de stabilire a normelor privind funcționarea sistemului de gestionare a informațiilor pentru controalele oficiale și a componentelor sistemice ale acestuia („Regulamentul IMSOC”)
(Text cu relevanță pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Directiva 2000/29/CE a Consiliului din 8 mai 2000 privind măsurile de protecție împotriva introducerii în Comunitate a unor organisme dăunătoare plantelor sau produselor vegetale și împotriva răspândirii lor în Comunitate (1), în special articolul 13 alineatul (1),
având în vedere Regulamentul (CE) nr. 178/2002 al Parlamentului European și al Consiliului din 28 ianuarie 2002 de stabilire a principiilor și a cerințelor generale ale legislației alimentare, de instituire a Autorității Europene pentru Siguranța Alimentară și de stabilire a procedurilor în domeniul siguranței produselor alimentare (2), în special articolul 51,
având în vedere Regulamentul (UE) 2016/429 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 martie 2016 privind bolile transmisibile ale animalelor și de modificare și de abrogare a anumitor acte din domeniul sănătății animalelor (3) („Legea privind sănătatea animală”), în special articolul 23 primul paragraf litera (c),
având în vedere Regulamentul (UE) 2016/2031 al Parlamentului European și al Consiliului din 26 octombrie 2016 privind măsurile de protecție împotriva organismelor dăunătoare plantelor, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 228/2013, (UE) nr. 652/2014 și (UE) nr. 1143/2014 ale Parlamentului European și ale Consiliului și de abrogare a Directivelor 69/464/CEE, 74/647/CEE, 93/85/CEE, 98/57/CE, 2000/29/CE, 2006/91/CE și 2007/33/CE ale Consiliului (4), în special articolul 104 primul paragraf literele (a), (b) și (c),
având în vedere Regulamentul (UE) 2017/625 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 martie 2017 privind controalele oficiale și alte activități oficiale efectuate pentru a asigura aplicarea legislației privind alimentele și furajele, a normelor privind sănătatea și bunăstarea animalelor, sănătatea plantelor și produsele de protecție a plantelor, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 999/2001, (CE) nr. 396/2005, (CE) nr. 1069/2009, (CE) nr. 1107/2009, (UE) nr. 1151/2012, (UE) nr. 652/2014, (UE) 2016/429 și (UE) 2016/2031 ale Parlamentului European și ale Consiliului, a Regulamentelor (CE) nr. 1/2005 și (CE) nr. 1099/2009 ale Consiliului și a Directivelor 98/58/CE, 1999/74/CE, 2007/43/CE, 2008/119/CE și 2008/120/CE ale Consiliului și de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 854/2004 și (CE) nr. 882/2004 ale Parlamentului European și ale Consiliului, precum și a Directivelor 89/608/CEE, 89/662/CEE, 90/425/CEE, 91/496/CEE, 96/23/CE, 96/93/CE și 97/78/CE ale Consiliului și a Deciziei 92/438/CEE a Consiliului (5) („Regulamentul privind controalele oficiale”), în special articolul 58 primul paragraf litera (a), articolul 75 alineatul (2) primul paragraf literele (a), (b) și (c), articolul 90 primul paragraf litera (f), articolul 102 alineatul (6) primul paragraf literele (a) și (b), articolul 103 alineatul (6) și articolul 134 primul paragraf literele (a)-(g),
întrucât:
(1) | Regulamentul (UE) 2017/625 stabilește, printre altele, normele privind efectuarea de către statele membre a controalelor oficiale și a altor activități oficiale cu privire la animalele și mărfurile care intră în Uniune în scopul de a asigura aplicarea corectă a legislației Uniunii privind lanțul agroalimentar. |
(2) | Acesta impune instituirea și administrarea de către Comisie, în colaborare cu statele membre, a unui sistem computerizat de gestionare a informațiilor pentru controalele oficiale (IMSOC) pentru a gestiona, a trata și a schimba automat date, informații și documente în legătură cu controalele oficiale. IMSOC ar trebui să integreze și să actualizeze, după caz, anumite sisteme de informații gestionate de Comisie și să acționeze ca o schemă de interoperabilitate între acestea și, în anumite cazuri, de asemenea cu sistemele naționale existente ale statelor membre și cu sistemele informatice ale țărilor terțe și ale organizațiilor internaționale („alte sisteme”). |
(3) | Sistemele informatice gestionate de Comisie și care urmează să fie integrate în IMSOC includ Sistemul de alertă rapidă pentru alimente și furaje (RASFF) pentru notificarea riscului direct sau indirect pentru sănătatea umană care derivă din alimente sau furaje, astfel cum a fost instituit prin Regulamentul (CE) nr. 178/2002 și extins prin Regulamentul (CE) nr. 183/2005 al Parlamentului European și al Consiliului (6), sistemul de notificare și raportare a informațiilor cu privire la bolile animalelor (ADIS), care urmează a fi instituit în temeiul Regulamentului (UE) 2016/429, sistemul de notificare și raportare a prezenței organismelor dăunătoare în plante și produse vegetale (EUROPHYT), care urmează a fi instituit în temeiul Regulamentului (UE) 2016/2031, instrumentele tehnice pentru sistemul de asistență și cooperare administrativă (AAC) și sistemul TRACES, menționate în Regulamentul (UE) 2017/625. |
(4) | Sistemele informatice gestionate de Comisie au fost stabilite la momente diferite și au fost modificate între timp din motive juridice și operaționale. Prin urmare, pentru a actualiza și a integra aceste sisteme astfel cum prevede Regulamentul (UE) 2017/625, este necesar ca toate dispozițiile referitoare la funcționarea IMSOC și componentele sistemice ale acestuia să fie reunite în aceleași act și să fie stabilite norme pentru schimbul de date, informații și documente cu alte sisteme pe baza competențelor conferite Comisiei prin Regulamentele (CE) nr. 178/2002, (UE) 2016/429, (UE) 2016/2031 și (UE) 2017/625, precum și să fie abrogate actele de punere în aplicare existente. |
(5) | Regulamentul (UE) 2017/625 prevede că statele membre și Comisia ar trebui să prelucreze date cu caracter personal prin IMSOC și oricare dintre componentele acestuia numai în scopul controalelor oficiale și al altor activități oficiale efectuate pentru verificarea conformității cu normele relevante ale Uniunii în domeniile menționate la articolul 1 alineatul (2) din regulamentul respectiv, inclusiv antecedentele operatorilor în ceea ce privește respectarea acestor norme. |
(6) | Controalele oficiale și alte activități oficiale se efectuează cu privire la operatori pentru întreaga durată a activităților lor, iar în anumite cazuri precum verificările privind bunăstarea animalelor sau controalele oficiale ale produselor cu durată de valabilitate lungă, de exemplu conserve sau materiale care vin în contact cu alimentele, cu privire la aceleași animale și mărfuri în momente diferite. Prin urmare, pentru a putea urmări în mod adecvat antecedentele operatorilor, este oportun să se stabilească o perioadă maximă de zece ani de stocare a datelor cu caracter personal, care ar trebui să permită trasabilitatea în cazul focarelor de toxiinfecții alimentare, al focarelor de boli ale animalelor, al verificărilor privind bunăstarea animalelor și al focarelor de dăunători la plante. |
(7) | Pentru a pune în aplicare măsuri care respectă principiul „protecției datelor începând cu momentul conceperii” prevăzut de Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului (7) și Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European și al Consiliului (8), componentele IMSOC ar trebui să aibă o capacitate limitată de introducere a informațiilor nestructurate. Această capacitate ar trebui utilizată numai atunci când astfel de informații sunt necesare și nu pot fi furnizate eficient într-o manieră structurată. În plus, inclusiv în absența unor trimiteri explicite la acestea, principiile de protecție a datelor cu caracter personal sunt incluse în fiecare dispoziție a prezentului regulament, în special în ceea ce privește identificarea operatorilor de date, perioadele de stocare a datelor cu caracter personal, accesul la datele cu caracter personal, transmiterea și transferul datelor cu caracter personal și securitatea datelor. |
(8) | O guvernanță pe mai multe niveluri a sistemului IMSOC de către Comisie, în colaborare cu statele membre, este necesară pentru a se asigura că dezvoltarea de soluții generale aplicabile sistemului IMSOC este direcționată uniform și că astfel de componente ale sistemului sunt dezvoltate și utilizate într-un mod coerent, pentru a limita sarcina administrativă și stabilirea unor proceduri diferite în cazul în care acest lucru nu este strict necesar. |
(9) | În acest scop, este adecvat să se stabilească o rețea de membri, inclusiv Comisia și, după caz, agențiile UE, pentru fiecare componentă a sistemului IMSOC, iar Comisia să stabilească structuri de guvernanță pentru a colecta feedback permanent din partea statelor membre cu privire la modificările planificate și noile caracteristici în scopul de a direcționa dezvoltarea IMSOC și a componentelor sale. |
(10) | Deși fiecare componentă IMSOC are propriile sale particularități, prezentul regulament ar trebui să stabilească principii generale pe care trebuie să le respecte toate componentele în ceea ce privește proprietatea și responsabilitatea pentru date, informații și documente și schimburile cu alte sisteme. De asemenea, acesta ar trebui să stabilească obligațiile și drepturile Comisiei în ceea ce privește IMSOC și dispozițiile privind protecția datelor cu caracter personal din Regulamentul (UE) 2016/679, Directiva (UE) 2016/680 a Parlamentului European și a Consiliului (9) și Regulamentul (UE) 2018/1725. |
(11) | Întrucât Regulamentul (UE) 2017/625 prevede că IMSOC trebuie să integreze RASFF, prezentul regulament ar trebui să stabilească măsuri de punere în aplicare pentru funcționarea eficientă a sistemului RASFF în cadrul IMSOC pe baza condițiilor și a procedurilor aplicabile transmiterii notificărilor, astfel cum sunt stabilite în prezent prin Regulamentul (UE) nr. 16/2011 al Comisiei (10), inclusiv definițiile diferitelor tipuri de notificări clasificate în funcție de riscuri. |
(12) | Întrucât dispozițiile privind asistența administrativă și cooperarea din titlul IV din Regulamentul (CE) nr. 882/2004 al Parlamentului European și al Consiliului (11) și măsurile de punere în aplicare din Decizia de punere în aplicare (UE) 2015/1918 a Comisiei (12) de instituire a sistemului de asistență și cooperare administrativă (sistemul AAC) sunt incluse în prezent în titlul IV din Regulamentul (UE) 2017/625, prezentul regulament ar trebui să stabilească norme operaționale și un format standard pentru schimbul de informații privind cazurile de neconformitate transfrontalieră în cadrul IMSOC, în conformitate cu competența conferită Comisiei prin Regulamentul (UE) 2017/625. |
(13) | Având în vedere caracterul complex al anumitor cazuri de nerespectare în care riscurile nu pot fi identificate imediat și pentru a asigura o coordonare rapidă și adecvată între diferitele autorități competente prin procedura corectă, prezentul regulament ar trebui să includă norme pentru o distincție clară între neconformitățile care generează riscuri și alte neconformități, în scopul de a simplifica și a facilita în mod corespunzător alegerea între procedura RASFF sau AAC. |
(14) | În plus, prezentul regulament ar trebui, de asemenea, să armonizeze, pe cât posibil, tipul de informații schimbate prin procedurile RASFF sau AAC pentru a permite o modificare rapidă a procedurii în cazul în care dovezile factuale demonstrează prezența sau absența unui risc. |
(15) | La Conferința ministerială din 26 septembrie 2017 (13), în urma unui incident de contaminare cu fipronil, Comisia și statele membre au convenit asupra unor măsuri concrete și acțiuni coordonate pentru intensificarea combaterii fraudei alimentare. Acestea au identificat reducerea decalajului dintre sistemul RASFF și sistemul AAC printr-o platformă combinată drept o măsură care să asigure schimbul de informații cât mai eficient posibil. În acest scop, prezentul regulament ar trebui să stabilească un instrument computerizat comun (iRASFF) care să fie integrat în IMSOC, care reunește sistemele RASFF și AAC, pentru schimbul de informații prevăzut de Regulamentul (CE) nr. 178/2002 și Regulamentul (UE) 2017/625. |
