităților de control sau organismelor de control. |
(5) | Prin urmare, Regulamentul (UE) 2018/848 trebuie modificat în consecință. |
(6) | Din motive de claritate și de securitate juridică, prezentul regulament trebuie să se aplice de la data aplicării Regulamentului (UE) 2018/848, |
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
Articolul 1
La articolul 46 din Regulamentul (UE) 2018/848, alineatul (2) se înlocuiește cu următorul text:
„(2) Autoritățile de control și organismele de control sunt recunoscute, în conformitate cu alineatul (1), pentru controlul importului categoriilor de produse enumerate la articolul 35 alineatul (7), dacă îndeplinesc următoarele criterii:
(a) | sunt stabilite legal într-un stat membru sau într-o țară terță; |
(b) | au capacitatea de a efectua controale pentru a asigura îndeplinirea condițiilor stabilite la articolul 45 alineatul (1) litera (a), litera (b) punctul (i) și litera (c) și la prezentul articol pentru produsele ecologice și produsele în conversie destinate importului în Uniune, fără a delega sarcini de control; în sensul prezentei litere, sarcinile de control efectuate de persoane care lucrează în temeiul unui contract individual sau al unui acord formal prin intermediul căruia fac obiectul controlului managerial și al procedurilor autorităților de control sau organismelor de control contractante nu sunt considerate sarcini delegate, iar interdicția de a delega sarcini de control nu se aplică prelevării de eșantioane; |
(c) | oferă garanții adecvate de obiectivitate și imparțialitate și sunt libere de orice conflicte de interese în exercitarea sarcinilor lor de control; în special, dispun de proceduri care garantează că personalul care efectuează controale și alte acțiuni nu se află în niciun conflict interese și că operatorii nu sunt inspectați de aceiași inspectori mai mult de 3 ani consecutiv; |
(d) | în cazul organismelor de control, acestea sunt acreditate în scopul recunoașterii lor în conformitate cu prezentul regulament de un singur organism de acreditare conform standardului armonizat relevant pentru „Evaluarea conformității – Cerințe pentru organisme care certifică produse, procese și servicii”, a cărui referință a fost publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene; |
(e) | dețin cunoștințele de specialitate, echipamentele și infrastructura necesare pentru desfășurarea sarcinilor de control și un personal cu un nivel adecvat de calificare și experiență în număr suficient; |
(f) | au capacitatea și competențele necesare pentru a-și desfășura activitățile de certificare și control în conformitate cu cerințele prezentului regulament și, în special, ale Regulamentului delegat (UE) 2021/1698 al Comisiei (*1) pentru fiecare tip de operator (operator individual sau grup de operatori) din fiecare țară terță și pentru fiecare categorie de produse pentru care doresc să fie recunoscute; |
(g) | dispun de proceduri și mecanisme pentru a asigura imparțialitatea, calitatea, coerența, eficacitatea și caracterul adecvat al controalelor și al altor acțiuni pe care le întreprind; |
(h) | dispun de suficient personal calificat și experimentat, astfel încât controalele și alte acțiuni să poată fi efectuate în mod eficace și în timp util; |
(i) | dispun de instalații și echipamente adecvate și întreținute corespunzător care să asigure efectuarea de către personal a controalelor și a altor acțiuni în mod eficace și în timp util; |
(j) | dispun de proceduri în vederea asigurării accesului personalului lor la sediile operatorilor și la documentele păstrate de operatori, astfel încât să fie în măsură să își îndeplinească sarcinile; |
(k) | dețin competențele, pregătirea și procedurile interne adecvate pentru a efectua controale eficace, inclusiv inspecții, ale operatorilor, precum și ale sistemului de control intern al unui grup de operatori, dacă există; |
