de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/274 în ceea ce privește sistemul de autorizații pentru plantări de viță-de-vie
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizări comune a piețelor produselor agricole și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1037/2001 și (CE) nr. 1234/2007 ale Consiliului (1), în special articolul 70,
întrucât:
(1) | Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/274 al Comisiei (2) stabilește norme de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1308/2013 referitoare, în special, la sistemul de autorizații pentru plantările de viță-de-vie, la certificare, la registrul de intrări și de ieșiri, la declarațiile obligatorii și la notificări. |
(2) | Sistemul de autorizații pentru plantări de viță-de-vie prevăzut în Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 a fost modificat prin Regulamentul (UE) 2021/2117 al Parlamentului European și al Consiliului (3), iar modificările respective trebuie să se reflecte în dispozițiile corespunzătoare din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/274. |
(3) | Statele membre pot calcula acum suprafața disponibilă în fiecare an pentru autorizații de plantări noi fie pe baza suprafeței totale plantate cu viță-de-vie măsurate la data de 31 iulie a anului precedent, fie pe o bază istorică, luând în considerare suprafața totală plantată efectiv cu viță-de-vie la 31 iulie 2015, majorată cu o suprafață corespunzătoare suprafeței care face obiectul drepturilor de plantare acordate producătorilor care erau disponibile pentru conversia în autorizații la 1 ianuarie 2016. Statele membre trebuie să facă publică opțiunea care a fost aleasă dintre cele două pentru un anumit an. |
(4) | În cazul în care statele membre decid să aplice la nivel național un procent mai mic decât cel maxim de 1 % și/sau să limiteze eliberarea de autorizații la nivel regional, ele trebuie să ia în considerare recomandările prezentate de organizațiile profesionale recunoscute care își desfășoară activitatea în sectorul vitivinicol, de grupurile de producători interesate sau de alte tipuri de organizații profesionale recunoscute în temeiul legislației statului membru respectiv. Pentru a se acorda autorităților competente timpul necesar pentru analizarea acestor recomandări înainte de a lua decizia finală, statele membre trebuie să fie autorizate să stabilească un termen pentru transmiterea recomandărilor. Din motive de transparență, recomandările transmise trebuie făcute publice. |
(5) | Statele membre pot stabili criteriile de eligibilitate și de prioritate menționate la articolul 4 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/274 nu numai la nivel național, ci și la nivel regional. |
(6) | Criteriul de prioritate menționat la articolul 64 alineatul (2) litera (b) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 include acum conservarea resurselor genetice de viță-de-vie. Statele membre care doresc să aplice criteriul privind conservarea resurselor genetice trebuie să întocmească și să publice o listă a soiurilor eligibile cu mult timp înainte de procesul de depunere a cererilor. |
(7) | Modificarea criteriului de prioritate menționat la articolul 64 alineatul (2) litera (f) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 de la axarea pe o posibilă creștere viitoare a competitivității unei exploatații la o dovadă de creștere a eficienței din punctul de vedere al costurilor, a competitivității sau a prezenței pe piețe în trecut trebuie să se reflecte, de asemenea, în dispozițiile corespunzătoare din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/274. |
(8) | Criteriul de prioritate menționat la articolul 64 alineatul (2) litera (h) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 a fost actualizat pentru a clarifica faptul că, în cazul întreprinderilor mixte, numai suprafața parcelelor viticole trebuie luată în considerare pentru a stabili dacă exploatația se încadrează în pragul pentru exploatațiile de dimensiuni mici și medii. |