(16) | Pentru a asigura funcționarea corectă și eficientă a iRASFF, punctele de contact ale statelor membre pentru rețelele RASFF și AAC ar trebui să fie reprezentate într-o entitate numită punct unic de contact. Acesta din urmă ar trebui să cuprindă persoane care gestionează ambele rețele, fie că sunt sau nu localizate fizic în aceeași unitate administrativă, să transmită informații autorității competente corespunzătoare din țară și să fie, în mod periodic, primul punct de contact al Comisiei. |
(17) | În plus, luând în considerare apariția unor activități infracționale de-a lungul lanțului alimentar și furajer și relevanța concurentă a acestor activități pentru autoritățile competente și organismele polițienești sau judiciare, Agenția Uniunii Europene pentru Cooperare în Materie de Aplicare a Legii (Europol) ar trebui să participe la rețeaua împotriva fraudei alimentare și, după caz, să informeze unitatea de cooperare judiciară a Uniunii Europene (Eurojust). |
(18) | De asemenea, prezentul regulament ar trebui să stabilească norme comune pentru punctele de contact ale iRASFF și pentru rolul de coordonare al Comisiei în verificarea notificărilor și în promovarea identificării pericolelor recurente și a operatorilor raportate în acestea. |
(19) | În plus, întrucât Regulamentul (CE) nr. 178/2002 impune autorităților publice să informeze publicul cu privire la riscurile pentru sănătatea umană, printre altele, și țările terțe cu privire la anumite notificări, prezentul regulament ar trebui să stabilească norme de informare a publicului și a țărilor terțe, asigurând astfel un echilibru între necesitatea de a informa și cea de a nu prejudicia operatorii economici. |
(20) | Regulamentul (UE) 2016/429 stabilește norme privind bolile animalelor care sunt transmisibile la animale sau la om, inclusiv cerințele privind notificarea și raportarea bolilor. Acesta impune Comisiei să înființeze și să administreze un sistem computerizat de informații pentru funcționarea mecanismelor și instrumentelor pentru aceste cerințe (ADIS) care ar trebui să fie integrat în IMSOC. |
(21) | Întrucât Regulamentul (UE) 2016/429 devine aplicabil de la 21 aprilie 2021, prezentul regulament ar trebui să stabilească norme amânate de instituire a rețelei pentru funcționarea ADIS. |
(22) | Regulamentul (UE) 2016/2031 stabilește măsuri de prevenire a introducerii sau răspândirii organismelor dăunătoare plantelor pe teritoriul UE, inclusiv cerințe de notificare privind prezența organismelor dăunătoare și măsurile fitosanitare luate. Acesta impune Comisiei să instituie un sistem electronic prin care statele membre trebuie să prezinte notificări și care ar trebui să fie conectat și compatibil cu IMSOC. |
(23) | În acest scop, regulamentul respectiv împuternicește Comisia să stabilească norme specifice privind notificările, în special cu privire la elementele care trebuie incluse, un formular și modalitățile de completare a acestuia, precum și termenele-limită pentru depunerea anumitor elemente. |
(24) | Sistemul de notificare pe internet EUROPHYT-Interceptări (14) este un sistem elaborat de Comisie împreună cu statele membre pentru notificarea interceptării transporturilor de plante și produse vegetale din alte state membre sau țări terțe care pot prezenta un pericol iminent de introducere sau răspândire a organismelor dăunătoare. Procedura și formularul standard care trebuie utilizate pentru notificarea interceptării unor astfel de transporturi dintr-o țară terță sunt stabilite în Directiva 94/3/CE a Comisiei (15). |
(25) | S-a creat un sistem paralel de notificare pe internet, EUROPHYT-Focare, pentru a sprijini statele membre să notifice confirmarea oficială a prezenței organismelor dăunătoare pe teritoriul lor, precum și măsurile luate pentru eradicarea sau prevenirea răspândirii organismelor dăunătoare, fie că sunt sau nu reglementate la nivelul UE ca fiind dăunătoare. Decizia de punere în aplicare 2014/917/UE a Comisiei (16) stabilește informațiile care trebuie incluse în notificările respective și termenul-limită pentru depunerea acestora. De asemenea, directiva impune statului membru care emite notificarea să furnizeze actualizări cât mai curând posibil în cazul în care primește noi informații relevante sau adoptă noi măsuri relevante. |
(26) | Pentru a permite statelor membre să notifice interceptările și focarele prevăzute de Regulamentul (UE) 2016/2031, prezentul regulament ar trebui să stabilească norme privind notificarea interceptărilor și a focarelor în urma unor proceduri similare celor utilizate pentru interceptări în temeiul Directivei 94/3/CE și pentru focare în temeiul Deciziei de punere în aplicare 2014/917/UE. |
(27) | Întrucât notificările transmise EUROPHYT-Interceptări sunt similare datelor și informațiilor privind importurile și schimburile intracomunitare de animale și produse de origine animală transmise sistemului TRACES, funcționalitățile EUROPHYT-Interceptări pentru mărfurile interceptate la frontieră și în cadrul Uniunii ar trebui furnizate mai degrabă în cadrul TRACES decât în cadrul EUROPHYT. |
(28) | De asemenea, Regulamentul (UE) 2017/625 prevede că IMSOC ar trebui să permită producerea, gestionarea și transmiterea documentelor sanitare comune de intrare (DSCI) și a certificatelor oficiale și împuternicește Comisia să stabilească norme referitoare la formatul DSCI, instrucțiuni pentru prezentarea și utilizarea acestora și norme pentru emiterea de certificate electronice și pentru utilizarea semnăturilor electronice. |
(29) | Pentru a stabili un nivel adecvat de securitate a mijloacelor electronice de identificare și de certificare electronică, digitalizarea și armonizarea procesului de certificare, emiterea certificatelor oficiale electronice și DSCI trebuie să respecte standardele pentru semnături electronice, sigilii electronice și timbre electronice la diferite niveluri de asigurare a identității stabilite prin Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European și al Consiliului (17) și prin Decizia de punere în aplicare (UE) 2015/1506 a Comisiei (18) adoptată în temeiul regulamentului respectiv și să utilizeze, ca bază, dispozițiile existente privind certificarea fitosanitară electronică din Decizia de punere în aplicare (UE) 2018/1553 a Comisiei (19). |
(30) | Cu toate acestea, întrucât Regulamentul (UE) 2016/2031 prevede că certificatele fitosanitare electronice pentru introducerea pe teritoriul Uniunii a plantelor, a produselor vegetale și a altor obiecte sunt acceptate numai în cazul în care sunt furnizate prin schimbul electronic cu IMSOC sau în cadrul acestuia, prezentul regulament ar trebui să stabilească norme pentru emiterea acestor certificate în conformitate cu dispozițiile respective. |
(31) | În plus, pentru a menține continuitatea cu practica operațională actuală, intrările din documentul sanitar-veterinar comun de intrare (DSVCI) pentru produse instituit prin Regulamentul (CE) nr. 136/2004 al Comisiei (20), DSVCI pentru animale instituit prin Regulamentul (CE) nr. 282/2004 al Comisiei (21) și documentul comun de intrare instituit prin Regulamentul (CE) nr. 669/2009 al Comisiei (22) ar trebui să servească drept bază pentru stabilirea în prezentul regulament a intrărilor din DSCI pentru categoriile respective de animale și de mărfuri. |
(32) | Pentru transporturile de plante, produse vegetale și alte obiecte introduse din țări terțe pentru care este necesar un certificat fitosanitar, prezentul regulament ar trebui să stabilească, de asemenea, un model pentru un DSCI cu intrări relevante pentru plante, produse vegetale și alte obiecte, astfel cum se menționează la articolul 47 alineatul (1) literele (c)-(f) din Regulamentul (UE) 2017/625 și în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/66 al Comisiei (23). În plus, intrările respective ar trebui aliniate cu elementele care urmează să fie incluse în notificările EUROPHYT-Interceptări. |
(33) | Întrucât DSCI ar trebui să fie utilizate de către operatori pentru a notifica în prealabil sosirea transportului autorităților competente și de către aceste autorități în vederea înregistrării rezultatelor controalelor oficiale și a oricăror decizii cu privire la transport, DSCI ar trebui împărțite în trei părți: una care să fie completată de persoana responsabilă de transport, una care să fie completată de autoritatea competentă care ia o decizie cu privire la transport și una care să fie completată de autoritatea competentă care desfășoară acțiuni de monitorizare privind transportul. Prezentul regulament ar trebui să stabilească instrucțiuni pentru completarea fiecărei părți a DSCI, inclusiv cerințe lingvistice. |
(34) | Decizia nr. 70/2008/CE a Parlamentului European și a Consiliului (24) impune Comisiei și statelor membre să instituie sisteme vamale electronice sigure, integrate, interoperabile și accesibile pentru furnizarea de servicii prin interfață unică pentru fluxul neîntrerupt de date între operatorii economici și autoritățile vamale, între autoritățile vamale și Comisie și între autoritățile vamale și alte administrații sau agenții. Întrucât aceste obiective sunt similare celor din Regulamentul (UE) 2017/625, prezentul regulament ar trebui să prevadă acorduri de cooperare similare între autoritățile care se ocupă de animale și mărfuri care intră în Uniune și care operează în TRACES. |
(35) | Pentru a asigura colectarea consecventă a informațiilor și a evita „poluarea” bazelor de date ale statelor membre și ale Comisiei, schimburile de date dintre TRACES și sistemele naționale ale statelor membre ar trebui să utilizeze datele de referință furnizate de Comisie în TRACES. |
(36) | În acest scop, statele membre ar trebui să furnizeze Comisiei informațiile necesare pentru funcționarea sistemului TRACES, cum ar fi listele de posturi de inspecție la frontieră și de puncte de control desemnate în conformitate cu Regulamentul (UE) 2017/625, listele de unități de control desemnate în scopul TRACES, listele de unități din sectorul alimentar aprobate în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 852/2004 al Parlamentului European și al Consiliului (25) și listele de unități, instalații și operatori care manipulează subproduse de origine animală sau produse derivate, aprobate sau înregistrate în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1069/2009 al Parlamentului European și al Consiliului (26). |
(37) | Dispozițiile Directivei 94/3/CE, ale Regulamentului (UE) nr. 16/2011 și ale Deciziilor de punere în aplicare 2014/917/UE, (UE) 2015/1918 și (UE) 2018/1553 au fost revizuite și sunt incluse actualmente în prezentul regulament. Din motive de claritate și consecvență, actele respective ar trebui abrogate începând cu data aplicării Regulamentului (UE) 2017/625. |
(38) | Deciziile 92/486/CEE (27), 2003/24/CE (28), 2003/623/CE (29), 2004/292/CE (30), 2004/675/CE (31) și 2005/123/CE ale Comisiei (32), adoptate în legătură cu sistemul TRACES în conformitate cu Directiva 90/425/CEE a Consiliului (33) și cu Decizia 92/438/CEE a Consiliului (34), au devenit caduce. Din motive de claritate și consecvență, deciziile respective ar trebui, de asemenea, să fie abrogate începând de la data aplicării Regulamentului (UE) 2017/625. |
(39) | Prezentul regulament a fost discutat cu Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară și cu Autoritatea Europeană pentru Protecția Datelor. |
(40) | Măsurile prevăzute în prezentul regulament sunt conforme cu avizul Comitetului permanent pentru plante, animale, produse alimentare și hrană pentru animale, |
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
Capitolul 1
Obiectul, domeniul de aplicare și definițiile
Articolul 1
Obiect și domeniu de aplicare
(1) Prezentul regulament stabilește:
