privind normele de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește ajutoarele din partea Uniunii pentru furnizarea de fructe și legume, de banane și de lapte în instituțiile de învățământ
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizări comune a piețelor produselor agricole și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1037/2001 și (CE) nr. 1234/2007 ale Consiliului (1), în special articolele 25 și 223 alineatul (3),
având în vedere Regulamentul (UE) nr. 1306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind finanțarea, gestionarea și monitorizarea politicii agricole comune și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 352/78, (CE) nr. 165/94, (CE) nr. 2799/98, (CE) nr. 814/2000, (CE) nr. 1290/2005 și (CE) nr. 485/2008 ale Consiliului (2), în special articolul 62 alineatul (2) literele (a)-(d) și articolul 64 alineatul (7) litera (a),
având în vedere Regulamentul (UE) nr. 1370/2013 al Consiliului din 16 decembrie 2013 privind măsuri pentru stabilirea anumitor ajutoare și restituții în legătură cu organizarea comună a piețelor produselor agricole (3), în special articolul 5 alineatul (5),
întrucât:
(1) | Partea II titlul I capitolul II secțiunea I din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 prevede două scheme de ajutoare menite a îmbunătăți distribuirea de produse agricole copiilor din instituțiile de învățământ. Prima schemă vizează furnizarea de fructe și legume, de fructe și legume prelucrate și de produse pe bază de banane (Programul de încurajare a consumului de fructe și legume în școli), iar a doua vizează furnizarea de lapte și produse lactate (Programul de distribuire a laptelui în școli). Schemele respective sunt înlocuite de o singură schemă introdusă prin Regulamentul (UE) 2016/791 al Parlamentului European și al Consiliului (4), cu efect începând din anul școlar 2017/2018. Această schemă unică oferă un nou cadru comun pentru ajutoarele din partea Uniunii pentru furnizarea de fructe și legume, de produse prelucrate din fructe și legume și de produse proaspete din sectorul bananelor („fructe și legume destinate școlilor”) și pentru furnizarea de lapte și produse lactate („lapte destinat școlilor”) copiilor din instituțiile de învățământ („programul pentru școli”). De asemenea, Regulamentul (UE) nr. 1308/2013, astfel cum a fost modificat de Regulamentul (UE) 2016/791, împuternicește Comisia să adopte acte delegate și de punere în aplicare. Pentru a se asigura buna funcționare a programului pentru școli în conformitate cu noul cadru, anumite norme trebuie să fie adoptate prin intermediul unor astfel de acte. Actele respective ar trebui să înlocuiască Regulamentele delegate (UE) nr. 1047/2014 (5) și (UE) 2016/247 (6) ale Comisiei, Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2016/248 al Comisiei (7) și Regulamentul (CE) nr. 657/2008 al Comisiei (8). Actele menționate se abrogă prin Regulamentul delegat (UE) 2017/40 al Comisiei (9). |
(2) | În conformitate cu articolul 23 alineatul (8) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013, statele membre care doresc să participe la programul pentru școli trebuie să elaboreze o strategie pentru punerea sa în aplicare. Pentru a putea evalua punerea în aplicare a programului pentru școli, ar trebui definite elementele strategiei. În scopul limitării sarcinii administrative, este oportun să se facă distincția între elementele care ar trebui incluse în strategie de cele care ar trebui puse la dispoziția Comisiei la cerere, mai exact în cazul auditurilor, dacă nu sunt incluse în strategie. |
(3) | În vederea unei bune administrări și gestionări bugetare, statele membre care pun în aplicare programul pentru școli ar trebui să prezinte anual o solicitare pentru a primi ajutoare din partea Uniunii. În plus, ar trebui definit conținutul unei astfel de solicitări. |
(4) | Ar trebui stabilite conținutul și frecvența cererilor de ajutor depuse de solicitanți, precum și normele privind depunerea cererilor respective. În plus, trebuie să se specifice ce dovezi sunt necesare pentru susținerea cererilor de ajutor. Mai mult decât atât, ar trebui stabilite sancțiunile care urmează să fie aplicate de autoritatea competentă în cazul depunerii cu întârziere a cererilor de ajutor. |