(9) | Articolul 68 alineatul (2a) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 oferă statelor membre posibilitatea de a acorda autorizații de plantare pentru suprafața care face obiectul unor drepturi de plantare care erau eligibile pentru conversia în autorizații de plantare, dar care nu au fost convertite în autorizații până la 31 decembrie 2022. Suprafețele în cauză trebuie notificate Comisiei, iar statele membre trebuie să fie autorizate să le adauge, parțial sau total, la autorizațiile pentru plantări noi în cursul anilor 2023, 2024 și 2025. Eșalonarea acordării acestor autorizații pe o perioadă de trei ani le permite statelor membre să țină seama de situația pieței și să eșaloneze creșterea suprafeței pe mai mulți ani. Acest lucru poate evita creșterea bruscă a numărului de plantări noi, care ar putea duce la fricțiuni pe piață în ceea ce privește factorii de producție necesari pentru crearea de noi plantații viticole și în ceea ce privește intrarea în producție a noilor plante de viță-de-vie. |
(10) | Regatul Unit nu mai este stat membru al Uniunii și, prin urmare, nu mai poate fi obligat să prezinte eșantioane pentru banca analitică de date izotopice menționată la articolul 39 din Regulamentul delegat (UE) 2018/273 al Comisiei (4) și, ca atare, trebuie eliminat din lista statelor membre prevăzută în partea II a anexei III la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/274. |
(11) | Prin urmare, Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/274 trebuie modificat în consecință. |
(12) | Măsurile prevăzute de prezentul regulament sunt conforme cu avizul Comitetului de gestionare a organizării comune a piețelor agricole, |
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
Articolul 1
Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/274 se modifică după cum urmează:
1. | Articolul 3 se înlocuiește cu următorul text: „Articolul 3 Deciziile anterioare privind suprafețele care urmează să fie puse la dispoziție pentru plantări noi (1) Dacă decid să limiteze suprafața totală disponibilă pentru plantări noi care urmează să fie alocată sub formă de autorizații, în conformitate cu articolul 63 alineatele (2) și (3) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013, statele membre aduc la cunoștința publicului deciziile respective și motivele care au stat la baza acestora până la data de 1 martie a anului respectiv; deciziile lor includ, de asemenea, precizarea faptului dacă calculul suprafeței totale disponibile pentru plantări noi se realizează în conformitate cu articolul 63 alineatul (1) litera (a) sau cu articolul 63 alineatul (1) litera (b) din regulamentul respectiv. (2) Statele membre pot stabili un termen limită pentru transmiterea recomandărilor din partea unor organizații profesionale sau a unor grupuri de producători interesate, astfel cum sunt menționate la articolul 65 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013, pentru a se asigura că recomandările respective sunt prezentate cu suficient timp înainte pentru a putea fi examinate înainte ca statul membru în cauză să ia decizia de limitare a suprafeței totale disponibile pentru plantări noi, menționată la alineatul (1). Aceste recomandări primite sunt de asemenea publicate.” |
2. | La articolul 4, alineatul (3) se înlocuiește cu următorul text: „(3) În cazul în care statele membre intenționează să aplice criteriile de prioritate menționate la alineatul (2) litera (b) punctul (ii), ele definesc care dintre aceste criterii de prioritate vor fi aplicate și dacă vor fi aplicate la nivel național sau regional. Statele membre pot decide, de asemenea, să atribuie o importanță diferită fiecăruia dintre criteriile de prioritate alese. Aceste decizii le permit statelor membre să stabilească un clasament al cererilor individuale la nivel național sau regional, pentru alocarea numărului de hectare în conformitate cu alineatul (2) litera (b) punctul (ii), pe baza conformității cererilor respective cu criteriile de prioritate alese.” |
3. | La articolul 6 alineatul (3), primul paragraf se modifică după cum urmează:
|
4. | La articolul 10 se adaugă următorul alineat (3): „(3) În cazul în care statele membre decid să pună la dispoziție autorizații în temeiul articolului 68 alineatul (2a) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013, pe lângă procentul de 1 % din suprafața totală plantată cu viță-de-vie care se prevede la articolul 63 alineatul (1) din regulamentul respectiv, ele notifică Comisiei suprafața care face obiectul respectivelor autorizații suplimentare până la data de 1 martie a anilor 2023, 2024 și 2025.” |
5. | Articolul 33 se modifică după cum urmează:
|
6. | Anexa I se modifică în conformitate cu anexa I la prezentul regulament. |
7. | Anexa III se modifică în conformitate cu anexa II la prezentul regulament. |
8. | Anexa IV se modifică în conformitate cu anexa III la prezentul regulament. |
Articolul 2
Prezentul regulament intră în vigoare în a șaptea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.