(a) | condițiile specifice și procedurile aplicabile transmiterii notificărilor și informațiilor suplimentare pentru sistemul rapid de alertă pentru alimente și furaje (RASFF) care urmează a fi instituit în temeiul Regulamentului (CE) nr. 178/2002; |
(b) | procedurile de stabilire și utilizare a sistemului computerizat de notificare și raportare a bolilor în cadrul Uniunii care urmează a fi instituit și gestionat de către Comisie în conformitate cu articolul 22 din Regulamentul (UE) 2016/429; |
(c) | norme specifice, inclusiv termene-limită, pentru prezentarea notificărilor, care urmează a fi stabilite în temeiul Regulamentului (UE) 2016/2031; |
(d) | norme privind manipularea și schimbul computerizat de informații, date și documente în sistemul de gestionare a informațiilor pentru controalele oficiale (IMSOC) necesare efectuării controalelor oficiale prevăzute în Regulamentul (UE) 2017/625, în ceea ce privește:
|
Articolul 2
Definiții
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiții:
1. | „componentă” înseamnă un sistem electronic integrat în IMSOC; |
2. | „rețea” înseamnă un grup de membri care au acces la o componentă specifică; |
3. | „membru al rețelei” înseamnă autoritatea competentă a unui stat membru, Comisia, o agenție a UE, o autoritate competentă a unei țări terțe sau o organizație internațională care are acces la cel puțin o componentă; |
4. | „punct de contact” înseamnă punctul de contact desemnat de către membrul rețelei pentru a-l reprezenta; |
5. | „sistemul național al statului membru” înseamnă un sistem computerizat de informații deținut și instituit înainte de data intrării în vigoare a Regulamentului (UE) 2017/625 de către un stat membru în scopul gestionării, manipulării și schimbului de date, informații și documente privind controalele oficiale și care este capabil să facă schimb electronic de date cu componenta relevantă; |
6. | „organizație internațională” înseamnă oricare dintre organismele recunoscute la nivel internațional menționate la articolul 121 litera (g) din Regulamentul (UE) 2017/625 sau organizații interguvernamentale similare; |
7. | „iRASFF” înseamnă sistemul electronic de punere în aplicare a procedurilor RASFF și AAC descrise la articolul 50 din Regulamentul (CE) nr. 178/2002 și, respectiv, la articolele 102-108 din Regulamentul (UE) 2017/625; |
8. | „risc” înseamnă orice risc direct sau indirect asupra sănătății umane care derivă din produse alimentare, materiale care intră în contact cu produsele alimentare sau hrana pentru animale în conformitate cu articolul 50 din Regulamentul (CE) nr. 178/2002 sau un risc grav pentru sănătatea animală sau pentru mediu în legătură cu hrana pentru animale, inclusiv hrana pentru animale de la care nu se obțin produse alimentare, în conformitate cu articolul 29 din Regulamentul (CE) nr. 183/2005; |
9. | „rețea RASFF” înseamnă sistemul de alertă rapidă pentru notificarea riscurilor, astfel cum sunt definite la alineatul (8), stabilit ca rețea prin articolul 50 din Regulamentul (CE) nr. 178/2002; |
10. | „rețea AAC” înseamnă rețeaua alcătuită din Comisie și organismele de legătură desemnate de statele membre în conformitate cu articolul 103 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2017/625 în scopul facilitării comunicării între autoritățile competente; |
11. | „rețea împotriva fraudei alimentare” înseamnă rețeaua compusă din Comisie, Europol și organismele de legătură desemnate de statele membre în conformitate cu articolul 103 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2017/625 în scopul specific de a facilita schimbul de informații referitoare la notificările privind frauda alimentară, astfel cum sunt definite la alineatul (21); |
12. | „rețea de alertă și cooperare” înseamnă o rețea compusă din rețelele RASFF, AAC și de combatere a fraudei alimentare; |
13. | „punct unic de contact” înseamnă un punct de contact compus din punctele de contact RASFF și AAC din fiecare stat membru, fie că este sau nu situat fizic în aceeași unitate administrativă; |
14. | „notificare de neconformitate” înseamnă notificarea în iRASFF a unei neconformități care nu prezintă un risc în sensul articolului 50 din Regulamentul (CE) nr. 178/2002 și al articolului 106 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2017/625, cu excepția riscurilor care nu sunt grave pentru sănătatea animală și a riscurilor pentru sănătatea plantelor sau bunăstarea animalelor; |
15. | „notificare de alertă” înseamnă notificarea în iRASFF a unui risc grav direct sau indirect care derivă din produse alimentare, materiale care intră în contact cu produsele alimentare sau hrană pentru animale în sensul articolului 50 din Regulamentul (CE) nr. 178/2002 și al articolului 29 din Regulamentul (CE) nr. 183/2005, care necesită sau ar putea necesita acțiuni rapide întreprinse de către un alt membru al rețelei RASFF; |
16. | „notificare de informare” înseamnă notificarea în iRASFF a unui risc direct sau indirect care derivă din produse alimentare, materiale care intră în contact cu produsele alimentare sau hrană pentru animale în conformitate cu articolul 50 din Regulamentul (CE) nr. 178/2002 și cu articolul 29 din Regulamentul (CE) nr. 183/2005, care nu necesită acțiuni rapide întreprinse de către un alt membru al rețelei RASFF; |
17. | „notificare de informare pentru monitorizare” înseamnă o notificare de informare privind un produs care se găsește sau ar putea fi introdus pe piață într-o altă țară a unui membru al rețelei RASFF; |
18. | „notificare de informare pentru atenție” înseamnă o notificare de informare privind un produs care:
|
19. | „notificare a știrilor” înseamnă o notificare în iRASFF privind un risc care derivă din produse alimentare, materiale care intră în contact cu produsele alimentare sau hrană pentru animale în sensul articolului 50 din Regulamentul (CE) nr. 178/2002 și al articolului 29 din Regulamentul (CE) nr. 183/2005 care are o sursă informală, conține informații neconfirmate sau se referă la un produs neidentificat până în acel moment; |
20. | „notificare de respingere la frontieră” înseamnă o notificare în iRASFF privind respingerea din cauza unui risc, astfel cum este definit la alineatul (8), a unui lot, a unui container sau a unei încărcături de produse alimentare, de materiale care vin în contact cu produsele alimentare sau de hrană pentru animale, astfel cum se menționează la articolul 50 alineatul (3) litera (c) din Regulamentul (CE) nr. 178/2002; |
21. | „notificare privind frauda alimentară” înseamnă o notificare în cadrul iRASFF de neconformitate cu privire la acțiuni intenționate suspectate ale întreprinderilor sau ale persoanelor fizice în scopul înșelării cumpărătorilor și al obținerii de avantaje nejustificate, încălcând normele menționate la articolul 1 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2017/625; |
22. | „notificare inițială” înseamnă o notificare de neconformitate, o notificare de alertă, o notificare de informare, o notificare a știrilor, o notificare privind frauda alimentară sau o notificare de respingere la frontieră; |
23. | „notificare complementară” înseamnă o notificare în cadrul iRASFF care conține informații suplimentare în legătură cu o notificare inițială; |
24. | „cerere” înseamnă o cerere de asistență administrativă în cadrul iRASFF în temeiul unei notificări inițiale sau complementare și care permite schimbul de informații în conformitate cu articolele 104-108 din Regulamentul (UE) 2017/625; |
25. | „răspuns” înseamnă un răspuns la o cerere de asistență administrativă în cadrul iRASFF în baza unei notificări inițiale sau complementare și care permite schimbul de informații în temeiul articolelor 104-108 din Regulamentul (UE) 2017/625; |
26. | „membrul rețelei sau punctul de contact care emite notificarea” înseamnă membrul rețelei sau punctul de contact care adresează o notificare unui alt membru al rețelei sau punct de contact; |
27. | „membru al rețelei sau punct de contact notificat” înseamnă un membru al rețelei sau punct de contact căruia îi este adresată o notificare de către un alt membru al rețelei sau punct de contact; |
28. | „membru al rețelei sau punct de contact solicitat” înseamnă un membru al rețelei sau un punct de contact căruia îi este adresată o notificare de către un alt membru al rețelei sau un punct de contact în scopul primirii unui răspuns; |
29. | „ADIS” înseamnă sistemul computerizat de informații pentru notificarea și raportarea bolilor care urmează a fi instituit și gestionat de Comisie în conformitate cu articolul 22 din Regulamentul (UE) 2016/429; |
30. | „rețea ADIS” înseamnă rețeaua compusă din Comisie și autoritățile competente ale statelor membre pentru funcționarea ADIS; |
31. | „EUROPHYT” înseamnă sistemul electronic de notificare care urmează a fi stabilit de către Comisie și care trebuie să fie conectat și compatibil cu IMSOC pentru prezentarea de către statele membre a notificărilor privind focarele EUROPHYT în conformitate cu articolul 103 din Regulamentul (UE) 2016/2031; |
32. | „notificare privind focarele EUROPHYT” înseamnă o notificare care trebuie prezentată în EUROPHYT în oricare dintre următoarele situații:
|
33. | „notificare de interceptare EUROPHYT” înseamnă o notificare care trebuie prezentată în TRACES în oricare dintre situațiile descrise la articolul 11 primul paragraf litera (c), articolul 40 alineatul (4), articolul 41 alineatul (4), articolul 46 alineatul (4), articolul 49 alineatul (6) al doilea, al treilea și al patrulea paragraf, articolul 53 alineatul (4), articolul 54 alineatul (4), articolul 77 alineatul (2) și articolul 95 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2016/2031; |
34. | „rețea de interceptare EUROPHYT” înseamnă rețeaua constituită din Comisie și autoritățile competente ale statelor membre pentru notificarea interceptărilor EUROPHYT; |
35. | „rețea de focare EUROPHYT” înseamnă rețeaua constituită din Comisie și autoritățile competente ale statelor membre pentru funcționarea EUROPHYT; |
36. | „TRACES” înseamnă sistemul computerizat menționat la articolul 133 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2017/625 în scopul schimbului de date, informații și documente; |
37. | „rețea TRACES” înseamnă rețeaua constituită din Comisie și autoritățile competente ale statelor membre pentru funcționarea TRACES; |
38. | „semnătură electronică” înseamnă o semnătură electronică, astfel cum este definită la articolul 3 alineatul (10) din Regulamentul (UE) nr. 910/2014; |
39. | „semnătură electronică avansată” înseamnă o semnătură electronică care respectă specificațiile tehnice prevăzute în anexa la Decizia de punere în aplicare (UE) 2015/1506 a Comisiei; |
40. | „semnătură electronică calificată” înseamnă o semnătură electronică, astfel cum este definită la articolul 3 alineatul (12) din Regulamentul (UE) nr. 910/2014; |
41. | „sigiliu electronic avansat” înseamnă un sigiliu electronic care respectă specificațiile tehnice prevăzute în anexa la Decizia de punere în aplicare (UE) 2015/1506 a Comisiei; |
42. | „sigiliu electronic calificat” înseamnă un sigiliu electronic, astfel cum este definit la articolul 3 alineatul (27) din Regulamentul (UE) nr. 910/2014; |
43. | „marcă temporală electronică calificată” înseamnă o marcă temporală electronică, astfel cum este definită la articolul 3 alineatul (34) din Regulamentul (UE) nr. 910/2014; |
44. | „punct de control” înseamnă un punct de control, astfel cum se menționează la articolul 53 alineatul (1) litera (a) din Regulamentul (UE) 2017/625; |
45. | „unitate de control” înseamnă o unitate care dispune de tehnologia și echipamentele necesare funcționării eficiente a componentei relevante și desemnate în acest scop în modul următor:
|
Capitolul 2
Principii generale și protecția datelor
Articolul 3
Componentele IMSOC
(1) IMSOC este formată din următoarele componente:
(a) | iRASFF; |
(b) | ADIS; |
(c) | EUROPHYT; |
(d) | TRACES. |
(2) Componentele menționate la alineatul (1) funcționează în conformitate cu principiile generale și normele de protecție a datelor prevăzute în prezentul capitol.