(5) | Ar trebui să se aducă precizări suplimentare privind condițiile referitoare la plata ajutoarelor, pentru a se lua în considerare distincția dintre ajutoarele pentru furnizarea și distribuirea de produse și ajutoarele pentru punerea în aplicare a măsurilor educative însoțitoare, a monitorizării, a evaluării și a acțiunilor de publicitate. Ar trebui specificat, de asemenea, conținutul documentelor justificative necesare pentru susținerea fiecărei cereri de plată a ajutoarelor. |
(6) | Ar trebui să se stabilească termenele-limită pentru transferurile între repartizările financiare pentru distribuirea de fructe și legume și de lapte în școli și regulile privind transmiterea, formatul și conținutul notificărilor de transfer adresate Comisiei. |
(7) | Pentru a utiliza la maximum potențialul fondurilor disponibile, Comisia ar trebui să adopte măsurile necesare pentru o nouă repartizare a ajutoarelor din partea Uniunii rămase nesolicitate către statele membre care participă la programul pentru școli și care și-au anunțat dorința de a utiliza ajutoare suplimentare față de cele care le-au fost repartizate, în conformitate cu articolul 5 alineatul (5) din Regulamentul (UE) nr. 1370/2013. Ar trebui stabilite condițiile de desfășurare a respectivelor transferuri de fonduri între statele membre. |
(8) | Pentru a evalua eficacitatea programului pentru școli și pentru a fi ajutate să își îmbunătățească și mai mult strategiile naționale și regionale, statele membre ar trebui să notifice Comisiei rezultatele și constatările activităților lor de monitorizare și evaluare a programului. În vederea asigurării clarității, este necesar să se stabilească o dată pentru notificarea către Comisie a rezultatelor exercițiului de monitorizare anual și ale raportului de evaluare. Comisia ar trebui să publice respectivele documente. |
(9) | În vederea protejării intereselor financiare ale Uniunii, ar trebui să se adopte măsuri de control eficace pentru combaterea neregulilor și a fraudelor. Aceste măsuri de control ar trebui să implice controlul administrativ sistematic al tuturor cererilor de ajutor, completat de controale la fața locului. Ar trebui să se specifice domeniul de aplicare, conținutul, calendarul și modul de raportare a respectivelor măsuri de control, pentru a se asigura o abordare echitabilă și uniformă de către statele membre, ținând cont de modurile lor diferite de punere în aplicare a programului pentru școli. |
(10) | Cuantumurile plătite necuvenit ar trebui recuperate în conformitate cu Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 809/2014 al Comisiei (10). |
(11) | În conformitate cu articolul 23 alineatul (10) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013, publicului ar trebui să i se aducă la cunoștință în mod corespunzător contribuția financiară a Uniunii la programul pentru școli. Pe lângă dispoziția privind afișul prevăzută în Regulamentul delegat (UE) 2017/40, este necesar să se stabilească norme privind promovarea programului pentru școli și privind utilizarea emblemei Uniunii. |
(12) | Măsurile prevăzute în prezentul regulament sunt conforme cu avizul Comitetului pentru organizarea comună a piețelor agricole, |
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
Articolul 1
Domeniu de aplicare și definiție
(1) Prezentul regulament prevede dispoziții pentru aplicarea Regulamentelor (UE) nr. 1308/2013 și (UE) nr. 1370/2013 în ceea ce privește acordarea de ajutoare din partea Uniunii pentru furnizarea și distribuirea de fructe și legume, de produse prelucrate din fructe și legume și de produse proaspete din sectorul bananelor („fructe și legume destinate școlilor”), precum și de lapte și produse lactate („lapte destinat școlilor”) copiilor din instituțiile de învățământ, pentru măsuri educative însoțitoare și pentru anumite costuri conexe din cadrul programului menționate la articolul 23 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 („programul pentru școli”).
