de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2017/39 în ceea ce privește plata ajutoarelor, transferurile între repartizări și controalele administrative

COMISIA EUROPEANĂ,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,

având în vedere Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizări comune a piețelor produselor agricole și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1037/2001 și (CE) nr. 1234/2007 ale Consiliului (1), în special articolul 25 primul paragraf literele (a), (b) și (e),

având în vedere Regulamentul (UE) 2021/2116 al Parlamentului European și al Consiliului din 2 decembrie 2021 privind finanțarea, gestionarea și monitorizarea politicii agricole comune și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1306/2013 (2), în special articolul 60 alineatul (4),

întrucât:

(1)

Articolul 44 alineatul (3b) din Regulamentul (UE) 2021/2116 a introdus posibilitatea ca statele membre să plătească avansuri în cadrul schemei de ajutoare prevăzute în partea II titlul I capitolul II din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 („programul pentru școli”) în ceea ce privește ajutoarele pentru anul școlar 2023/2024 și anii școlari următori. Regulamentul delegat (UE) 2022/127 al Comisiei (3) completează Regulamentul (UE) 2021/2116 prin stabilirea unor norme, printre altele, privind garanțiile, inclusiv condițiile specifice pentru plata avansurilor din ajutoarele din cadrul programului pentru școli sub forma unui procent maxim de ajutor acordat solicitanților și cerința ca solicitanții de ajutor să depună o garanție.

(2)

Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/39 al Comisiei (4) stabilește normele de aplicare a programului pentru școli, inclusiv cu privire la conținutul strategiilor statelor membre, precum și cu privire la solicitarea și plata ajutoarelor după punerea în aplicare a activităților programului pentru școli. Trebuie stabilite norme de punere în aplicare în temeiul cărora statele membre să poată plăti avansuri în cadrul programului pentru școli.

(3)

Trebuie stabilite normele privind conținutul, frecvența și dovezile în sprijinul cererilor de avansuri pentru ajutoare din cadrul programului pentru școli care trebuie depuse de solicitanții de ajutoare.

(4)

Articolul 4 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/39 stabilește cerințele minime pe care trebuie să le îndeplinească cererile de ajutor pentru ca solicitanții de ajutor să le prezinte autorităților competente, după ce activitățile la care se referă cererile lor de ajutor au fost puse în aplicare, pentru a solicita rambursarea cheltuielilor suportate. Sunt precizate, de asemenea, documentele justificative necesare în sprijinul acestor cereri. Obligația de a depune o cerere de ajutor ar trebui să se aplice și în cazul în care solicitantul ajutorului a primit o plată în avans a ajutorului. Cu toate acestea, este necesar să se stabilească cerințe specifice în ceea ce privește cererile de ajutor în cazul în care au fost plătite avansuri.

(5)

Articolul 5 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/39 stabilește condițiile pentru plata ajutoarelor către solicitanții de ajutor de către autoritățile competente pentru rambursarea cheltuielilor suportate pentru punerea în aplicare a activităților din cadrul programului pentru școli. Este necesar să se stabilească normele pentru plata avansurilor din ajutor de către autoritățile competente către solicitanții de ajutor și să se prevadă condiții pentru plata ajutorului în cazul în care a fost plătit un avans din ajutor. În plus, condițiile privind documentele justificative prevăzute la alineatele (1) și (2) din articolul respectiv ar trebui stabilite la articolul 4, deoarece acestea susțin cererile de ajutor.

(6)

Articolul 6 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/39 stabilește termenele pentru transferurile între repartizările financiare pentru fructe și legume în școli și pentru lapte în școli, precum și pentru transmiterea acestor notificări de transfer către Comisie în cererile de ajutor din partea Uniunii menționate la articolul 3 din regulamentul respectiv. În conformitate cu articolul 23a alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013, transferurile pot fi efectuate o dată pe an școlar, fie înainte de stabilirea repartizărilor definitive pentru anul școlar următor, între repartizările orientative ale statului membru, fie după începutul anului școlar, între repartizările definitive ale statului membru, în cazul în care astfel de repartizări au fost stabilite pentru statul membru în cauză. În temeiul articolelor 3 și 6 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/39, statele membre trebuie să notifice Comisiei cuantumul oricăror astfel de transferuri între repartizările definitive până la data de 31 ianuarie a anului școlar în care sunt efectuate. Pentru a oferi statelor membre mai multă flexibilitate în gestionarea repartizărilor lor și pentru a maximiza absorbția acestora, este oportun să se permită statelor membre să efectueze transferuri între repartizările lor definitive după această dată și să le notifice Comisiei până la data de 31 august care urmează anului școlar în cauză.