Articolul 4
Componente, rețele și puncte de contact
(1) Fiecare componentă are o rețea la care Comisia este parte.
(2) Fiecare dintre membrii rețelei desemnează cel puțin un punct de contact și comunică această desemnare și datele sale de contact punctului de contact al Comisiei. Aceștia informează imediat punctul de contact al Comisiei cu privire la orice modificări în acest sens.
(3) Punctul de contact al Comisiei menține și actualizează o listă de puncte de contact și o pune la dispoziția tuturor membrilor rețelei.
(4) Comisia stabilește o structură de guvernanță care să coordoneze dezvoltarea IMSOC, să identifice prioritățile acesteia și să monitorizeze punerea sa corectă în aplicare. Structura de guvernanță este compusă din:
(a) | un comitet de gestionare a operațiunilor, în colaborare cu statele membre, pentru a discuta, cel puțin o dată pe an, prioritățile și dezvoltarea fiecărei componente; |
(b) | subgrupuri în cadrul consiliului de administrare a operațiunilor care discută în mod regulat prioritățile și dezvoltarea funcționalităților specifice ale fiecărei componente. |
Articolul 5
Proprietatea și responsabilitățile pentru date, informații și documente
(1) Fiecare membru al rețelei deține și răspunde de datele, informațiile și documentele pe care punctul de contact sau utilizatorii care acționează sub responsabilitatea sa le-au introdus sau le-au produs în componenta respectivă.
(2) Fiecare semnatar, autoritatea competentă căreia îi aparține un semnatar sau autoritatea competentă care creează un sigiliu electronic deține și răspunde de partea documentelor pe care le semnează sau aplică sigiliul în TRACES.
(3) În cazul în care mai mulți semnatari semnează un document în TRACES, fiecare semnatar deține și este responsabil de partea din document pe care o semnează.
Articolul 6
Legături între componente
(1) Legăturile dintre componente vizează:
(a) | completarea datelor, informațiilor sau documentelor în una sau mai multe componente cu date, informații sau documente deja prezente într-o altă componentă; și |
(b) | furnizarea de informații pertinente și actualizate fiecărui membru al rețelei în vederea îndeplinirii sarcinilor sale, în conformitate cu normele stabilite pentru fiecare componentă în prezentul regulament; și |
(c) | sprijinirea și funcționarea procedurilor pentru:
|
(2) Legăturile menționate la alineatul (1) constau în legături între:
(a) | iRASFF și TRACES, permițând schimbul de date privind notificările de respingere la frontieră și documentele sanitare comune de intrare; |
(b) | EUROPHYT și TRACES, permițând schimbul de date privind notificările de focare și interceptare EUROPHYT; |
(c) | iRASFF, EUROPHYT și TRACES, permițând schimbul de date privind antecedentele operatorilor în ceea ce privește respectarea normelor menționate la articolul 1 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2017/625. |
Articolul 7
Schimbul electronic de date între componente și alte sisteme electronice
(1) Schimburile de date dintre IMSOC și alte sisteme electronice, inclusiv sistemele naționale ale statelor membre:
(a) | se bazează pe standardele internaționale care sunt relevante pentru componentă și utilizează formatele XML, CMS sau PDF; |
(b) | utilizează dicționarele specifice de date și normele comerciale prevăzute în componenta relevantă. |
(2) Comisia furnizează statelor membre informații privind:
(a) | frecvența controalelor de identitate și a controalelor fizice menționate la articolul 6 alineatul (1) litera (c) punctul (i); |
(b) | ratele de frecvență și rezultatul efectuării coordonate de către autoritățile competente a controalelor oficiale intensificate menționate la articolul 6 alineatul (1) litera (c) punctul (iii); |
(c) | dicționarele de date și normele comerciale menționate la alineatul (1) litera (b). |
(3) În colaborare cu statele membre, Comisia elaborează un acord la nivel de serviciu care reglementează menținerea schimbului electronic de date între componenta relevantă și alte sisteme electronice, inclusiv sistemele naționale ale statelor membre.
Articolul 8
Obligațiile și drepturile Comisiei
(1) Comisia asigură funcționarea, întreținerea, sprijinul și orice actualizare sau dezvoltare necesară a software-ului și a infrastructurii informatice a componentelor.
(2) Comisia are acces la toate datele, informațiile și documentele din fiecare componentă pentru a monitoriza schimbul de date, informații și documente introduse sau produse în cadrul acestora pentru identificarea activităților care nu sunt, sau par să nu fie, în conformitate cu normele menționate la articolul 1 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2017/625 și:
(a) | au sau ar putea avea ramificații în mai multe state membre; sau |
(b) | se desfășoară sau par să se desfășoare în mai multe state membre. |
Articolul 9
Condiții pentru acordarea accesului parțial la IMSOC țărilor terțe și organizațiilor internaționale
(1) La primirea unei cereri justificate în mod corespunzător, Comisia, în colaborare cu statele membre, poate acorda autorității competente a unei țări terțe sau a unei organizații internaționale acces parțial la funcționalitățile uneia sau mai multor componente și la date, informații și documente specifice introduse sau produse în acestea, cu condiția ca solicitantul să demonstreze, în ceea ce privește componenta (componentele) în cauză, că îndeplinește următoarele cerințe:
(a) | are capacitatea juridică și operațională de a furniza, fără întârzieri nejustificate, asistența necesară pentru a permite buna funcționare a componentei la care se solicită accesul parțial; |
(b) | a desemnat un punct de contact în acest scop; |
(2) Accesul parțial menționat la alineatul (1) nu include accesul la datele cu caracter personal prelucrate în componenta (componentele) la care se acordă acces parțial.
(3) Prin derogare de la alineatul (2), accesul parțial poate include accesul la datele cu caracter personal în cazul în care condițiile pentru transferurile legale de date cu caracter personal stabilite prin Regulamentele (UE) 2016/679 și (UE) 2018/1725 sunt îndeplinite de țara terță sau organizația internațională solicitantă.
Articolul 10
Prelucrarea datelor cu caracter personal
(1) Datele cu caracter personal sunt prelucrate în fiecare componentă în scopul efectuării controalelor oficiale și a altor activități oficiale. În special, datele cu caracter personal aparțin uneia dintre următoarele categorii:
(a) | punctele de contact, operatorii, importatorii, exportatorii, transportatorii și tehnicienii de laborator, în cazul în care datele cu caracter personal sunt solicitate conform legislației Uniunii; |
(b) | utilizatorii fiecărei componente. |
(2) În procesul de prelucrare a datelor cu caracter personal în temeiul prezentului regulament, statele membre respectă Regulamentul (UE) 2016/679 și Directiva (UE) 2016/680, iar Comisia respectă Regulamentul (UE) 2018/1725.
Articolul 11
Operatorii de date și controlul exercitat în comun
(1) Comisia și autoritățile competente ale statelor membre sunt operatori comuni în operațiunile de prelucrare a datelor în fiecare dintre componente.
(2) Comisia are următoarele responsabilități:
(a) | stabilirea și punerea în aplicare a mijloacelor tehnice care să permită persoanelor vizate să își exercite drepturile și asigurarea faptului că aceste drepturi sunt exercitate în conformitate cu Regulamentul (UE) 2018/1725; |
(b) | asigurarea securității prelucrării în cadrul fiecărei componente în temeiul articolului 33 din Regulamentul (UE) 2018/1725; |
(c) | determinarea categoriilor de personal și de furnizori externi cărora li se poate acorda acces la componente; |
(d) | notificarea și comunicarea către Autoritatea Europeană pentru Protecția Datelor a oricăror încălcări ale securității datelor cu caracter personal în temeiul articolului 34 din Regulamentul (UE) 2018/1725 și, respectiv, către persoana vizată, în temeiul articolului 35 din regulamentul menționat; |
(e) | asigurarea faptului că personalul său și furnizorii externi sunt instruiți în mod adecvat pentru a-și îndeplini sarcinile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2018/1725. |
(3) Autoritățile competente ale statelor membre sunt responsabile de:
(a) | asigurarea faptului că drepturile persoanelor vizate sunt exercitate în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 și cu prezentul regulament; |
(b) | asigurarea securității și a confidențialității datelor cu caracter personal în conformitate cu secțiunea 2 din capitolul IV din Regulamentul (UE) 2016/679; |
(c) | desemnarea personalului care urmează să aibă acces la fiecare componentă; |
(d) | asigurarea faptului că personalul care accesează fiecare componentă este instruit în mod adecvat pentru a-și îndeplini sarcinile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 și, după caz, Directiva (UE) 2016/680. |
(4) Autoritățile competente ale statelor membre pot desemna diferiți operatori asociați din același stat membru în scopul îndeplinirii uneia sau mai multora dintre obligațiile menționate la alineatul (3).
Capitolul 3
Componente, rețele și puncte de contact
Secțiunea 1
iRASFF
Articolul 12
Organismele de legătură responsabile cu schimbul anumitor tipuri de informații
Statele membre precizează care dintre organismele de legătură desemnate în conformitate cu articolul 103 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2017/625 sunt responsabile pentru schimbul de informații privind notificările privind frauda alimentară.
Articolul 13
Punct unic de contact
(1) Punctul unic de contact din fiecare stat membru este responsabil de:
(a) | stabilirea unor mecanisme eficace pentru buna desfășurare a schimbului de informații relevante cu toate autoritățile competente relevante din jurisdicția sa, care să permită transmiterea imediată a notificărilor, solicitărilor sau răspunsurilor către autoritățile competente pentru acțiunile corespunzătoare, precum și organizarea notificărilor, solicitărilor sau a răspunsurilor; |
(b) | determinarea rolurilor și responsabilităților sale și a celor ale autorităților competente relevante din jurisdicția sa în ceea ce privește pregătirea și transmiterea notificărilor, cererilor și răspunsurilor și evaluarea și distribuirea notificărilor, cererilor și răspunsurilor din partea altor membri ai rețelei de alertă și cooperare. |
(2) Statele membre pot include punctul de contact al rețelei împotriva fraudei alimentare în punctul lor unic de contact.
(3) Comunicarea în cadrul rețelei RASFF are loc prin intermediul punctului unic de contact.
Articolul 14
Obligațiile membrilor rețelei de alertă și cooperare
(1) Membrii rețelei de alertă și cooperare asigură funcționarea eficientă a rețelelor lor în jurisdicția lor.
(2) Fiecare punct de contact al rețelei de alertă și de cooperare comunică punctului de contact al Comisiei informații detaliate privind persoanele care îl operează și datele de contact ale acestora. În acest scop, acesta utilizează formularul tip de informații privind punctul de contact furnizat de Comisie.
(3) Punctele de contact ale rețelei RASFF asigură disponibilitatea non-stop a unui funcționar de serviciu pentru comunicațiile de urgență.