(2) În scopul programului pentru școli, „an școlar” înseamnă perioada cuprinsă între data de 1 august și data de 31 iulie a anului următor.
Articolul 2
Strategiile statelor membre
(1) Strategia unui stat membru la care se face trimitere la articolul 23 alineatul (8) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 și la articolul 2 din Regulamentul delegat (UE) 2017/40 include următoarele elemente:
(a) | nivelul administrativ la care va fi aplicat programul pentru școli; |
(b) | nevoile care urmează a fi satisfăcute prin implementarea programului pentru școli și ierarhia lor din punctul de vedere al priorităților; |
(c) | rezultatele care se preconizează că vor fi obținute prin implementarea programului pentru școli și indicatorii necesari pentru măsurarea respectivelor rezultate; |
(d) | situația inițială în raport cu care va fi măsurat progresul spre obținerea rezultatelor, pe baza datelor disponibile; |
(e) | bugetul estimat pentru principalele elemente ale programului pentru școli în ceea ce privește distribuirea de fructe și legume și de lapte în școli, precum și bugetul pentru elementele care vizează întregul program pentru școli; |
(f) | grupul-țintă; |
(g) | lista produselor care vor fi furnizate în cadrul programului pentru școli, în funcție de grupurile de produse enumerate la articolul 23 alineatele (3), (4), (5) și, dacă este cazul, (7) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013; |
(h) | dacă produsele nu sunt puse la dispoziție în mod gratuit în cadrul programului pentru școli, mecanismele instituite pentru a se garanta că cuantumul ajutoarelor din partea Uniunii se reflectă în prețul produselor respective; |
(i) | dacă sunt autorizate baremele standard pentru costurile unitare, finanțarea la rate forfetare și/sau sumele forfetare, metoda de calcul utilizată pentru stabilirea lor, care trebuie să fie corectă, echitabilă și verificabilă; dacă se utilizează un sistem bazat pe costuri, mecanismele de evaluare a caracterului rezonabil al costurilor prezentate de solicitanții de ajutoare; |
(j) | obiectivele și conținutul măsurilor educative însoțitoare; |
(k) | procedurile de implicare a autorităților relevante și a părților interesate; |
(l) | procedurile de selectare a furnizorilor de produse, materiale și servicii în cadrul programului pentru școli; |
(m) | mecanismele instituite pentru publicitatea referitoare la furnizarea de ajutoare din partea Uniunii în cadrul programului pentru școli. |
(2) La cerere, statele membre pun la dispoziția Comisiei următoarele informații, dacă acestea nu sunt incluse în strategie:
(a) | criteriile pentru alegerea produselor care vor fi furnizate în cadrul programului pentru școli și prioritatea sau prioritățile la care se face referire la articolul 23 alineatul (11) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013; |
(b) | modalitățile de furnizare și/sau distribuire a produselor, inclusiv în ceea ce privește costurile eligibile, frecvența și calendarul de distribuție preconizate și, în cazul în care se permite distribuirea în cadrul meselor oferite în mod regulat în școli, măsurile luate în vederea respectării dispozițiilor articolului 11 din Regulamentul delegat (UE) 2017/40; |
(c) | dacă se stabilesc prețuri maxime pe care trebuie să le plătească beneficiarii pentru produsele, materialele și serviciile puse la dispoziție în cadrul programului pentru școli, metoda de calcul corectă, echitabilă și verificabilă utilizată pentru stabilirea lor; |
(d) | cuantumul ajutoarelor naționale, dacă se acordă astfel de ajutoare în plus față de ajutoarele din partea Uniunii pentru programul pentru școli; |
(e) | dacă programe naționale preexistente sunt prelungite sau eficientizate grație ajutoarelor din partea Uniunii în cadrul programului pentru școli, mecanismele instituite pentru a se asigura valoarea adăugată a programului pentru școli; |
(f) | dacă sunt distribuite produsele menționate la articolul 23 alineatul (5) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013, mecanismele prin care se asigură că ajutoarele din partea Uniunii se plătesc doar pentru componenta lactată a produselor respective și nu depășesc cuantumul menționat la articolul 5 alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 1370/2013; |
(g) | structurile, mecanismele și formularele instituite pentru monitorizarea și evaluarea programului pentru școli în conformitate cu articolul 9 din Regulamentul delegat (UE) 2017/40 și pentru controalele prevăzute la articolele 9 și 10 din prezentul regulament. |
(3) Comisia publică strategiile statelor membre.
