Ordinul 198/2022 pentru modificarea Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 113/2008 privind aprobarea Instrucţiunilor pentru organizarea şi desfăşurarea activităţii de control oficial în unităţile de prelucrare, procesare, depozitare, transport, valorificare şi comercializare a produselor şi subproduselor alimentare de origine nonanimală
Ordinul 198/2022 din 2022.12.22
Status: Acte în vigoare
Versiune de la: 22 Decembrie 2022
Intră în vigoare:
22 Decembrie 2022 An
Ordinul 198/2022 pentru modificarea Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 113/2008 privind aprobarea Instrucţiunilor pentru organizarea şi desfăşurarea activităţii de control oficial în unităţile de prelucrare, procesare, depozitare, transport, valorificare şi comercializare a produselor şi subproduselor alimentare de origine nonanimală
Dată act: 14-dec-2022
Emitent: Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor
Văzând Referatul de aprobare nr. 1.115 din 17.11.2022 al Direcţiei generale siguranţa alimentelor din cadrul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor,
ţinând cont de prevederile Regulamentului (UE) 2017/625 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 martie 2017 privind controalele oficiale şi alte activităţi oficiale efectuate pentru a asigura aplicarea legislaţiei privind alimentele şi furajele, a normelor privind sănătatea şi bunăstarea animalelor, sănătatea plantelor şi produsele de protecţie a plantelor, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 999/2001, (CE) nr. 396/2005, (CE) nr. 1.069/2009, (CE) nr. 1.107/2009, (UE) nr. 1.151/2012, (UE) nr. 652/2014, (UE) 2016/429 şi (UE) 2016/2.031 ale Parlamentului European şi ale Consiliului, a Regulamentelor (CE) nr. 1/2005 şi (CE) nr. 1.099/2009ale Consiliului şi a Directivelor 98/58/CE, 1999/74/CE, 2007/43/CE, 2008/119/CE şi 2008/120/CE ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 854/2004 şi (CE) nr. 882/2004 ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi a Directivelor 89/608/CEE, 89/662/CEE, 90/425/CEE, 91/496/CEE, 96/23/CE, 96/93/CE şi 97/78/CE ale Consiliului şi a Deciziei 92/438/CEE a Consiliului (Regulamentul privind controalele oficiale), cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere prevederile art. 10 lit. b), ale art. 18 alin. (5) şi ale art. 48 alin. (7) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările şi completările ulterioare,
În temeiul prevederilor art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 1.415/2009 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi a unităţilor din subordinea acesteia, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor emite următorul ordin:
Art. I
Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 113/2008 privind aprobarea Instrucţiunilor pentru organizarea şi desfăşurarea activităţii de control oficial în unităţile de prelucrare, procesare, depozitare, transport, valorificare şi comercializare a produselor şi subproduselor alimentare de origine nonanimală, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 886 din 29 decembrie 2008, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1.Articolul 4 va avea următorul cuprins:
"Art. 4
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se aplică până la data de 31 decembrie 2023."
2.La anexa nr. 1 la instrucţiuni, nota primului tabel va avea următorul cuprins:
"NOTĂ:
Controlul oficial al unităţilor care prelucrează, procesează, depozitează, transportă, valorifică şi comercializează produse de origine nonanimală şi evaluarea şi clasificarea unităţilor din domeniul alimentar în funcţie de risc se realizează conform Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului nr. 852/2004 privind igiena alimentelor, cu modificările şi completările ulterioare, şi Regulamentului (UE) 2017/625 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 martie 2017 privind controalele oficiale şi alte activităţi oficiale efectuate pentru a asigura aplicarea legislaţiei privind alimentele şi furajele, a normelor privind sănătatea şi bunăstarea animalelor, sănătatea plantelor şi produsele de protecţie a plantelor, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 999/2001, (CE) nr. 396/2005, (CE) nr. 1.069/2009, (CE) nr. 1.107/2009, (UE) nr. 1.151/2012, (UE) nr. 652/2014, (UE) 2016/429 şi (UE) 2016/2.031 ale Parlamentului European şi ale Consiliului, a Regulamentelor (CE) nr. 1/2005 şi (CE) nr. 1.099/2009 ale Consiliului şi a Directivelor 98/58/CE, 1999/74/CE, 2007/43/CE, 2008/119/CE şi 2008/120/CE ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 854/2004 şi (CE) nr. 882/2004 ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi a Directivelor 89/608/CEE, 89/662/CEE, 90/425/CEE, 91/496/CEE, 96/23/CE, 96/93/CE şi 97/78/CE ale Consiliului şi a Deciziei 92/438/CEE a Consiliului (Regulamentul privind controalele oficiale), cu modificările şi completările ulterioare, după cum urmează:
1.Pentru unităţile cu activitate în domeniul alimentar cu risc crescut, respectiv cele care au obţinut punctajul > 42 la evaluarea unităţii, inspecţia se va realiza o dată la 2 luni.