Adoptat la Bruxelles, 13 octombrie 2022.
Pentru Comisie
Președinta
Ursula VON DER LEYEN
(1) JO L 347, 20.12.2013, p. 671.
(2) Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/274 al Comisiei din 11 decembrie 2017 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește sistemul de autorizații pentru plantările de viță-de-vie, certificarea, registrul de intrări și de ieșiri, declarațiile obligatorii și notificările, de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește controalele relevante și de abrogare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/561 al Comisiei (JO L 58, 28.2.2018, p. 60).
(3) Regulamentul (UE) 2021/2117 al Parlamentului European și al Consiliului din 2 decembrie 2021 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1308/2013 de instituire a unei organizări comune a piețelor produselor agricole, a Regulamentului (UE) nr. 1151/2012 privind sistemele din domeniul calității produselor agricole și alimentare, a Regulamentului (UE) nr. 251/2014 privind definirea, descrierea, prezentarea, etichetarea și protejarea indicațiilor geografice ale produselor vitivinicole aromatizate și a Regulamentului (UE) nr. 228/2013 privind măsurile specifice din domeniul agriculturii în favoarea regiunilor ultraperiferice ale Uniunii (JO L 435, 6.12.2021, p. 262).
(4) Regulamentul delegat (UE) 2018/273 al Comisiei din 11 decembrie 2017 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește sistemul de autorizații pentru plantările de viță-de-vie, registrul plantațiilor viticole, documentele însoțitoare și certificarea, registrul de intrări și de ieșiri, declarațiile obligatorii, notificările și publicarea informațiilor notificate, de completare a Regulamentului (UE) nr. 1306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește controalele și sancțiunile relevante, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 555/2008, (CE) nr. 606/2009 și (CE) nr. 607/2009 ale Comisiei și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 436/2009 al Comisiei și a Regulamentului delegat (UE) 2015/560 al Comisiei (JO L 58, 28.2.2018, p. 1).
ANEXA I
Partea B din anexa I la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/274 se înlocuiește cu următorul text:
„B. ALOCAREA CONFORM CRITERIILOR DE PRIORITATE
Partea din numărul total de hectare disponibile pentru plantări noi pe care statele membre au decis să o aloce la nivel național sau regional în conformitate cu criteriile de prioritate selectate, astfel cum se menționează la articolul 4 alineatul (2) litera (b) punctul (ii), se împarte între cererile eligibile individuale după cum urmează:
(a) | Statele membre aleg criteriile de prioritate la nivel național sau regional și pot să acorde aceeași importanță tuturor criteriilor selectate sau să le atribuie o pondere diferită. Statele membre pot să aplice o astfel de ponderare în mod uniform la nivel național sau să modifice ponderarea criteriilor în funcție de zona de pe teritoriul statului membru. În cazul în care statele membre atribuie aceeași importanță tuturor criteriilor selectate la nivel național sau regional, fiecăruia dintre criterii i se atribuie o valoare de unu (1). În cazul în care statele membre atribuie criteriilor selectate la nivel național sau regional o pondere diferită, fiecăruia dintre criterii i se atribuie o valoare care variază între zero (0) și unu (1), iar suma tuturor valorilor individuale trebuie să fie întotdeauna egală cu unu (1). În cazul în care ponderea criteriilor variază în funcție de regiunea de pe teritoriul statului membru, fiecăruia dintre criterii i se atribuie o valoare individuală care variază între zero (0) și unu (1) pentru fiecare dintre regiuni. În acest caz, suma tuturor ponderilor individuale ale criteriilor selectate pentru fiecare dintre regiunile respective trebuie să fie întotdeauna egală cu unu (1). |
