de deschidere a unei scheme de ajutor cu caracter temporar și excepțional pentru depozitarea privată a anumitor brânzeturi și de stabilire în avans a cuantumului ajutorului

COMISIA EUROPEANĂ,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,

având în vedere Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizări comune a piețelor produselor agricole și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1037/2001 și (CE) nr. 1234/2007 ale Consiliului (1), în special articolul 219 alineatul (1) coroborat cu articolul 228,

având în vedere Regulamentul (UE) nr. 1306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind finanțarea, gestionarea și monitorizarea politicii agricole comune și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 352/78, (CE) nr. 165/94, (CE) nr. 2799/98, (CE) nr. 814/2000, (CE) nr. 1290/2005 și (CE) nr. 485/2008 ale Consiliului (2), în special articolul 62 alineatul (2) litera (b),

întrucât:

(1)

Din pricina actualei pandemii de COVID-19 și a amplelor restricții de circulație instituite în statele membre, s-a înregistrat o scădere a cererii de anumite produse de consum din sectorul laptelui și al produselor lactate, în special a cererii de brânzeturi. Răspândirea bolii și măsurile în vigoare limitează disponibilitatea forței de muncă, compromițând în special etapele de producție, colectare și prelucrare a laptelui. În plus, închiderea obligatorie a magazinelor, a piețelor în aer liber, a restaurantelor și a altor unități din sectorul hotelier a dus la încetarea activităților din industria hotelieră și de catering, ceea ce a determinat modificări importante ale modelelor de consum privind laptele și produsele lactate. Industriei hoteliere și de catering îi corespund aproximativ 15 % din cererea internă de brânzeturi la nivelul Uniunii. În plus, cumpărătorii din Uniune și de pe piața mondială anulează contractele și amână încheierea de contracte noi, în așteptarea unor scăderi de preț suplimentare. Exporturile de brânzeturi către țări terțe reprezintă 8 % din producția totală de brânzeturi a Uniunii.

(2)

În consecință, prelucrarea producției de lapte crud este reorientată parțial către fabricarea de produse în vrac, cu perioadă îndelungată de valabilitate, care pot fi depozitate și care necesită mai puțină forță de muncă, precum laptele praf degresat și untul. Cu toate acestea, numeroase unități de producție a brânzeturilor din Uniune nu au capacitatea de a prelucra laptele în produse diferite și sunt obligate să continue a produce brânzeturi pentru care cererea a scăzut în mod excepțional.

(3)

Sectorul brânzeturilor se confruntă, prin urmare, cu o situație de perturbare a pieței, cauzată de un puternic dezechilibru între cerere și ofertă. În consecință, în absența unor măsuri împotriva acestei perturbări a pieței, se preconizează o scădere a prețurilor brânzeturilor în Uniune și continuarea probabilă a presiunii în sensul scăderii prețurilor.

(4)

Măsurile de intervenție pe piață disponibile în temeiul Regulamentului (UE) nr. 1308/2013 par a fi insuficiente pentru a remedia perturbarea pieței, întrucât ele vizează alte produse, cum ar fi untul și laptele praf degresat, sau se limitează la brânzeturile care beneficiază de o denumire de origine protejată sau de o indicație geografică protejată.

(5)

Perturbarea pieței brânzeturilor poate fi remediată prin depozitare. Prin urmare, este oportun să se acorde ajutor pentru depozitarea privată a brânzeturilor.

(6)

Articolul 17 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 prevede acordarea de ajutor numai pentru depozitarea privată a brânzeturilor care beneficiază de o denumire de origine protejată sau de o indicație geografică protejată în temeiul Regulamentului (UE) nr. 1151/2012 al Parlamentului European și al Consiliului (3). Cu toate acestea, brânzeturile care beneficiază de o denumire de origine protejată sau de o indicație geografică protejată reprezintă doar o mică parte din producția totală de brânzeturi a Uniunii. Din motive de eficiență operațională și administrativă, este oportun să se instituie o schemă unică de ajutor pentru depozitarea privată care să vizeze toate tipurile de brânzeturi.

(7)

Este oportun să se excludă din această schemă brânzeturile care nu sunt adecvate pentru depozitare.

(8)

Este necesar să se stabilească un plafon pentru volumul maxim care urmează să fie acoperit de schema de ajutor și o defalcare a volumului total pentru fiecare stat membru, bazată pe producția de brânzeturi a fiecăruia.