Articolul 3
Cererile de ajutoare din partea Uniunii ale statelor membre
Până la data de 31 ianuarie a fiecărui an, statele membre depun cererea de ajutoare din partea Uniunii pentru anul școlar următor și, dacă este cazul, actualizează cererea de ajutoare din partea Uniunii pentru anul școlar în curs. Cererea conține următoarele informații:
(a) | Informații referitoare la următorul an școlar:
|
(b) | Informații referitoare la anul școlar în curs:
|
Cuantumurile menționate în prezentul articol sunt exprimate în EUR.
Articolul 4
Cererile de ajutor depuse de solicitanții de ajutor
(1) Statele membre stabilesc forma, conținutul și frecvența cererilor de ajutor în conformitate cu propriile strategii și cu normele stabilite la alineatele (2)-(6).
(2) Cererile de ajutor privind furnizarea și distribuirea de produse includ cel puțin următoarele informații:
(a) | cantitățile de produse distribuite, în funcție de grupurile de produse menționate la articolul 23 alineatele (3), (4), (5) și, dacă este cazul, (7) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013; |
(b) | identificarea solicitantului și numele și adresa sau un număr unic de identificare al instituției de învățământ sau al autorității din domeniul învățământului cărora le-au fost distribuite respectivele cantități; |
(c) | numărul copiilor înscriși în registrul școlii la începutul anului școlar în instituția (instituțiile) de învățământ care urmează să primească produsele cuprinse în programul pentru școli în perioada vizată de cererea de ajutor. |
(3) Cererile de ajutor legate de furnizarea și distribuirea de produse și de măsurile educative însoțitoare pot viza perioade între două săptămâni și întregul an școlar.
(4) Toate cererile se depun în termen de trei luni de la sfârșitul perioadei pe care o vizează sau, în cazul cererilor de ajutor legate de monitorizare, evaluare și publicitate, de la data livrării materialului sau serviciului.
(5) În cazul depășirii cu mai puțin de 60 de zile calendaristice a termenului-limită menționat la alineatul (4) ajutorul este plătit, însă se reduce după cum urmează:
(a) | cu 5 %, în cazul în care termenul-limită este depășit cu 1-30 de zile calendaristice; |
(b) | cu 10 %, în cazul în care termenul-limită este depășit cu 31-60 de zile calendaristice. |
În cazul depășirii termenului-limită cu peste 60 de zile calendaristice, ajutorul se reduce, în plus, cu 1 % pentru fiecare zi suplimentară, calculat pentru soldul restant.
(6) Cuantumurile solicitate în cererile de ajutor sunt sprijinite de documente justificative care indică prețul produselor, materialelor sau serviciilor livrate, împreună cu o chitanță sau cu o dovadă a plății sau cu un document echivalent. Statele membre indică ce documente se depun pentru susținerea cererilor de ajutor.
În cazul cererilor de ajutor legate de măsurile educative însoțitoare, monitorizare, evaluare și publicitate, documentele justificative includ și o defalcare financiară pe activități și detalii privind costurile aferente.