(7)

Articolul 9 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/39 stabilește norme specifice privind controalele care trebuie efectuate de statele membre pentru a asigura conformitatea cu legislația privind programul pentru școli. Acestea includ controlul administrativ sistematic al tuturor cererilor de ajutor și cerințe privind controalele documentelor justificative prezentate împreună cu cererile de ajutor. Este necesar să se prevadă că aceleași norme se aplică cererilor pentru avansuri din ajutor. În plus, pe baza experienței dobândite în punerea în aplicare a programului pentru școli și în interesul bunei gestiuni financiare, este, de asemenea, oportun să se precizeze că ar trebui efectuate controale administrative înainte de plata ajutorului.

(8)

Prin urmare, Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/39 trebuie modificat în consecință.

(9)

Având în vedere că statele membre pot acorda avansuri numai pentru ajutoare referitoare la anul școlar 2023/2024 și la anii școlari următori și pentru a le acorda suficient timp pentru a-și adapta sistemul de control, este necesar să se prevadă că modificările aduse dispozițiilor privind plățile în avans și controalele se aplică numai în ceea ce privește ajutoarele pentru anul școlar 2023/2024 și pentru anii școlari următori.

(10)

Măsurile prevăzute în prezentul regulament sunt conforme cu avizul Comitetului pentru organizarea comună a piețelor agricole,

ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:

Articolul 1

Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/39 se modifică după cum urmează:

1.

La articolul 2 alineatul (2) se adaugă următoarea literă:

„(ea)

dacă statele membre decid să plătească avansuri din ajutor în conformitate cu articolul 44 alineatul (3b) din Regulamentul (UE) 2021/2116 al Parlamentului European și al Consiliului (*1), cuantumul maxim al avansului exprimat ca procent din ajutorul la care au dreptul solicitanții de ajutor și modalitățile de acordare a avansului;

(*1)  Regulamentul (UE) 2021/2116 al Parlamentului European și al Consiliului din 2 decembrie 2021 privind finanțarea, gestionarea și monitorizarea politicii agricole comune și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1306/2013 (JO L 435, 6.12.2021, p. 187).”"

2.

După articolul 3 se introduce următorul articol 3a:

„Articolul 3a

Cererile de avansuri din ajutor depuse de solicitanții de ajutor

(1)   Statele membre care decid să plătească avansuri din ajutor, în conformitate cu articolul 44 alineatul (3b) din Regulamentul (UE) 2021/2116, stabilesc forma, conținutul, frecvența și termenul cererilor de avansuri depuse de solicitanții de ajutor.

(2)   Statele membre precizează documentele care trebuie prezentate în sprijinul cererilor de avansuri din ajutor, inclusiv documentele necesare pentru calcularea sumei la care au dreptul solicitanții.”

3.

Articolul 4 se modifică după cum urmează:

(a)

se introduce următorul alineat:

„(1a)   Solicitanții de ajutor depun o cerere de ajutor, inclusiv în cazul în care s-a plătit un avans, pentru a solicita rambursarea cheltuielilor suportate pentru punerea în aplicare a activităților din cadrul programului pentru școli. Cererea de ajutor poate fi depusă numai după punerea în aplicare integrală a activităților la care se referă cererea de ajutor.”

;

(b)

se introduce următorul alineat (2a):

„(2a)   În cazul în care s-a plătit un avans, cererea de ajutor include informații privind cuantumul avansului respectiv.”

;

(c)

alineatul (6) se înlocuiește cu următorul text:

„(6)   „Statele membre indică ce documente se depun pentru susținerea cererilor de ajutor. Ca cerință minimă, sumele solicitate în cererile de ajutor sunt însoțite de documente justificative care indică:

(a)

faptul că cantitățile au fost furnizate sau distribuite și/sau că materialele sau serviciile au fost livrate în scopul programului pentru școli și

(b)

dacă statul membru utilizează un sistem bazat pe costuri, prețul produselor, materialelor sau serviciilor furnizate, distribuite sau livrate, împreună cu o chitanță sau o dovadă a plății sau un document echivalent.

În cazul cererilor de ajutor legate de măsurile educative însoțitoare și de activitățile de monitorizare, de evaluare și de publicitate, documentele justificative includ și o defalcare financiară pe activități și detalii privind costurile aferente.”

4.