(9)

Regulamentul delegat (UE) 2016/1238 al Comisiei (4) și Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2016/1240 al Comisiei (5) stabilesc norme pentru implementarea ajutorului pentru depozitarea privată. Cu excepția cazurilor în care prezentul regulament prevede dispoziții contrare, trebuie să se aplice mutatis mutandis schemei unice de ajutor pentru depozitarea privată prevăzute de prezentul regulament dispozițiile Regulamentului delegat (UE) 2016/1238 și ale Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2016/1240 care sunt aplicabile depozitării private a brânzeturilor care beneficiază de o denumire de origine protejată sau de o indicație geografică protejată.

(10)

Cuantumul ajutorului trebuie să fie stabilit în avans, astfel încât să se permită funcționarea rapidă și flexibilă a sistemului. Cuantumul ajutorului trebuie să fie stabilit în funcție de costurile de depozitare și de alte elemente de piață relevante. Este oportun să se stabilească un ajutor pentru costurile de depozitare fixe de intrare și de ieșire a produselor în cauză, precum și un ajutor pentru fiecare zi de depozitare pentru costurile de depozitare și finanțare.

(11)

Din motive de eficiență și simplificare administrativă, cererile trebuie să vizeze numai brânzeturile deja depozitate și nu trebuie să se solicite o garanție.

(12)

Din motive de eficiență și simplificare administrativă, trebuie stabilită cantitatea minimă de produse care urmează să facă obiectul fiecărei cereri.

(13)

Măsurile instituite pentru a combate pandemia de COVID-19 pot afecta respectarea cerințelor în materie de controale la fața locului privind ajutorul pentru depozitarea privată, instituite în temeiul articolului 60 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2016/1240. Este oportun să se acorde flexibilitate statelor membre vizate de măsurile respective, prin permiterea efectuării de controale fizice numai pe un eșantion statistic reprezentativ, prin prelungirea perioadei prevăzute pentru efectuarea controalelor la momentul introducerii în depozitarea privată sau prin înlocuirea acestor controale cu utilizarea de alte elemente de probă relevante și prin eliminarea obligației de a efectua controale neanunțate. Prin urmare, este oportun să se prevadă derogarea de la anumite dispoziții ale Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2016/1240 în sensul prezentului regulament.

(14)

Pentru a avea un impact imediat asupra pieței și pentru a contribui la stabilizarea prețurilor, măsura temporară prevăzută în prezentul regulament trebuie să intre în vigoare în ziua următoare datei publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene,

ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:

Articolul 1

Obiect și domeniu de aplicare

(1)   Prezentul regulament prevede o schemă de ajutor cu caracter excepțional și temporar pentru depozitarea privată a brânzeturilor care se încadrează la codul NC 0406, cu excepția brânzeturilor care nu sunt adecvate pentru o depozitare ulterioară după perioada de maturare menționată la articolul 2.

(2)   Volumul maxim de produse per stat membru care face obiectul schemei de ajutor pentru depozitare privată menționate la alineatul (1) este stabilit în anexa la prezentul regulament. Statele membre se asigură că dispun de un sistem bazat pe criterii obiective și nediscriminatorii, astfel încât să nu fie depășite cantitățile maxime care le-au fost alocate.

(3)   Cu excepția cazurilor în care prezentul regulament prevede dispoziții contrare, se aplică mutatis mutandis schemei de ajutor pentru depozitarea privată a brânzeturilor menționată la alineatul (1) dispozițiile Regulamentului delegat (UE) 2016/1238 și ale Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2016/1240 care sunt aplicabile depozitării private a brânzeturilor care beneficiază de o denumire de origine protejată sau de o indicație geografică protejată.

Articolul 2

Produsele eligibile

Pentru a beneficia de ajutor pentru depozitare privată în temeiul schemei menționate la articolul 1 alineatul (1), denumit în continuare „ajutorul”, brânzeturile trebuie să fie de calitate comercială bună și corectă și să fie originare din Uniune. Brânzeturile trebuie să aibă, la data la care începe contractul de depozitare, vârsta minimă corespunzătoare perioadei de maturare prevăzute în caietul de sarcini al produsului în cazul brânzeturilor care beneficiază de o denumire de origine protejată sau de o indicație geografică protejată în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1151/2012, sau corespunzătoare unei perioade de maturare normale stabilite de statele membre pentru celelalte brânzeturi.