Articolul 5
Plata ajutoarelor
(1) Plata ajutoarelor legate de furnizarea și distribuirea produselor se face doar:
(a) | la prezentarea unei chitanțe pentru cantitățile furnizate și/sau distribuite efectiv sau |
(b) | dacă statul membru autorizează utilizarea baremelor standard pentru costurile unitare, a finanțării la rate forfetare și/sau a sumelor forfetare, la prezentarea unei dovezi alternative potrivit căreia cantitățile au fost furnizate și/sau distribuite în scopul programului pentru școli și au fost achitate. |
(2) Ajutoarele legate de măsurile educative însoțitoare, monitorizare, evaluare și publicitate se plătesc doar la momentul livrării materialului sau serviciilor în cauză și la depunerea dovezilor documentare aferente solicitate de autoritatea competentă sau, dacă statul membru autorizează utilizarea baremelor standard pentru costurile unitare, a finanțării la rate forfetare și/sau a sumelor forfetare, la prezentarea unei dovezi alternative potrivit căreia materialele sau serviciile au fost livrate și achitate.
(3) Ajutoarele se plătesc de către autoritatea competentă în termen de trei luni de la data depunerii cererii de ajutor, cu excepția cazului în care au fost lansate anchete administrative.
(4) Autoritatea competentă nu plătește niciun ajutor pentru anul școlar 2017/2018 înaintea începerii acestui an școlar.
Articolul 6
Transferuri între repartizări
(1) În conformitate cu articolul 23a alineatul (4) litera (a) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013, transferurile între repartizările orientative se efectuează în cererea de ajutor din partea Uniunii menționată la articolul 3 din prezentul regulament.
(2) În conformitate cu articolul 23a alineatul (4) litera (b) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013, în cazurile în care nu au fost efectuate transferuri între repartizările orientative, transferurile între repartizările definitive se pot efectua în cererea de ajutor din partea Uniunii menționată la articolul 3 din prezentul regulament.
Statele membre notifică Comisiei cuantumul oricărui astfel de transfer până la data de 31 ianuarie a anului școlar în care se efectuează transferul.
Articolul 7
Realocarea ajutoarelor din partea Uniunii
(1) Pe baza cuantumurilor ajutoarelor din partea Uniunii solicitate în temeiul articolului 3 din prezentul regulament, Comisia efectuează o realocare a repartizărilor orientative nesolicitate sau a părților nesolicitate ale acestora, în conformitate cu articolul 5 alineatul (5) din Regulamentul (UE) nr. 1370/2013.
Nu se acordă unui stat membru niciun ajutor suplimentar pentru grupul de produse dinspre care statul membru în cauză a efectuat un transfer spre un alt grup de produse în conformitate cu articolul 6 alineatul (1).
Dacă un stat membru nu prezintă o cerere în temeiul articolului 3, repartizările orientative ale respectivului stat membru sunt considerate nesolicitate.
(2) Comisia poate redistribui eventualele repartizări definitive nesolicitate sau părți nesolicitate ale acestora pentru anul școlar în curs notificate în conformitate cu articolul 3 litera (b) între statele membre care și-au notificat dorința de a utiliza mai mult decât propriile repartizări definitive.
Nu se acordă unui stat membru niciun ajutor suplimentar pentru grupul de produse dinspre care statul membru în cauză a efectuat un transfer spre un alt grup de produse în conformitate cu articolul 6 alineatul (2).
Această redistribuire se efectuează în cadrul repartizării pentru distribuirea de fructe și legume în școli și pentru distribuirea de lapte în școli, pe baza repartizărilor orientative ale statelor membre solicitante. Dacă este cazul, cuantumurile nesolicitate de statele membre în cadrul aceleiași repartizări pot fi distribuite statelor membre care au solicitat cuantumuri suplimentare pentru cealaltă repartizare.