Articolul 15
Informații care fac obiectul schimbului în iRASFF
(1) Schimburile de informații dintre punctele de contact ale rețelei de alertă și cooperare în sensul articolului 50 din Regulamentul (CE) nr. 178/2002 și al titlului IV din Regulamentul (UE) 2017/625 se efectuează numai în sistemul iRASFF și sub formă de notificări, solicitări și răspunsuri.
(2) Punctele de contact ale rețelei de alertă și cooperare completează câmpurile relevante ale unei notificări pentru a permite identificarea clară a produsului, a riscului (riscurilor), a cazurilor de neconformitate și a suspiciunilor de fraudă, furnizează informații de trasabilitate în cazul în care este posibil și identifică punctele de contact responsabile pentru orice curs dat notificării sau răspuns la o solicitare.
(3) Notificările pot fi transmise sub formă de notificări inițiale sau complementare.
(4) Solicitările și răspunsurile indică punctul (punctele) de contact al (ale) rețelei de alertă și cooperare cărora li se adresează solicitarea sau răspunsul.
Articolul 16
Notificări de neconformitate
(1) Punctele de contact ale rețelelor de alertă și cooperare fac schimb, fără întârziere nejustificată, de notificări de neconformitate, care includ cel puțin următoarele elemente:
(a) | numele autorității competente care se ocupă de notificare, dacă diferă de punctul de contact; |
(b) | o descriere a posibilei neconformități; |
(c) | identificarea, în cazul în care este posibil, a operatorilor asociați cu eventuale neconformități; |
(d) | detalii privind animalele sau mărfurile implicate; |
(e) | orice informații privind riscurile suspectate; |
(f) | o indicație dacă notificarea se referă la un posibil caz de nerespectare săvârșită prin practici frauduloase. |
(2) Punctul de contact al Comisiei verifică, fără întârzieri nejustificate, fiecare notificare de neconformitate după ce a făcut obiectul unui schimb.
Articolul 17
Notificări de alertă
(1) Punctele de contact ale rețelei RASFF transmit notificările de alertă la punctul de contact al Comisiei fără întârzieri nejustificate și, în orice caz, în interval de 48 de ore de la momentul în care au fost informate de existența unui risc.
(2) Notificările de alertă includ toate informațiile disponibile prevăzute la articolul 16 alineatul (1) și orice informații privind riscurile și produsul care le generează. Cu toate acestea, faptul că nu au fost colectate toate informațiile relevante nu justifică întârzierea transmiterii notificării de alertă.
(3) Punctul de contact al Comisiei verifică notificările de alertă și le transmite punctelor de contact ale rețelei de alertă și cooperare în termen de 24 de ore de la primirea acestora.
(4) În afara programului normal de lucru al Comisiei, punctele de contact ale rețelei RASFF anunță punctul de contact al Comisiei cu privire la transmiterea unei notificări de alertă sau a unui supliment de informații privind o notificare de alertă prin apel telefonic la numărul de telefon de urgență și specifică țările membrilor rețelei RASFF care sunt vizate. Punctul de contact al Comisiei informează punctele de contact ale rețelei RASFF vizate printr-un apel telefonic la numerele lor de urgență.
Articolul 18
Notificări de informare
(1) Punctele de contact ale rețelei RASFF transmit, fără întârzieri nejustificate, notificări de informare punctului de contact al Comisiei.
(2) Notificările de informare includ toate informațiile disponibile prevăzute la articolul 16 alineatul (1) și orice informații privind riscurile și produsul care le generează.
(3) Punctul de contact al Comisiei verifică notificările de informare și le transmite punctelor de contact ale rețelei de alertă și cooperare, fără întârzieri nejustificate, la primirea acestora.
Articolul 19
Notificări ale știrilor
(1) Punctele de contact ale rețelelor de alertă și cooperare pot trimite notificări ale știrilor către punctul de contact al Comisiei.
(2) Notificările știrilor includ toate informațiile prevăzute la articolul 16 alineatul (1), după caz.
(3) Punctul de contact al Comisiei verifică notificările știrilor și le transmite punctelor de contact ale rețelei de alertă și cooperare, fără întârzieri nejustificate, la primirea acestora.
Articolul 20
Notificări de respingere la frontieră
(1) Punctele de contact ale rețelei RASFF transmit, fără întârzieri nejustificate, notificările de respingere la frontieră punctelor de contact din rețeaua de alertă și cooperare.
(2) Notificările de respingere la frontieră includ toate informațiile prevăzute la articolul 16 alineatul (1) și orice informații privind riscurile și produsul care le generează.
(3) Informațiile menționate la alineatul (2) sunt transmise prin TRACES tuturor posturilor de inspecție la frontieră.
(4) Punctul de contact al Comisiei verifică fiecare notificare de respingere la frontieră după ce a fost transmisă.
Articolul 21
Notificări privind frauda alimentară
(1) Punctele de contact ale rețelei de fraudă alimentară fac schimb de notificări privind frauda alimentară, care includ cel puțin următoarele elemente:
(a) | toate informațiile prevăzute la articolul 16 alineatul (1); |
(b) | o descriere a practicii frauduloase suspectate; |
(c) | identificarea, dacă este posibil, a operatorilor implicați; |
(d) | informații cu privire la existența unor anchete polițienești sau judiciare în derulare cu privire la o practică frauduloasă suspectată; |
(e) | informații cu privire la orice instrucțiuni de la poliție sau autoritatea judiciară imediat ce sunt disponibile și pot fi publicate. |
(2) Punctele de contact ale rețelei de fraudă alimentară comunică, fără întârzieri nejustificate, orice informație privind riscurile pentru sănătate punctului de contact al rețelei RASFF.
(3). Punctul de contact al Comisiei verifică, fără întârzieri nejustificate, fiecare notificare privind frauda alimentară după ce a fost transmisă.
Articolul 22
Notificări complementare
(1) În cazul în care un membru al rețelei de alertă și cooperare are informații suplimentare referitoare la o notificare inițială, punctul (punctele) de contact în cauză trebuie să transmită imediat o notificare complementară rețelei respective.
(2) În cazul în care un punct de contact menționat la alineatul (1) a solicitat informații ulterioare referitoare la o notificare inițială, rețeaua de alertă și cooperare primește aceste informații, în măsura posibilului și fără întârzieri nejustificate.
(3) În cazul în care un membru al rețelei RASFF acționează la primirea unei notificări inițiale în conformitate cu articolul 50 alineatul (5) din Regulamentul (CE) nr. 178/2002, punctul său de contact transmite imediat o notificare complementară detaliată rețelei de alertă și cooperare.
(4) În cazul în care acțiunea menționată la alineatul (3) constă în reținerea unui produs și returnarea la un expeditor din țara unui alt membru al rețelei RASFF,
(a) | membrul rețelei care întreprinde acțiunea comunică informațiile relevante privind produsul returnat prin intermediul unei notificări complementare, cu excepția cazului în care informațiile figurau deja în întregime în notificarea inițială; |
(b) | celălalt membru al rețelei furnizează informații într-o notificare complementară cu privire la acțiunile întreprinse asupra produsului returnat. |
(5) Prin derogare de la alineatul (1), în cazul în care o notificare complementară schimbă clasificarea unei notificări inițiale în notificare de alertă sau de informare, membrul rețelei de alertă și cooperare o transmite punctului de contact al Comisiei pentru verificare și transmitere către punctele de contact ale rețelei de alertă și cooperare în intervalele de timp prevăzute la articolul 17 sau la articolul 18.
Articolul 23
Accesul la notificările iRASFF
(1) Toți membrii rețelei de alertă și cooperare au acces la notificările de alertă, de informare, ale știrilor sau de respingere la frontieră.
(2) Fără a aduce atingere dreptului de acces al Comisiei în temeiul articolului 8 alineatul (2), numai membrii rețelei de alertă și cooperare solicitați, notificați și care emit notificarea au acces la notificările de neconformitate. Cu toate acestea, alți membri ai rețelei au acces la informațiile menționate la articolul 16 alineatul (1) literele (a), (b) și (e).
(3) Fără a aduce atingere dreptului de acces al Comisiei în temeiul articolului 8 alineatul (2), numai punctele de contact ale rețelei de fraudă alimentară solicitate, notificate și care emit notificarea au acces la notificările privind frauda alimentară.
Articolul 24
Verificarea și publicarea notificărilor
(1) Verificarea notificărilor de către Comisie a punctului de contact vizează:
(a) | integralitatea și lizibilitatea notificării; |
(b) | corectitudinea bazei legale care susține notificarea; cu toate acestea, o bază legală incorectă nu trebuie să împiedice transmiterea notificării dacă a fost identificat un risc; |
(c) | dacă notificarea intră în domeniul de aplicare a rețelei RASFF; |
(d) | dacă informațiile esențiale din notificare sunt furnizate într-o limbă pe care punctul de contact al rețelei de alertă și cooperare o va înțelege cu ușurință; |
(e) | respectarea dispozițiilor prezentului regulament; |
(f) | posibile recurențe ale aceluiași operator și/sau pericol și/sau ale aceleiași țări de origine. |
(2) Prin derogare de la alineatul (1), verificarea notificărilor de neconformitate, privind frauda alimentară și de respingere la frontieră vizează literele (b), (c) și (e) de la alineatul în cauză.
(3) După ce punctul de contact al Comisiei a verificat o notificare în conformitate cu alineatele (1) sau (2), acesta poate publica un rezumat al notificărilor de alertă, de informare, de respingere la frontieră și de neconformitate, cu informații privind clasificarea și statutul notificării, produsul și riscul (riscurile) identificat(e), țara de origine, țările în care a fost distribuit produsul, membrul rețelei care a emis notificarea, baza pentru notificare și măsurile luate.
(4) Comisia publică un raport anual privind notificările transmise în iRASFF.
Articolul 25
Retragerea și modificările notificărilor
(1) În cazul în care acțiunile întreprinse se bazează pe informații nefondate sau notificarea a fost transmisă în mod eronat, orice punct de contact al rețelei de alertă și cooperare poate solicita ca:
(a) | un punct de contact care emite notificarea să retragă o notificare de neconformitate, de fraudă alimentară sau complementară; |
(b) | punctul de contact al Comisiei, cu acordul punctului de contact care emite notificarea, să retragă o notificare de alertă, de informare, de respingere la frontieră sau de știri. |
(2) Orice punct de contact al rețelei de alertă și cooperare poate solicita modificări ale unei notificări cu acordul punctului de contact care emite notificarea.
(3) O notificare complementară nu este considerată o modificare a unei notificări și, prin urmare, poate fi transmisă fără acordul niciunui alt membru al rețelei, cu excepția cazului în care o notificare complementară schimbă clasificarea notificării.
Articolul 26
Închiderea unei perioade de notificare și stocare a datelor cu caracter personal
(1) O notificare este închisă automat în iRASFF dacă
(a) | nu este pendinte nicio solicitare de monitorizare; sau |
(b) | toate solicitările au primit un răspuns; sau |
(c) | nu se oferă răspuns la ultima solicitare în termen de 6 luni de la transmiterea acesteia. |
(2) Datele cu caracter personal din notificările închise sunt stocate pentru o durată maximă de 10 ani.
Articolul 27
Schimbul de informații cu țări terțe
(1) În cazul în care o notificare de alertă, de informare sau de respingere la frontieră se referă la un produs originar dintr-o țară terță sau distribuit într-o țară terță care nu are acces la iRASFF sau TRACES, Comisia informează țara terță în cauză fără întârzieri nejustificate.
(2) În cazul în care o notificare de neconformitate sau o notificare privind frauda alimentară se referă la un produs originar dintr-o țară terță sau distribuit într-o țară terță care nu are acces la iRASFF sau TRACES, Comisia poate informa țara terță în cauză.