(l) | recunoașterea lor anterioară pentru o anumită țară terță și/sau pentru o categorie de produse nu a fost retrasă în conformitate cu alineatul (2a) sau acreditarea lor nu a fost retrasă sau suspendată de niciun organism de acreditare în conformitate cu procedurile sale de suspendare sau de retragere stabilite în conformitate cu standardul internațional relevant, în special cu standardul 17011 al Organizației Internaționale de Standardizare (ISO) intitulat „Evaluarea conformității – cerințe generale pentru organismele de acreditare care acreditează organisme de evaluare a conformității”, în cursul celor 24 de luni anterioare:
|
(m) | în cazul autorităților de control, acestea sunt organizații administrative publice din țara terță pentru care solicită recunoașterea; |
(n) | îndeplinesc cerințele procedurale prevăzute în capitolul I din Regulamentul delegat (UE) 2021/1698 și |
(o) | îndeplinesc orice criterii suplimentare care pot fi stabilite într-un act delegat adoptat în temeiul alineatului (7). |
(2a) Comisia poate retrage recunoașterea unei autorități de control sau a unui organism de control pentru o anumită țară terță și/sau pentru o categorie de produse în cazul în care:
(a) | unul dintre criteriile de recunoaștere prevăzute la alineatul (2) nu mai este îndeplinit; |
(b) | Comisia nu a primit raportul anual menționat la articolul 4 din Regulamentul delegat (UE) 2021/1698 până la termenul specificat la articolul respectiv sau informațiile incluse în raportul anual sunt incomplete, inexacte sau nu respectă cerințele prevăzute în regulamentul respectiv; |
(c) | autoritatea de control sau organismul de control nu pune la dispoziție sau nu comunică toate informațiile referitoare la dosarul tehnic menționat la alineatul (4), la sistemul de control aplicat de aceasta (acesta), sau la lista actualizată a operatorilor sau a grupurilor de operatori sau la produsele ecologice care intră în domeniul de aplicare al recunoașterii sale; |
(d) | autoritatea de control sau organismul de control nu notifică Comisiei, în termen de 30 de zile calendaristice, modificările aduse dosarului său tehnic menționat la alineatul (4); |
(e) | autoritatea de control sau organismul de control nu furnizează informațiile solicitate de Comisie sau de un stat membru în termenele stabilite sau informațiile sunt incomplete, inexacte sau nu respectă cerințele prevăzute în prezentul regulament, în Regulamentul delegat (UE) 2021/1698 și într-un act de punere în aplicare care urmează să fie adoptat în temeiul alineatului (8), sau nu cooperează cu Comisia, în special în cursul investigațiilor privind o neconformitate; |
(f) | autoritatea de control sau organismul de control nu este de acord cu o examinare la fața locului sau cu un audit inițiat(ă) de Comisie; |
(g) | rezultatul examinării la fața locului sau al auditului indică o funcționare defectuoasă sistematică a măsurilor de control sau autoritatea de control sau organismul de control nu este în măsură să pună în aplicare toate recomandările formulate de Comisie după examinarea la fața locului sau după audit, în propunerea de plan de acțiune prezentată Comisiei; |
(h) | autoritatea de control sau organismul de control nu ia măsurile corective adecvate ca răspuns la neconformitățile și încălcările constatate într-un termen stabilit de Comisie în funcție de gravitatea situației, care nu poate fi mai scurt de 30 de zile calendaristice; |
(i) | în cazul în care un operator își schimbă autoritatea de control sau organismul de control, autoritatea de control sau organismul de control nu comunică noii autorități de control sau noului organism de control elementele relevante din dosarul de control, inclusiv evidențele scrise, referitoare la operator, în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la primirea cererii de transfer de la operator sau de la noua autoritate de control sau noul organism de control; |
(j) | există riscul ca consumatorul să fie indus în eroare cu privire la adevărata natură a produselor care intră în domeniul de aplicare al recunoașterii sau |
(k) | autoritatea de control sau organismul de control nu a certificat niciun operator timp de 48 de luni consecutive în țara terță pentru care este recunoscut(ă). |
Articolul 2
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Se aplică de la 1 ianuarie 2022.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.
Adoptat la Bruxelles, 13 iulie 2021.
Pentru Comisie
Președintele
Ursula VON DER LEYEN
(1) JO L 150, 14.6.2018, p. 1.