Articolul 5 se înlocuiește cu următorul text:

„Articolul 5

Plata ajutorului, inclusiv a avansurilor

(1)   Avansurile din ajutor se plătesc de către autoritatea competentă doar la prezentarea unei cereri în conformitate cu articolul 3a din prezentul regulament și, în cazul în care este necesară constituirea garanției menționate la articolul 15b din Regulamentul delegat (UE) 2022/127 al Comisiei (*2), a documentelor justificative privind constituirea garanției, cu excepția cazului în care autoritatea competentă deține deja dovada că garanția a fost depusă.

(2)   Ajutoarele pentru rambursarea cheltuielilor suportate pentru punerea în aplicare a programului pentru școli se plătesc de către autoritatea competentă numai pe baza prezentării unei cereri însoțite de documentele justificative necesare în conformitate cu articolul 4. Ajutoarele se plătesc în termen de trei luni de la data depunerii cererii de ajutor, cu excepția cazului în care au fost lansate anchete administrative.

În cazul în care s-a plătit un avans, plata ajutorului este egală cu diferența dintre valoarea ajutorului care trebuie plătit și valoarea avansului plătit.

(*2)  Regulamentul delegat (UE) 2022/127 al Comisiei din 7 decembrie 2021 de completare a Regulamentului (UE) 2021/2116 al Parlamentului European și al Consiliului cu norme privind agențiile de plăți și alte organisme, gestiunea financiară, verificarea conturilor, garanțiile și utilizarea monedei euro (JO L 20, 31.1.2022, p. 95).”"

5.

La articolul 6, alineatul (2) se înlocuiește cu următorul text:

„(2)   Transferurile între repartizările definitive, în conformitate cu articolul 23a alineatul (4) al treilea paragraf litera (b) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013, în cazurile în care nu au fost efectuate transferuri între repartizările orientative, se notifică fie în cererea de ajutor din partea Uniunii menționată la articolul 3 din prezentul regulament, fie în notificarea menționată la al doilea paragraf de la prezentul alineat.

Dacă statele membre efectuează transferuri de repartizări definitive după data de 31 ianuarie în conformitate cu primul paragraf de la prezentul alineat, acestea le notifică Comisiei până la data de 31 august care urmează anului școlar în cauză.”

6.

Articolul 9 se modifică după cum urmează:

(a)

alineatul (1) se înlocuiește cu următorul text:

„(1)   Statele membre iau toate măsurile necesare pentru respectarea dispozițiilor prezentului regulament. Măsurile respective includ controlul administrativ sistematic al tuturor cererilor de avans din ajutor menționate la articolul 3a și al cererilor de ajutor menționate la articolul 4, înainte de efectuarea plății. Statele membre controlează, pentru fiecare cerere, un eșantion reprezentativ din documentele justificative prezentate împreună cu cererea.”

;

(b)

alineatul (2) se elimină;

(c)

alineatul (4) se înlocuiește cu următorul text:

„(4)   În cazul ajutoarelor solicitate în legătură cu furnizarea și distribuirea de produse și în legătură cu măsurile educative însoțitoare, controalele administrative efectuate cu privire la cererile de ajutor menționate la articolul 4 sunt completate prin controale la fața locului în conformitate cu articolul 10.”

Articolul 2

Prezentul regulament intră în vigoare în a treia zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Articolul 1 alineatele (2)-(4) și (6) se aplică ajutoarelor începând cu anul școlar 2023/2024.

Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.

Adoptat la Bruxelles, 12 iunie 2023.

Pentru Comisie

Președinta

Ursula VON DER LEYEN

(1)  JO L 347, 20.12.2013, p. 671.

(2)  JO L 435, 6.12.2021, p. 187.

(3)  Regulamentul delegat (UE) 2022/127 al Comisiei din 7 decembrie 2021 de completare a Regulamentului (UE) 2021/2116 al Parlamentului European și al Consiliului cu norme privind agențiile de plăți și alte organisme, gestiunea financiară, verificarea conturilor, garanțiile și utilizarea monedei euro (JO L 20, 31.1.2022, p. 95).

(4)  Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/39 al Comisiei din 3 noiembrie 2016 privind normele de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește ajutoarele din partea Uniunii pentru furnizarea de fructe și legume, de banane și de lapte în instituțiile de învățământ (JO L 5, 10.1.2017, p. 1).

 

Descărcă textul

Poți descărca textul prezent, sau întreg textul dacă acesta are dimensiuni mai mari, folosind butonul de mai jos.