Articolul 28
Proceduri pentru situații de urgență pentru iRASFF
(1) În cazul în care iRASFF nu este disponibil:
(a) | punctele de contact ale rețelei RASFF anunță transmiterea unui e-mail privind o notificare de alertă sau un supliment de informații privind o notificare de alertă printr-un apel telefonic către numărul de urgență al punctului de contact al Comisiei. Punctul de contact al Comisiei informează punctele de contact ale rețelei RASFF desemnate pentru intervenție printr-un apel telefonic la numerele lor de urgență; |
(b) | punctele de contact ale rețelei AAC fac schimb de informații prin e-mail; |
(c) | punctele de contact ale rețelei de fraudă alimentară fac schimb de informații despre notificările privind frauda alimentară prin e-mail; |
(d) | schimburile menționate la literele (b) și (c) nu declanșează mecanismul de solicitare și răspuns. |
(2) Odată ce iRASFF devine din nou disponibil, punctele de contact ale rețelei de alertă și cooperare introduc în acesta informațiile schimbate în afara sistemului.
Secțiunea 2
ADIS
Articolul 29
Rețeaua ADIS
(1) Fiecare membru al rețelei ADIS poate desemna mai multe puncte de contact pentru a prezenta în ADIS:
(a) | notificări de focare în temeiul articolului 19 din Regulamentul (UE) 2016/429; |
(b) | rapoartele prevăzute la articolul 20 din Regulamentul (UE) 2016/429. |
(2) Fiecare punct de contact al rețelei ADIS menține și actualizează în ADIS lista regiunilor de notificare și de raportare stabilite de statul său membru în scopul notificării și raportării prevăzute la articolele 19 și 20 din Regulamentul (UE) 2016/429.
Secțiunea 3
EUROPHYT
Articolul 30
Rețeaua EUROPHYT
Fiecare membru al rețelei EUROPHYT desemnează:
(a) | un punct de contact responsabil de trimiterea notificărilor de focare EUROPHYT către rețeaua de focare EUROPHYT; |
(b) | un punct de contact responsabil de:
|
Articolul 31
Accesul la notificări de focare și interceptare EUROPHYT
Fără a aduce atingere dreptului de acces al Comisiei în temeiul articolului 8 alineatul (2), numai rețeaua EUROPHYT în cauză va avea acces la notificările de focare sau de interceptare EUROPHYT.
Articolul 32
Trimiterea notificărilor de focare EUROPHYT în rețeaua de focare EUROPHYT
(1) Punctele de contact ale rețelei EUROPHYT transmit către EUROPHYT o notificare de focare care conține cel puțin informațiile indicate la punctele 1.1, 1.3, 2.1, 2.2, 3.1, 4.1, 5.1, 5.2, 6.4 și 8 din anexa I la prezentul regulament în cel mult opt zile lucrătoare după data confirmării oficiale de către organismul oficial responsabil a prezenței unui organism dăunător, astfel cum se menționează la articolul 11 primul paragraf literele (a) și (b), articolul 29 alineatul (1), articolul 30 alineatul (1) și articolul 33 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2016/2031.
(2) În cazul în care prezența unui organism dăunător este confirmată oficial în conformitate cu alineatul (1), notificarea conține, de asemenea, informațiile indicate la punctul 5.6 din anexa I.
(3) Punctele de contact ale rețelei transmit către EUROPHYT o notificare care conține informațiile indicate la punctele 1.2, 3.2, 4.2, 4.3, 4.4, 5.3-5.6, 6.1, 6.2, 6.3, 6.5, 6.6, 6.7, 7.1-7.6, 9 și 10 din anexa I în cel mult treizeci de zile după data relevantă menționată la alineatul (1).
(4) Punctele de contact ale rețelei EUROPHYT actualizează notificările menționate la alineatele (1) și (3) imediat ce au verificat orice informații relevante care le-au fost puse la dispoziție sau autoritatea competentă a luat măsuri noi.
Articolul 33
Utilizarea TRACES pentru trimiterea notificărilor de interceptare EUROPHYT către rețeaua de interceptare EUROPHYT
(1) Funcționarul fitosanitar oficial care ia decizia privind transporturile de plante, produse vegetale și alte obiecte care intră în Uniune în conformitate cu articolul 55 alineatul (2) litera (b) din Regulamentul (UE) 2017/625 transmite în sistemul TRACES notificări de interceptare EUROPHYT pentru transporturile respective în termen de două zile lucrătoare de la interceptarea lor.
(2) Notificările menționate la alineatul (1) includ următoarele informații:
(a) | informațiile care urmează să fie înregistrate în DSCI menționate la articolul 40 alineatul (1) litera (c); |
(b) | informații suplimentare cu privire la măsurile luate cu privire la transport; |
(c) | informații despre carantina impusă; |
(d) | orice informații suplimentare despre interceptare, în cazul în care sunt disponibile. |
(3) Punctele de contact ale rețelei EUROPHYT transmit notificări de interceptare EUROPHYT cu privire la transporturile de plante, produse vegetale și alte obiecte comercializate în Uniune în TRACES în termen de două zile lucrătoare de la interceptarea lor. Aceste notificări includ informațiile menționate la alineatul (2).
Articolul 34
Perioada de stocare a datelor cu caracter personal pentru notificările de focare EUROPHYT
EUROPHYT stochează datele cu caracter personal din notificările de focare EUROPHYT pentru o perioadă de cel mult 10 ani.
Secțiunea 4
TRACES
Articolul 35
Rețeaua TRACES
(1) Fără a aduce atingere articolului 4 alineatul (2), fiecare membru al rețelei TRACES desemnează unul sau mai multe puncte de contact pentru funcționalitățile prevăzute la articolul 132 litera (d) și articolul 133 din Regulamentul (UE) 2017/625 sau în alte dispoziții legislative ale Uniunii care fac referire la TRACES.
(2) Punctele de contact desemnate pentru depunerea notificărilor de interceptare EUROPHYT sunt considerate, de asemenea, puncte de contact pentru funcționalitatea respectivă din TRACES.
Articolul 36
Accesul la date, informații și documente în TRACES
(1) Fiecare operator va avea acces la datele, informațiile sau documentele pe care le gestionează, le produce sau le transmite în sistemul TRACES.
(2) Fiecare autoritate competentă are acces la date, informații sau documente gestionate, produse sau transmise în sistemul TRACES sub sfera sa de responsabilitate, fie prin intermediul personalului propriu, fie prin intermediul operatorilor pe care îi coordonează.
(3) În cazul în care mai multe autorități competente gestionează, produc sau transmit date, informații sau documente în TRACES, acestea au acces la toate datele, informațiile și documentele respective.
(4) Fără a aduce atingere dreptului de acces al Comisiei în temeiul articolului 8 alineatul (2), entitățile care nu au contribuit la gestionarea, producerea sau transmiterea de date, informații sau documente în TRACES, sau nu sunt implicate în introducerea pe piață sau în deplasarea respectivă, nu au acces la astfel de date, informații sau documente.
(5) Prin derogare de la alineatul (4) din prezentul articol, autoritățile competente au acces la date, informații și documente cu privire la o decizie de a refuza intrarea unui transport sau o comandă de a lua o măsură, înregistrate în TRACES în conformitate cu articolul 66 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2017/625.
Articolul 37
Schimburi între TRACES și alte sisteme electronice
(1) Schimburile de date între TRACES și alte sisteme electronice, inclusiv sistemele naționale ale statelor membre, sunt sincrone, reciproce și se bazează pe standardele CEFACT/ONU, IPPC și OIE.
(2) Schimburile de date între TRACES și sistemele naționale ale statelor membre fac uz de datele de referință prevăzute în TRACES.
Articolul 38
Cooperarea dintre autoritățile din statele membre în legătură cu transporturile care intră în Uniune
(1) În scopul cooperării prevăzute la articolul 75 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2017/625, autoritățile vamale ale statelor membre au acces la date, informații și documente referitoare la animalele și mărfurile care intră în Uniune din țări terțe și la deciziile luate pe baza controalelor oficiale efectuate în conformitate cu titlul II capitolul V din regulamentul menționat, prin:
(a) | TRACES sau sistemele naționale ale statelor membre; sau |
(b) | mediul ghișeului unic al UE bazat pe sistemele vamale electronice menționate în Decizia nr. 70/2008/CE și interconectate cu TRACES. |
(2) În cazul în care accesul menționat la alineatul (1) nu este disponibil, statele membre se asigură fără întârziere că autoritățile lor vamale și competente schimbă reciproc în timp util datele, informațiile și documentele relevante.
Articolul 39
Emiterea de certificate oficiale electronice și utilizarea semnăturilor electronice
(1) Certificatele electronice oficiale pentru transporturile de animale și mărfuri care intră în Uniune trebuie să îndeplinească toate cerințele următoare:
(a) | sunt emise în unul din următoarele sisteme:
|
(b) | sunt semnate de un funcționar autorizat cu o semnătură electronică avansată sau calificată; |
(c) | poartă sigiliul electronic avansat sau calificat al autorității competente emitente sau semnătura electronică avansată sau calificată a reprezentantului său legal; |
(d) | utilizează o marcă temporală electronică calificată. |
(2) În cazul în care certificatele oficiale electronice sunt emise în conformitate cu alineatul (1) litera (a) punctele (iii) sau (iv), TRACES sau sistemul național al statului membru confirmă schimbul de date prin sigiliul electronic avansat sau calificat al autorității competente a țării terțe emitente sau semnătura electronică avansată sau calificată a reprezentantului său legal.
În astfel de cazuri, nu este necesară semnătura funcționarului autorizat menționat la alineatul (1) litera (b).
(3) Comisia este notificată în prealabil cu privire la emiterea de certificate oficiale electronice în conformitate cu alineatul (1) litera (a) punctul (iv).
(4) Autoritatea competentă acceptă certificate fitosanitare electronice, astfel cum prevăd cerințele pentru introducerea plantelor, a produselor vegetale și a altor obiecte pe teritoriul Uniunii în conformitate cu capitolul VI secțiunea 1 din Regulamentul (UE) 2016/2031, numai în cazul în care acestea sunt emise în conformitate cu alineatul (1) litera (a) punctele (i) sau (iii) din prezentul articol.
Articolul 40
Formatul DSCI și instrucțiunile pentru prezentarea și utilizarea acestuia
(1) DSCI cuprinde intrări pentru informațiile prevăzute în partea 1 din anexa II la prezentul regulament și este utilizat de operator și de autoritățile competente în conformitate cu articolul 56 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2017/625 în unul din următoarele formate, în funcție de categoria transportului stabilită la articolul 47 alineatul (1) din regulamentul menționat:
(a) | un DSCI-A întocmit în conformitate cu modelul din partea 2 secțiunea A din anexa II la prezentul regulament, pentru transporturile de animale:
|
(b) | un DSCI-P întocmit în conformitate cu modelul din partea 2 secțiunea B din anexa II la prezentul regulament, pentru transporturile de produse:
|
(c) | un DSCI-PP întocmit în conformitate cu modelul din partea 2 secțiunea C din anexa II la prezentul regulament, pentru transporturile de:
|
(d) | un DSCI-D întocmit în conformitate cu modelul din partea 2 secțiunea D din anexa II la prezentul regulament, pentru transporturile de hrană pentru animale și de alimente de origine nonanimală care, la intrarea lor în Uniune, fac obiectul măsurilor sau condițiilor prevăzute pentru articolul 47 alineatul (1) literele (d), (e) sau (f) din Regulamentul (UE) 2017/625. |
(2) DSCI menționat la alineatul (1):
(a) | este redactat în cel puțin una dintre limbile oficiale ale statului membru de intrare; |
(b) | este completat corespunzător în cel puțin una dintre limbile oficiale ale statului membru de intrare, în conformitate cu notele explicative prevăzute în partea 1 din anexa II la prezentul regulament, de:
|
(3) Prin derogare de la alineatul (2) litera (a), un stat membru poate consimți la crearea unui DSCI într-o limbă oficială a UE, alta decât cea a statului membru de intrare.