(3) Cuantumul repartizării definitive care poate fi realocat unui alt stat membru în temeiul alineatului (1) se bazează pe nivelul de utilizare de către statul membru respectiv a repartizării definitive a ajutoarelor din partea Uniunii din anul școlar precedent pentru distribuirea de fructe și legume în școli și, respectiv, pentru distribuirea de lapte în școli. Ținând cont de declarațiile de cheltuieli trimise Comisiei până la data de 31 decembrie care precedă cererea de ajutor în conformitate cu articolul 10 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 908/2014 al Comisiei (11), cuantumul repartizării definitive se calculează după cum urmează:
(a) | în cazul în care utilizarea repartizării definitive este de cel mult 50 %, nu se acordă nicio repartizare suplimentară; |
(b) | în cazul în care utilizarea repartizării definitive este de peste 50 %, dar de cel mult 75 %, repartizarea suplimentară maximă este limitată la 50 % din repartizarea indicativă; |
(c) | în cazul în care utilizarea repartizării definitive este de peste 75 %, repartizarea suplimentară maximă nu este limitată la un anumit plafon. |
Calculul descris la primul paragraf nu se aplică în ceea ce privește calcularea repartizărilor definitive pentru anii școlari 2017/2018 și 2018/2019, precum și în ceea ce privește statele membre care pun în aplicare pentru prima oară programul pentru școli sau una dintre componentele acestuia în primii doi ani de implementare.
Articolul 8
Monitorizare și evaluare
(1) Monitorizarea menționată la articolul 9 din Regulamentul delegat (UE) 2017/40 se bazează pe datele provenite din obligațiile de gestionare și de control, inclusiv cele prevăzute la articolele 4 și 5 din prezentul regulament.
Statele membre notifică Comisiei rezultatele exercițiului de monitorizare până la data de 31 ianuarie ulterioară finalului anului școlar în cauză.
(2) Pentru fiecare perioadă de șase ani vizată de strategia elaborată în conformitate cu articolul 23 alineatul (8) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013, statele membre trimit Comisiei un raport de evaluare care conține rezultatele evaluării prevăzute la articolul 9 din Regulamentul delegat (UE) 2017/40 în ceea ce privește perioada de implementare ce vizează primii cinci ani școlari, până la data de 1 martie a anului ulterioară finalului perioadei respective.
Primul raport de evaluare se trimite la 1 martie 2023 sau înainte de această dată.
(3) Comisia publică rezultatele exercițiului de monitorizare anual al statelor membre și rapoartele de evaluare.
Articolul 9
Controale administrative
(1) Statele membre iau toate măsurile necesare pentru respectarea dispozițiilor prezentului regulament. Măsurile respective includ controlul administrativ sistematic al tuturor cererilor de ajutor din cadrul programului pentru școli.
(2) Statele membre stabilesc documentele justificative legate de furnizarea și distribuirea produselor care trebuie trimise împreună cu cererea de ajutor în conformitate cu articolul 5. Statele membre efectuează controale asupra tuturor cererilor de ajutor, inclusiv asupra unui eșantion reprezentativ din documentele justificative trimise împreună cu cererea de ajutor.
(3) Controalele administrative efectuate cu privire la ajutoarele solicitate în legătură cu monitorizarea, evaluarea, publicitatea și măsurile educative însoțitoare includ verificarea livrării materialelor și serviciilor și autenticitatea cheltuielilor declarate.
(4) În cazul ajutoarelor solicitate în legătură cu furnizarea și distribuirea de produse și cu măsurile educative însoțitoare, controalele administrative sunt completate prin controale la fața locului în conformitate cu articolul 10.
Articolul 10
Controale la fața locului
(1) În cazul ajutoarelor legate de furnizarea și distribuirea de produse, controalele la fața locului includ, în special, verificarea:
(a) | înregistrărilor menționate la articolul 6 din Regulamentul delegat (UE) 2017/40, inclusiv a înregistrărilor financiare, precum facturile de cumpărare și vânzare, notele de livrare sau extrasele de cont bancar; |
(b) | utilizării produselor în conformitate cu prezentul regulament. |
(2) Controalele la fața locului se efectuează în cursul anului școlar cuprins între 1 august și 31 iulie pe care îl vizează (perioada N) și/sau în cursul următoarelor opt luni (perioada N + 1).
Controalele la fața locului pot avea loc pe parcursul punerii în aplicare a măsurilor educative însoțitoare.