(b) | Statele membre evaluează fiecare cerere individuală eligibilă pe baza respectării criteriilor de prioritate selectate. Pentru a evalua nivelul de conformitate cu fiecare dintre criteriile de prioritate, statele membre stabilesc un barem unic la nivel național sau regional, pe baza căruia atribuie un număr de puncte fiecărei cereri în raport cu fiecare dintre criteriile respective. |
(c) | Baremul unic predefinește numărul de puncte care urmează să fie atribuit în raport cu nivelul de conformitate cu fiecare dintre criterii, detaliind, de asemenea, numărul de puncte care se atribuie în raport cu fiecare dintre elementele fiecărui criteriu specific. |
(d) | Statele membre stabilesc un clasament al cererilor individuale la nivel național sau regional, pe baza numărului total de puncte atribuite fiecărei cereri în parte în funcție de conformitatea sau nivelul de conformitate menționat la litera (b) și, dacă este cazul, importanța criteriilor menționată la litera (a). În acest scop, statele membre utilizează următoarea formulă: Pt = W 1 × Pt 1 + W 2 × Pt 2 + … + W n × Pt n
În zonele în care ponderea este zero pentru toate criteriile de prioritate, toate cererile eligibile primesc valoarea maximă a baremului în ceea ce privește nivelul de conformitate. |
(e) | Statele membre acordă autorizații solicitanților individuali utilizând ordinea stabilită în clasamentul menționat la litera (d), până la epuizarea hectarelor care trebuie alocate în conformitate cu criteriile de prioritate. Trebuie să se atribuie, sub formă de autorizație, numărul total de hectare cerut de un solicitant, înainte de a se acorda o autorizație următorului solicitant conform clasificării. În cazul în care hectarele disponibile se epuizează pe o poziție a clasamentului pe care se află mai multe cereri cu același număr de puncte, hectarele rămase se alocă cererilor respective în mod proporțional. |
(f) | Dacă limita pentru o anumită regiune sau zonă eligibilă pentru o DOP sau IGP sau pentru o zonă fără indicație geografică este atinsă atunci când se acordă autorizații în conformitate cu punctul A și cu prezentul punct literele (a)-(e), nu se mai satisfac cereri care provin din regiunea sau din zona respectivă.” |
ANEXA II
Partea II din anexa III la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/274 se înlocuiește cu următorul text:
„PARTEA II
Numărul eșantioanelor care trebuie prelevate anual de statele membre pentru banca analitică de date în conformitate cu articolul 27 alineatul (3)
— | 30 de eșantioane în Bulgaria, |
— | 20 de eșantioane în Cehia, |
— | 200 de eșantioane în Germania, |
— | 50 de eșantioane în Grecia, |
— | 200 de eșantioane în Spania, |
— | 400 de eșantioane în Franța, |
— | 30 de eșantioane în Croația, |
— | 400 de eșantioane în Italia, |
— | 10 eșantioane în Cipru, |
— | 4 eșantioane în Luxemburg, |
— | 50 de eșantioane în Ungaria, |
— | 4 eșantioane în Malta, |
— | 50 de eșantioane în Austria, |
— | 50 de eșantioane în Portugalia, |
— | 70 de eșantioane în România, |
— | 20 de eșantioane în Slovenia, |
— | 15 eșantioane în Slovacia.” |
ANEXA III
Anexa IV la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/274 se modifică după cum urmează:
1. | În partea II, tabelul A se înlocuiește cu următorul text: „Tabelul A Autorizații pentru plantări noi – procent
Termenul-limită pentru notificare: 1 martie.” |
2. | În partea VI, observațiile de sub tabel se înlocuiesc cu următorul text: „Termenul-limită pentru notificare: 1 noiembrie NB: Acest tabel trebuie să fie transmis pentru fiecare an vitivinicol (de la data de 1 august a anului n-1 până la data de 31 iulie a anului comunicării) până la data de 1 noiembrie a anului următor expirării termenului-limită menționat la articolul 68 alineatul (1) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 sau a termenului-limită stabilit de statul membru în conformitate cu articolul 10 alineatul (1) din prezentul regulament. Cu toate acestea, comunicarea pentru perioada 1 august 2022-31 decembrie 2022 se face până la 1 martie 2023.” |
Descărcă textul
Poți descărca textul prezent, sau întreg textul dacă acesta are dimensiuni mai mari, folosind butonul de mai jos.