Articolul 41
Utilizarea unui DSCI electronic
(1) Utilizarea de către un operator sau o autoritate competentă a unui DSCI într-un format electronic se face cu ajutorul unuia dintre următoarele sisteme:
(a) | TRACES, cu condiția ca DSCI să îndeplinească toate cerințele următoare:
|
(b) | sistemul național al unui stat membru, cu condiția ca DSCI să îndeplinească toate cerințele următoare:
|
(2) TRACES confirmă transmisia menționată la alineatul (1) litera (b) punctul (iv) cu sigiliul său electronic avansat sau calificat.
(3) Etapele necesare menționate la alineatele (1) și (2) poartă fiecare o marcă temporală electronică calificată.
Articolul 42
Perioadele de stocare a certificatelor electronice și a DSCI-urilor și a datelor cu caracter personal din acestea
(1) | În scopul menținerii integrității certificatelor și DSCI eliberate în conformitate cu articolul 39 și, respectiv, cu articolul 41, datele relevante privind semnăturile electronice, sigiliile electronice, mărcile temporale și schimburile electronice sunt stocate de TRACES și sistemele naționale ale statelor membre pentru o perioadă de cel puțin 3 ani. |
(2) | Datele cu caracter personal din certificatele și DSCI menționate la alineatul (1) sunt stocate de TRACES și de sistemele naționale ale statelor membre pentru o perioadă de cel mult 10 ani. |
(3) | Datele cu caracter personal din notificările de interceptare EUROPHYT menționate la articolul 33 alineatul (2) sunt stocate de TRACES pentru o perioadă de cel mult 10 ani. |
Articolul 43
Lista unităților de control
Fiecare punct de contact al rețelei TRACES menține și actualizează în TRACES lista unităților de control pe care statul său membru le-a desemnat pentru necesitățile sistemului TRACES.
Articolul 44
Lista posturilor de inspecție la frontieră și a punctelor de control
(1) Fiecare punct de contact al rețelei TRACES menține și actualizează în TRACES lista posturilor de inspecție la frontieră și a punctelor de control pe care statul său membru le-a desemnat în conformitate cu articolul 59 alineatul (1) și, respectiv, cu articolul 53 alineatul (2) din Regulamentul (UE)] 2017/625 în scopul efectuării controalelor oficiale asupra uneia sau mai multor categorii de animale și mărfuri menționate la articolul 47 alineatul (1) din regulamentul respectiv.
(2) Punctul de contact menționat la alineatul (1) din prezentul articol introduce în TRACES informații privind fiecare post de inspecție de frontieră și punct de control desemnat utilizând:
(a) | formatul prevăzut în anexa I la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/1014 al Comisiei (35) pentru a furniza informațiile prevăzute la articolul 60 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2017/625; |
(b) | abrevierile și specificațiile prevăzute în anexa II la respectivul regulament de punere în aplicare. |
Articolul 45
Lista unităților
(1) Fiecare punct de contact al rețelei TRACES menține și actualizează în TRACES următoarele liste de unități:
(a) | unități din sectorul alimentar pe care statul său membru le-a aprobat în conformitate cu articolul 6 alineatul (3) din Regulamentul (CE) nr. 852/2004; |
(b) | unități, instalații și operatori care manipulează subproduse de origine animală sau produse derivate pe care statul său membru le-a aprobat sau înregistrat în conformitate cu articolul 47 din Regulamentul (CE) nr. 1069/2009. |
(2) Punctul de contact menționat la alineatul (1) introduce în TRACES informații cu privire la fiecare unitate menționată la alineatul respectiv folosind specificațiile tehnice pentru formatul listelor de unități furnizate de Comisie.
(3) Comisia sprijină statele membre să pună la dispoziția publicului listele menționate la alineatul (1) prin pagina sa de internet sau TRACES.
Articolul 46
Proceduri pentru situații de urgență pentru TRACES și sistemele naționale ale statelor membre în caz de indisponibilitate neplanificată sau planificată
(1) Punctele de contact ale rețelei TRACES mențin un registru public pe internet care conține un model ce poate fi completat pentru toate documentele care pot fi emise în TRACES sau în sistemul național al statului membru în conformitate cu prezentul regulament.
(2) În cazul în care sistemul național al statului membru, TRACES sau una dintre funcționalitățile acestora nu sunt disponibile timp de mai mult de o oră, utilizatorii acestora pot utiliza un model imprimat sau electronic care poate fi completat, astfel cum este menționat la alineatul (1), pentru a înregistra și a face schimb de informații.
(3) Odată ce sistemele sau funcționalitățile menționate la alineatul (2) devin disponibile din nou, utilizatorii acestora utilizează informațiile înregistrate în conformitate cu alineatul (2) pentru a produce în format electronic documentele necesare în temeiul prezentului regulament.
(4) În cazul în care TRACES, sistemul național al unui stat membru sau una dintre funcționalitățile acestora nu sunt disponibile, statele membre pot produce temporar și pot schimba prin mijloace electronice toate documentele necesare în sistemul disponibil, iar obligațiile referitoare la funcționalitățile TRACES nu se aplică. Comisia și proprietarii sistemelor naționale efectuează un schimb colectiv ad-hoc de astfel de documente imediat ce se restabilește disponibilitatea.
(5) Documentele produse în conformitate cu alineatele (2) și (4) poartă textul „produs în cursul unei situații de urgență”.
(6) Comisia informează utilizatorii prin TRACES cu două săptămâni în prealabil cu privire la orice indisponibilitate planificată, durata și motivul acesteia.
Capitolul 4
Dispoziții finale
Articolul 47
Abrogări
(1) Directiva 94/3/CE, Deciziile 92/486/CEE, 2003/24/CE, 2003/623/CE, 2004/292/CE, 2004/675/CE și 2005/123/CE, Regulamentul (UE) nr. 16/2011 și Deciziile de punere în aplicare 2014/917/UE, (UE) 2015/1918 și (UE) 2018/1553 se abrogă începând cu 14 decembrie 2019.
(2) Trimiterile la actele abrogate se interpretează ca trimiteri la prezentul regulament și se citesc în conformitate cu tabelul de corespondență din anexa III.
Articolul 48
Intrare în vigoare și aplicare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Se aplică de la 14 decembrie 2019, cu excepția secțiunii 2 din capitolul 3, care se aplică de la 21 aprilie 2021.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.
Adoptat la Bruxelles, 30 septembrie 2019.
Pentru Comisie
Președintele
Jean-Claude JUNCKER
(1) JO L 169, 10.7.2000, p. 1.
(2) JO L 31, 1.2.2002, p. 1.
(3) JO L 84, 31.3.2016, p. 1.
(4) JO L 317, 23.11.2016, p. 4.
(5) JO L 95, 7.4.2017, p. 1.
(6) Regulamentul (CE) nr. 183/2005 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 ianuarie 2005 de stabilire a cerințelor privind igiena furajelor (JO L 35, 8.2.2005, p. 1).
(7) Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor) (JO L 119, 4.5.2016, p. 1).
(8) Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituțiile, organele, oficiile și agențiile Uniunii și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 45/2001 și a Deciziei nr. 1247/2002/CE (JO L 295, 21.11.2018, p. 39).
(9) Directiva (UE) 2016/680 a Parlamentului European și a Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal de către autoritățile competente în scopul prevenirii, depistării, investigării sau urmăririi penale a infracțiunilor sau al executării pedepselor și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Deciziei-cadru 2008/977/JAI a Consiliului (JO L 119, 4.5.2016, p. 89).
(10) Regulamentul (UE) nr. 16/2011 al Comisiei din 10 ianuarie 2011 de stabilire a măsurilor de punere în aplicare a sistemului rapid de alertă pentru alimente și furaje (JO L 6, 11.1.2011, p. 7).
(11) Regulamentul (CE) nr. 882/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind controalele oficiale efectuate pentru a asigura verificarea conformității cu legislația privind hrana pentru animale și produsele alimentare și cu normele de sănătate animală și de bunăstare a animalelor (JO L 165, 30.4.2004, p. 1).
(12) Decizia de punere în aplicare (UE) 2015/1918 a Comisiei din 22 octombrie 2015 de instituire a sistemului de asistență și cooperare administrativă („sistemul ACA”) în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 882/2004 al Parlamentului European și al Consiliului privind controalele oficiale efectuate pentru a asigura verificarea conformității cu legislația privind hrana pentru animale și produsele alimentare și cu normele de sănătate animală și de bunăstare a animalelor (JO L 280, 24.10.2015, p. 31).
(13) http://europa.eu/rapid/press-release_STATEMENT-17-3486_en.htm
(14) Sistemul a fost stabilit inițial prin Directiva 77/93/CEE a Consiliului din 21 decembrie 1976 privind măsurile de protecție împotriva introducerii în Comunitate a unor organisme dăunătoare plantelor sau produselor din plante (JO L 26, 31.1.1977, p. 20). Directiva respectivă a fost abrogată prin Directiva 2000/29/CE a Consiliului din 8 mai 2000 privind măsurile de protecție împotriva introducerii în Comunitate a unor organisme dăunătoare plantelor sau produselor vegetale și împotriva răspândirii lor în Comunitate (JO L 169 10.7.2000, p. 1), care, la rândul său, a fost abrogată prin Regulamentul (UE) 2016/2031 începând cu 14 decembrie 2019.
(15) Directiva 94/3/CE a Comisiei din 21 ianuarie 1994 de instituire a unei proceduri pentru notificarea interceptării unui transport sau a unui organism dăunător din țările terțe și care prezintă un pericol fitosanitar iminent (JO L 32, 5.2.1994, p. 37).
(16) Decizia de punere în aplicare 2014/917/UE a Comisiei din 15 decembrie 2014 de stabilire a normelor detaliate de punere în aplicare a Directivei 2000/29/CE a Consiliului în ceea ce privește notificarea prezenței organismelor dăunătoare și măsurile luate sau care urmează să fie luate de statele membre (JO L 360, 17.12.2014, p. 59).
(17) Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică și serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice pe piața internă și de abrogare a Directivei 1999/93/CE (JO L 257, 28.8.2014, p. 73).
(18) Decizia de punere în aplicare (UE) 2015/1506 a Comisiei din 8 septembrie 2015 de stabilire a specificațiilor referitoare la formatele semnăturilor și sigiliilor electronice avansate care trebuie recunoscute de către organismele din sectorul public în temeiul articolului 27 alineatul (5) și al articolului 37 alineatul (5) din Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European și al Consiliului privind identificarea electronică și serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice pe piața internă (JO L 235, 9.9.2015, p. 37).
(19) Decizia de punere în aplicare (UE) 2018/1553 a Comisiei din 15 octombrie 2018 privind condițiile de recunoaștere a certificatelor fitosanitare electronice eliberate de organizațiile naționale pentru protecția plantelor din țări terțe (JO L 260, 17.10.2018, p. 22).
(20) Regulamentul (CE) nr. 136/2004 al Comisiei din 22 ianuarie 2004 de stabilire a procedurilor controalelor sanitar-veterinare la punctele de control la frontieră ale Comunității la importul produselor provenind din țări terțe (JO L 21. 28.1.2004, p. 11).
(21) Regulamentul (CE) nr. 282/2004 al Comisiei din 18 februarie 2004 de întocmire a unui document pentru declararea și controlul sanitar-veterinar al animalelor provenite din țări terțe și introduse în Comunitate (JO L 49, 19.2.2004, p. 11).