Fiecare control la fața locului se consideră încheiat după ce devine disponibil raportul de control corespunzător menționat la alineatul (6).
(3) Numărul total al controalelor la fața locului vizează minimum 5 % din ajutoarele solicitate la nivel național și minimum 5 % din totalul solicitanților de ajutor pentru furnizarea și distribuția de produse și pentru măsurile educative însoțitoare în ceea ce privește fiecare an școlar.
În cazul în care numărul solicitanților de ajutor dintr-un stat membru este mai mic de o sută, controalele la fața locului se efectuează la sediile a minimum cinci solicitanți.
În cazul în care numărul solicitanților de ajutor dintr-un stat membru este mai mic de cinci, controalele la fața locului se efectuează la sediile tuturor solicitanților.
În cazul în care solicitantul, care nu este o instituție de învățământ, depune o cerere de ajutor legată de furnizarea și distribuirea de produse, controlul la fața locului efectuat la sediul respectivului solicitant este completat de controale la fața locului la sediile a minimum două instituții de învățământ sau la sediile a cel puțin 1 % dintre instituțiile de învățământ înregistrate de solicitant în conformitate cu articolul 6 din Regulamentul delegat (UE) 2017/40, luându-se în considerare valoarea cea mai mare.
În cazul în care solicitantul cere ajutor în legătură cu măsurile educative însoțitoare, controalele la fața locului la sediul solicitantului pot fi înlocuite, pe baza unei analize de risc, cu controale la fața locului în locurile unde sunt puse în aplicare măsurile însoțitoare. Statele membre stabilesc nivelul acestor controale la fața locului pe baza unei analize de risc.
(4) Pe baza unei analize de risc, autoritatea competentă selectează solicitanții care urmează să facă obiectul controalelor la fața locului.
În acest scop, autoritatea competentă ia în considerare în special:
(a) | diferitele zone geografice; |
(b) | natura recurentă a erorilor și constatările controalelor efectuate în anii anteriori; |
(c) | cuantumul ajutorului implicat; |
(d) | tipul de solicitanți; |
(e) | tipul măsurii educative însoțitoare, dacă este cazul. |
(5) Cu condiția de a nu compromite obiectivul controalelor, se poate trimite o înștiințare prealabilă, limitată strict la durata minimă necesară.
(6) Autoritatea de control competentă întocmește un raport de control pentru fiecare control la fața locului efectuat. Raportul descrie cu precizie diferitele elemente controlate.
Raportul de control se împarte în următoarele părți:
(a) | o parte generală care conține, în special, următoarele informații:
|
(b) | o parte care descrie separat controalele efectuate și care conține, în special, următoarele informații:
|
Toate rapoartele de control se completează cel târziu la 8 luni de la finalul anului școlar.
(7) Până la data de 31 octombrie a anului calendaristic următor anului școlar în cauză, statele membre notifică Comisiei controalele la fața locului efectuate și constatările aferente.
Articolul 11
Recuperarea plăților necuvenite
Pentru recuperarea sumelor plătite nejustificat, se aplică mutatis mutandis articolul 7 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 809/2014.
Articolul 12
Publicitate
(1) În cazul în care decid să nu utilizeze afișul menționat la articolul 12 din Regulamentul delegat (UE) 2017/40, statele membre explică în mod clar în strategia lor modul în care vor informa publicul cu privire la contribuția financiară a Uniunii la programul pentru școli.
(2) Mijloacele de comunicare și măsurile de publicitate menționate la articolul 12 din Regulamentul delegat (UE) 2017/40, precum și materialele și instrumentele educative care urmează a fi utilizate în cadrul măsurilor educative însoțitoare prezintă drapelul european și mențiunea „Programul pentru școli”, precum și, cu excepția cazului în care dimensiunea materialelor și a instrumentelor exclud această posibilitate, contribuția financiară a Uniunii.