2.Pentru unităţile cu activitate în domeniul alimentar cu risc mediu, respectiv cele care au obţinut punctajul între 30 şi 42 la evaluarea unităţii, inspecţia se va realiza o dată la 4 luni.
3.Pentru unităţile cu activitate în domeniul alimentar cu risc scăzut, respectiv cele care au obţinut punctajul < 30 la evaluarea unităţii, inspecţia se va realiza o dată pe an.
În cazul neconformităţilor, costurile aferente activităţii de recontrol sunt suportate de către operatorul economic."
3.La anexa nr. 1 la instrucţiuni, al doilea tabel va avea următorul cuprins:
"
Tipul unităţii | Timpul pentru controlul oficial (h) |
Miniberării (capacitate de producţie < 3.000 hl/an) | 1 |
Unităţi de prelucrare a cartofilor şi conservare a produselor din cartofi | 4 |
Unităţi de vânzare cu amănuntul a produselor alimentare de origine nonanimală | 2 |
Unităţi de fabricare a macaroanelor, tăieţeilor, cuşcuşului şi a altor produse făinoase similare | 2 |
Unităţi de prelucrare a ceaiului şi a cafelei | 4 |
Unităţi de fabricare a condimentelor | 3 |
Unităţi de fabricare a altor produse alimentare | 6 |
Unităţi de fabricare a cidrului şi a vinului din fructe*) | 6 |
Unităţi de fabricare a altor băuturi obţinute prin fermentare*) | 6 |
8 | |
Unităţi de îmbuteliere şi ambalare a produselor de origine nonanimală | 2 |
8 | |
Unităţi de fabricare a amidonului şi a produselor din amidon | 5 |
Unităţi de fabricare a biscuiţilor, pişcoturilor şi a altor produse similare | 2 |
Unităţi de fabricare a zahărului*) | 8 |
Depozite de produse alimentare de origine nonanimală | 4 |
Depozite de comercializare angro | 6 |
___
*)Pentru astfel de unităţi controlul oficial constă, în lunile fără activitate, într-un control preoperaţional şi, în lunile cu activitate, controlul oficial se va efectua în conformitate cu încadrarea unităţii în categorii de risc.
NOTĂ:
Controlul oficial al unităţilor care prelucrează, procesează, depozitează, transportă, valorifică şi comercializează produse de origine nonanimală şi evaluarea şi clasificarea unităţilor din domeniul alimentar în funcţie de risc se realizează conform Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului nr. 852/2004 privind igiena alimentelor, cu modificările şi completările ulterioare, şi Regulamentului (UE) 2017/625 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 martie 2017 privind controalele oficiale şi alte activităţi oficiale efectuate pentru a asigura aplicarea legislaţiei privind alimentele şi furajele, a normelor privind sănătatea şi bunăstarea animalelor, sănătatea plantelor şi produsele de protecţie a plantelor, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 999/2001, (CE) nr. 396/2005, (CE) nr. 1.069/2009, (CE) nr. 1.107/2009, (UE) nr. 1.151/2012, (UE) nr. 652/2014, (UE) 2016/429 şi (UE) 2016/2.031 ale Parlamentului European şi ale Consiliului, a Regulamentelor (CE) nr. 1/2005 şi (CE) nr. 1.099/2009 ale Consiliului şi a Directivelor 98/58/CE, 1999/74/CE, 2007/43/CE, 2008/119/CE şi 2008/120/CE ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 854/2004 şi (CE) nr. 882/2004 ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi a Directivelor 89/608/CEE, 89/662/CEE, 90/425/CEE, 91/496/CEE, 96/23/CE, 96/93/CE şi 97/78/CE ale Consiliului şi a Deciziei 92/438/CEE a Consiliului (Regulamentul privind controalele oficiale), cu modificările şi completările ulterioare, după cum urmează:
1.Pentru unităţile cu activitate în domeniul alimentar cu risc crescut, respectiv cele care au obţinut punctajul > 42 la evaluarea unităţii, inspecţia se va realiza o dată la 2 luni.
2.Pentru unităţile cu activitate în domeniul alimentar cu risc mediu, respectiv cele care au obţinut punctajul între 30 şi 42 la evaluarea unităţii, inspecţia se va realiza o dată la 4 luni.
3.Pentru unităţile cu activitate în domeniul alimentar cu risc scăzut, respectiv cele care au obţinut punctajul < 30 la evaluarea unităţii, inspecţia se va realiza o dată pe an.
În cazul neconformităţilor, costurile aferente activităţii de recontrol sunt suportate de către operatorul economic."
Art. II
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-
Preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, Alexandru Nicolae Bociu |
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 1237 din data de 22 decembrie 2022