(22) Regulamentul (CE) nr. 669/2009 al Comisiei din 24 iulie 2009 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 882/2004 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește controalele oficiale consolidate efectuate asupra importurilor de anumite produse de hrană pentru animale și alimentare de origine neanimală și de modificare a Deciziei 2006/504/CE (JO L 194, 25.7.2009, p. 11).
(23) Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/66 al Comisiei din 16 ianuarie 2019 privind normele referitoare la modalitățile practice uniforme pentru efectuarea controalelor oficiale asupra plantelor, produselor vegetale și altor obiecte pentru a verifica respectarea normelor Uniunii privind măsurile de protecție împotriva organismelor dăunătoare plantelor care se aplică mărfurilor respective (JO L 15, 17.1.2019, p. 1).
(24) Decizia nr. 70/2008/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 15 ianuarie 2008 privind crearea unui mediu informatizat pentru vamă și comerț (JO L 23, 26.1.2008, p. 21).
(25) Regulamentul (CE) nr. 852/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind igiena produselor alimentare (JO L 139, 30.4.2004, p. 1).
(26) Regulamentul (CE) nr. 1069/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 21 octombrie 2009 de stabilire a unor norme sanitare privind subprodusele de origine animală și produsele derivate care nu sunt destinate consumului uman și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1774/2002 (JO L 300, 14.11.2009, p. 1).
(27) Decizia 92/486/CEE a Comisiei din 25 septembrie 1992 de stabilire a modalităților de cooperare între centrul comun de gestionare a datelor ANIMO și statele membre (JO L 291, 7.10.1992, p. 20).
(28) Decizia 2003/24/CE a Comisiei din 30 decembrie 2002 privind dezvoltarea unui sistem informatic veterinar integrat (JO L 8, 14.1.2003, p. 44).
(29) Decizia 2003/623/CE a Comisiei din 19 august 2003 privind dezvoltarea unui sistem informatic veterinar integrat numit Traces (JO L 216, 28.8.2003, p. 58).
(30) Decizia 2004/292/CE a Comisiei din 30 martie 2004 privind punerea în aplicare a sistemului TRACES și de modificare a Deciziei 92/486/CEE (JO L 94, 31.3.2004, p. 63).
(31) Decizia Comisiei 2004/675/EC din 29 septembrie 2004 de stabilire a unui suport logistic pentru sistemul Traces (JO L 309, 6.10.2004, p. 26).
(32) Decizia 2005/123/CE a Comisiei din 9 februarie 2005 de modificare a Deciziei 2004/292/CE privind punerea în aplicare a sistemului TRACES și de modificare a Deciziei 92/486/CEE (JO L 39, 11.2.2005, p. 53).
(33) Directiva 90/425/CEE a Consiliului din 26 iunie 1990 privind controalele veterinare și zootehnice aplicabile în schimburile din cadrul Uniunii cu anumite animale vii și produse în vederea realizării pieței interne (JO L 224, 18.8.1990, p. 29).
(34) Decizia 92/438/CEE a Consiliului din 13 iulie 1992 privind informatizarea procedurilor veterinare de import (proiect Shift), de modificare a Directivelor 90/675/CEE, 91/496/CEE, 91/628/CEE și a Deciziei 90/424/CEE și de abrogare a Deciziei 88/192/CEE (JO L 243, 25.8.1992, p. 27).
(35) Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/1014 al Comisiei din 12 iunie 2019 de stabilire a unor norme detaliate privind cerințele minime vizând posturile de inspecție la frontieră, inclusiv centrele de inspecție, precum și formatul, categoriile și abrevierile care trebuie utilizate în lista posturilor de inspecție la frontieră și a punctelor de control (JO L 165, 21.6.2019, p. 10).
ANEXA I
Conținutul notificărilor menționate la articolul 32
1.
Informații generale
1.1. | Titlu – se indică denumirea științifică a organismului dăunător în cauză, astfel cum este prevăzut la articolul 11 primul paragraf literele (a) și (b), articolul 29 alineatul (1), articolul 30 alineatul (1) și articolul 33 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2016/2031, locul și dacă este vorba sau nu despre prima prezență. Denumirea științifică trebuie să fie una dintre următoarele:
|
Se pot furniza note explicative.
1.2. | Rezumat – un rezumat al informațiilor de la punctele 3-7. |
1.3. | Se indică una dintre următoarele opțiuni:
|
2.
Autoritatea unică și persoanele responsabile
2.1. | Denumirea autorității unice care prezintă notificarea – se indică mențiunea „Notificare din partea”, urmată de denumirea autorității unice și numele statului membru. |
2.2. | Contact oficial în cadrul autorității unice – se indică numele, numărul de telefon și adresa de e-mail a persoanei desemnate de către autoritatea unică drept contact oficial pentru notificare. În cazul în care sunt desemnate mai multe persoane, se indică motivele. |
3.
Locul în care organismul dăunător este prezent
3.1. | Se indică, cât mai exact posibil, locul în care organismul dăunător în cauză este prezent, cu trimiterea cel puțin la o regiune administrativă (de exemplu, municipalitate, oraș, provincie). |
3.2. | Se anexează una sau mai multe hărți ale locului respectiv. |
4.
Motivul notificării, statutul organismului dăunător al zonei și statul membru în cauză
4.1. | Se indică una dintre următoarele opțiuni:
|
4.2. | Statutul privind dăunătorii al zonei (1) în care a fost constatată prezența organismului dăunător, după confirmarea oficială – se indică, împreună cu o notă explicativă, una sau mai multe dintre următoarele opțiuni:
|
4.3. | Statutul privind dăunătorii în statul membru în cauză înainte de confirmarea oficială a prezenței sau a suspectării prezenței organismului dăunător – se indică, împreună cu o notă explicativă, una sau mai multe dintre următoarele opțiuni:
|
4.4. | Statutul privind dăunătorii în statul membru în cauză după confirmarea oficială a prezenței organismului dăunător – se indică, împreună cu o notă explicativă, una sau mai multe dintre următoarele opțiuni:
|
5.
Constatarea, prelevarea de probe, testarea și confirmarea prezenței organismului dăunător
5.1. | Modul în care a fost constatată prezența organismului dăunător sau a apărut suspiciunea prezenței acestuia – se indică una dintre următoarele opțiuni:
|
Se pot furniza observații suplimentare sub forma unui text liber sau a unor documente anexate.
Dacă se alege opțiunea (8), se indică o specificație.
Pentru inspecții, se indică data/datele, descrierea metodei (inclusiv informații provenite din controale vizuale sau de alt fel), se descrie pe scurt locul și concluziile inspecției și se furnizează una sau mai multe fotografii.
Dacă se aleg opțiunile (3) și (4), se indică data inspecției/inspecțiilor și se descrie metoda de inspecție (inclusiv informații provenite din controale vizuale sau de alt fel). Se pot descrie pe scurt locul și concluziile inspecției și se pot furniza una sau mai multe fotografii.
5.2. | Data constatării – se precizează data la care organismul oficial competent a constatat prezența organismului dăunător, a început să suspecteze prezența sau a primit primele informații cu privire la constatarea prezenței acestuia. În cazul în care organismul dăunător a fost constatat de către o persoană din afara organismului oficial responsabil, se indică data constatării prezenței acestuia și data la care persoana respectivă a informat organismul oficial responsabil. |
5.3. | Prelevarea de probe pentru analize de laborator – dacă este cazul, se prezintă informații privind procedura de prelevare de probe pentru analize de laborator, inclusiv data, metoda și dimensiunea probei. Se pot atașa fotografii. |
5.4. | Laborator – după caz, se indică numele și adresa laboratorului/laboratoarelor implicat(e) în procesul de identificare a organismului dăunător. |
5.5. | Metoda de diagnosticare – se indică una dintre următoarele opțiuni:
|
5.6. | Data confirmării oficiale a identității organismului dăunător. |
6.
Informațiile referitoare la zona infestată, precum și gravitatea și sursa focarului
6.1. | Dimensiunea și delimitarea zonei infestate – se indică una sau mai multe dintre opțiunile următoare (se pot oferi cifre aproximative, dar trebuie explicat de ce exactitatea nu este posibilă):
|
6.2. | Caracteristicile zonei infestate și ale vecinătăților acesteia – se indică una sau mai multe dintre opțiunile următoare:
|
Pentru fiecare opțiune, se menționează dacă infestarea se referă la unul sau mai multe dintre următoarele elemente:
— | plante destinate plantării, |
— | alte plante, |
— | produse vegetale, sau |
— | alte obiecte.
|
7.
Măsuri fitosanitare oficiale
7.1. | Adoptarea de măsuri fitosanitare oficiale – se indică una dintre următoarele opțiuni și se furnizează note explicative:
|
În cazul în care este stabilită o zonă demarcată, pentru opțiunile (1), (2) și (3) se indică dacă aceste măsuri sunt luate în interiorul sau în exteriorul zonei în cauză.
7.2. | Data adoptării măsurilor fitosanitare oficiale (se indică durata prevăzută a oricăror măsuri temporare). |
7.3. | Identificarea zonei care face obiectul măsurilor fitosanitare oficiale – se indică metoda utilizată pentru a identifica zona care face obiectul măsurilor fitosanitare oficiale. Se furnizează rezultatele anchetelor care au fost efectuate. |
7.4. | Obiectivul măsurilor fitosanitare oficiale – se indică una dintre următoarele opțiuni:
|
7.5.
Măsurile care afectează libera circulație a mărfurilor – se indică una dintre următoarele opțiuni:
(1) | măsurile afectează importul de mărfuri în Uniune sau circulația acestora în cadrul Uniunii (descrieți măsurile); |
(2) | măsurile nu afectează importul de mărfuri în Uniune sau circulația acestora în cadrul Uniunii.
|
8.
Evaluarea riscului fitosanitar
Se indică una dintre următoarele opțiuni:
(1) | Nu este necesară evaluarea riscului fitosanitar [pentru organismele dăunătoare menționate la articolul 11 primul paragraf literele (a) și (b) sau care fac obiectul măsurilor menționate la articolul 30 alineatul (1) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) 2016/2031]; |
(2) | Analiza riscului fitosanitar sau analiza preliminară a riscului fitosanitar se află în curs de desfășurare; |
(3) | Evaluarea preliminară a riscului fitosanitar există – se prezintă principalele constatări și se atașează evaluarea preliminară a riscului fitosanitar sau se indică unde poate fi găsită; |
(4) | Evaluarea riscului fitosanitar există – se prezintă principalele constatări și se atașează evaluarea riscului fitosanitar sau se indică unde poate fi găsită această evaluare. |
9.
Se adaugă linkuri către site-urile internet relevante și alte surse de informații.
10.
Se indică dacă o parte din sau toate informațiile menționate la punctele 1.1, 1.3, 3.1, 4.1-4.4, 5.1-5.6, 6.1-6.7, 7.1-7.6 și 8 trebuie să fie transmise Organizației Europene și Mediteraneene pentru Protecția Plantelor.
(1) În conformitate cu conceptul stabilit în Standardele internaționale pentru măsuri fitosanitare, ISPM nr. 8 (1998): Determination of pest status in an area (Determinarea statutului privind dăunătorii într-o zonă). Roma, IPPC, FAO (https://www.ippc.int/sites/default/files/documents//1323945129_ISPM_08_1998_En_2011-11-29_Refor.pdf)
ANEXA II
Documente sanitare comune de intrare (DSCI)
Descărcă textul
Poți descărca textul prezent, sau întreg textul dacă acesta are dimensiuni mai mari, folosind butonul de mai jos.