(3) Referirile la contribuția financiară a Uniunii beneficiază de cel puțin aceeași vizibilitate ca și contribuțiile altor entități private sau publice care sprijină programul pentru școli al unui stat membru.
(4) Statele membre pot continua să folosească stocurile existente de afișe și de alte instrumente de publicitate produse în conformitate cu Regulamentele (UE) 2016/248 și (CE) nr. 657/2008.
Articolul 13
Notificări
(1) Notificările statelor membre către Comisie se efectuează prin mijloace electronice, utilizând specificațiile tehnice puse la dispoziție de către Comisie pentru transferul de date.
(2) Forma și conținutul respectivelor notificări se definesc pe baza modelelor puse la dispoziția statelor membre de către Comisie, după informarea Comitetului pentru organizarea comună a piețelor agricole.
Articolul 14
Intrarea în vigoare și aplicarea
Prezentul regulament intră în vigoare în a treia zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament se aplică ajutoarelor acordate pentru anul școlar 2017/2018 și pentru anii școlari următori.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.
Adoptat la Bruxelles, 3 noiembrie 2016.
Pentru Comisie
Președintele
Jean-Claude JUNCKER
(1) JO L 347, 20.12.2013, p. 671.
(2) JO L 347, 20.12.2013, p. 549.
(3) JO L 346, 20.12.2013, p. 12.
(4) Regulamentul (UE) 2016/791 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 mai 2016 de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1308/2013 și (UE) nr. 1306/2013 în ceea ce privește schema de ajutoare pentru aprovizionarea instituțiilor de învățământ cu fructe și legume, cu banane și cu lapte (JO L 135, 24.5.2016, p. 1).
(5) Regulamentul delegat (UE) nr. 1047/2014 al Comisiei din 29 iulie 2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește strategiile naționale sau regionale care trebuie să fie elaborate de către statele membre în cadrul programului de distribuire a laptelui în școli (JO L 291, 7.10.2014, p. 4).
(6) Regulamentul delegat (UE) 2016/247 al Comisiei din 17 decembrie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește acordarea de ajutoare din partea Uniunii pentru furnizarea și distribuția de fructe și legume, de fructe și legume prelucrate și de produse pe bază de banane în cadrul programului de încurajare a consumului de fructe și legume în școli (JO L 46, 23.2.2016, p. 1).
(7) Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2016/248 al Comisiei din 17 decembrie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește acordarea de ajutoare din partea Uniunii pentru furnizarea și distribuția de fructe și legume, de fructe și legume prelucrate și de produse pe bază de banane în cadrul programului de încurajare a consumului de fructe și legume în școli și stabilirea repartizării orientative a ajutoarelor respective (JO L 46, 23.2.2016, p. 8).
(8) Regulamentul (CE) nr. 657/2008 al Comisiei din 10 iulie 2008 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1234/2007 al Consiliului în ceea ce privește acordarea de ajutoare comunitare pentru furnizarea laptelui și a anumitor produse lactate elevilor din instituțiile școlare (JO L 183, 11.7.2008, p. 17).
(9) Regulamentul delegat (UE) 2017/40 al Comisiei din 3 noiembrie 2016 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește ajutoarele din partea Uniunii pentru furnizarea de fructe și legume, de banane și de lapte în instituțiile de învățământ și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 907/2014 (a se vedea pagina 11 din prezentul Jurnal Oficial).
(10) Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 809/2014 al Comisiei din 17 iulie 2014 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește sistemul integrat de administrare și control, măsurile de dezvoltare rurală și ecocondiționalitatea (JO L 227, 31.7.2014, p. 69).
(11) Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 908/2014 al Comisiei din 6 august 2014 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește agențiile de plăți și alte organisme, gestiunea financiară, verificarea conturilor, normele referitoare la controale, valorile mobiliare și transparența (JO L 255, 28.8.2014, p. 59).
Descărcă textul
Poți descărca textul prezent, sau întreg textul dacă acesta are dimensiuni mai mari, folosind butonul de mai jos.