Articolul 3

Depunerea și admisibilitatea cererilor

(1)   Cererile de ajutor pot fi depuse începând cu data de 7 mai 2020. Termenul-limită pentru depunerea cererilor este 30 iunie 2020.

(2)   Cererile vizează produse care sunt deja depozitate.

(3)   Cantitatea minimă pe cerere este de 0,5 tone.

Articolul 4

Cuantumul ajutorului și perioada de depozitare

(1)   Cuantumul ajutorului se stabilește după cum urmează:

15,57 EUR pe tonă de produs depozitat, pentru costurile de depozitare fixe;

0,40 EUR pe tonă de produs, pe zi de depozitare contractuală.

(2)   Depozitarea contractuală se încheie în ziua precedentă datei retragerii din depozit.

(3)   Ajutorul se poate acorda numai dacă perioada de depozitare contractuală este cuprinsă între 60 și 180 zile.

Articolul 5

Controalele

(1)   Prin derogare de la articolul 60 alineatele (1) și (2) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2016/1240, în cazul în care, ca urmare a măsurilor instituite pentru a combate pandemia de COVID-19, denumite în continuare „măsurile”, agenția de plăți nu este în măsură să efectueze în timp util controalele menționate la articolul 60 alineatele (1) și (2) din respectivul regulament, statul membru în cauză poate:

(a)

prelungi perioada menționată la articolul 60 alineatul (1) primul paragraf pentru a efectua controalele respective în termen de maximum 30 zile de la încheierea măsurilor; sau

(b)

înlocui controalele respective pe parcursul perioadei în care sunt aplicabile măsurile cu utilizarea unor elemente de probă relevante, printre care fotografii geoetichetate sau alte elemente de probă în format electronic.

(2)   Prin derogare de la articolul 60 alineatul (2) al doilea paragraf din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2016/1240, controalele fizice pentru verificarea cantității contractuale se efectuează pe un eșantion statistic reprezentativ de cel puțin 5 % din loturile care acoperă cel puțin 5 % din cantitățile totale depozitate.

(3)   Prin derogare de la articolul 60 alineatul (3) primul paragraf din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2016/1240, în cazul în care, ca urmare a măsurilor, agenția de plăți nu este în măsură să efectueze controalele neanunțate la fața locului, agenția de plăți nu este obligată să efectueze controale neanunțate pe parcursul perioadei în care sunt în vigoare măsurile.

Articolul 6

Intrarea în vigoare

Prezentul regulament intră în vigoare în ziua următoare datei publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.

Adoptat la Bruxelles, 30 aprilie 2020.

Pentru Comisie

Președintele

Ursula VON DER LEYEN

(1)  JO L 347, 20.12.2013, p. 671.

(2)  JO L 347, 20.12.2013, p. 549.

(3)  Regulamentul (UE) nr. 1151/2012 al Parlamentului European și al Consiliului din 21 noiembrie 2012 privind sistemele din domeniul calității produselor agricole și alimentare (JO L 343, 14.12.2012, p. 1).

(4)  Regulamentul delegat (UE) 2016/1238 al Comisiei din 18 mai 2016 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește intervenția publică și ajutoarele pentru depozitarea privată (JO L 206, 30.7.2016, p. 15).

(5)  Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2016/1240 al Comisiei din 18 mai 2016 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește intervenția publică și ajutorul pentru depozitarea privată (JO L 206, 30.7.2016, p. 71).

ANEXĂ

Stat membru

Cantități maxime (tone)

Belgia

1 130

Bulgaria

889

Cehia

1 265

Danemarca

4 373

Germania

21 726

Estonia

434

Irlanda

2 180

Grecia

2 121

Spania

4 592

Franța

18 394

Croația

300

Italia

12 654

Cipru

270

Letonia

459

Lituania

978

Luxemburg

27

Ungaria

809

Malta

28

Țările de Jos

8 726

Austria

1 959

Polonia

8 277

Portugalia

775

România

931

Slovenia

157

Slovacia

413

Finlanda

843

Suedia

792

Regatul Unit

4 499

 

Descărcă textul

Poți descărca textul prezent, sau întreg textul dacă acesta are dimensiuni mai mari, folosind butonul de mai jos.